Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Zelda Week: De geschiedenis van The Legends of Zelda, deel 1

Evolution_of_Link_by_NeldePrecies 27 jaar geleden kwam in Japan de allereerste Zelda uit: The Legend of Zelda. 21 februari 1986 om precies te zijn. Als de grootste fan van de hele serie kan ik dat natuurlijk niet voorbij laten gaan. Daarom schrijf ik een ode aan één van de mooiste series uit de gamegeschiedenis. In dit eerste deel komen de eerste acht games aan bod. Enjoy!

The Legend of Zelda.

Met de eerste game uit de de serie is mijn grote passie begonnen voor het adventure genre en dat is sindsdien nooit meer over gegaan, integendeel. Nachtenlang heb ik toen liggen piekeren waar dat rot sleuteltje was en waarom ik in godsnaam niet in level 5 kon komen. Destijds kon je alleen maar ergens achter komen door tips aan iemand te vragen als je het geluk had dat die persoon het toevallig had uitgespeeld. De eerste grote game die grensverleggend was en items en gameplay introduceerde die nu nog steeds terug keren in elke Zelda game en zelfs meerdere spellen.

LOZ

Intro

Muziek

Gameplay

The Legend of Zelda 2: The Adventure of Link.

Ja, en toen kwam deel 2 die er gelijk anders uitzag en ook een heel andere stijl dan zijn voorganger had. Tergend moeilijk met RPG elementen waarvoor je veel geduld moest hebben om een level te stijgen. Zeker een pittige opvolger, maar het gaf me toch veel voldoening dat ik het spel helemaal wist uit te spelen. Weliswaar na meerdere keren de Nintendo-hulplijn te bellen, maar toch uitgespeeld.

Links adventure

Intro

Muziek

Gameplay

Game Boy & Game Boy Color, Links Awakening.

Dit handheld pareltje was zo briljant in zijn eenvoud dat ik het spel minstens 6 keer heb uitgespeeld. Nintendo wist op een geniale manier gebruik te maken van de beperkingen van de Gameboy. Oorspronkelijk uitgebracht op de kleurloze variant van de Gameboy, en later op de GBC. Er was zelfs een extra dungeon toegevoegd die alles met kleurtjes te maken had. Na deze game werd dezelfde gameplay voortgezet die ook in de eerste Zelda aanwezig was.

Links awakening1

Intro

Muziek

Gameplay

The Legend of Zelda: A Link to the Past.

Toen brak het 16-bits tijdperk van de SNES aan met een geweldige game die zijn weerga niet kende. Link navigeerde voor het eerst tussen een light en Dark World. In de laatste moest Link zijn aartsvijand verslaan, Ganondorf. De puzzels waren daardoor erg interessant en moest je nog beter nadenken waar je een Dungeon kon vinden dan in de voorgaande delen. Deze trend werd in de latere Zelda-games voortgezet door middel van tijdreizen, verschillende seizoenen en zelfs door te veranderen in een wolf.

ALTTP

Intro

Muziek

Gameplay

The Legend of Zelda: Oracle of Ages/Seasons.

Deze games zijn net iets minder goed uitgewerkt dan Links Awakening, maar deze twee games speelde ik met net zoveel plezier. De gameplay was hetzelfde, de puzzels waren bijzonder goed uitgedacht en beide Oracles konden met elkaar gelinkt worden door codes die je kreeg als je één van de spellen wist uit te spelen. Wat ik erg leuk vond was het ruilsysteem die in meerdere Zelda games voorkwam en in Oracle zelfs nodig was om verder te komen in het spel.

Ages
OOA

Ages intro

Ages muziek

Ages gameplay

Seasons
OOS

Seasons intro

Seasons muziek

Seasons gameplay

The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

Ocarina of Time, volgens vele fans de ultieme Zelda-game vanwege de vernieuwende gameplay en voor die tijd revolutionaire graphics. Deze discussie zal nog lang voortduren, want daar raken de fans nooit over uitgepraat. Maar hoe dan ook, het was inderdaad een geweldig spel en zeker één van de beste titels uit de serie. Deze keer speelde Zelda een grotere rol dan in de eerdere delen en hielp Link in zijn laatste battle tegen Ganondorf, het altijd aanwezige kwaad in bijna de hele serie.

OoT

Intro

Muziek

Gameplay

Majora’s Mask.

De enige game die ik erg graag zou willen spelen maar het nooit heb gedaan. Het idee dat ik onder tijdsdruk moest spelen liet mij telkens stoppen in de eerste fase van het spel. Maar toch… ga ik Majora’s Mask ooit nog uitspelen. De graphics zagen er geweldig uit en zoals de titel al doet vermoeden speelden de maskers een nog grotere rol dan in OoT.

MM

Intro

Muziek

Gameplay