Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Aan het begin van de ochtend was het gelijk raak. Iedereen mocht plaatsnemen achter een Wii U-systeem om de met acht personen, 4 vs 4, de nieuwe game Splatoon uit te proberen. En dat liet wat indrukken achter die we graag delen!

splatoon-e3-2014-8Aan het begin van de ochtend was het gelijk raak. Iedereen mocht plaatsnemen achter een Wii U-systeem om met acht personen, 4 vs 4, de nieuwe game Splatoon uit te proberen. Vier schermen stonden op een rijtje op gesteld, met nog eens vier schermen daar tegenover. En spuiten met die inkt! Zo nu en dan moesten we even in inktvissen veranderen om onze inktvoorraad op peil te houden, maar met een extra beetje inkt wisten we eerst te verliezen, om de tweede ronde de tegenstanders dik in te maken.

Eerder schreef onze collega Vincent ook over deze titel een speciaal E3 verslag, wat je hier terug kunt lezen. In dit artikel bespreekt Vincent alles wat tijdens de E3 bekend is geworden over deze titel.

splatoonHet kan best verslavend zijn

Op het eerste gezicht heeft Splatoon tot nu toe vrij eentonig materiaal getoond. Per direct lagen hier dan ook de meningen over verdeeld. Zo weten we dat zelfs binnen de crew al verschillende verwachtingen en tijdelijke meningen gelden. Daarentegen kunnen meningen veranderen. En dat is ook enigszins gebeurd tijdens het spelen van Splatoon op het Post E3 Event van Nintendo.

nintendo-released-trailer-splatoonKevin: “In het begin was ik vrij cynisch over de titel. Ik dacht dat het spel snel zou gaan vervelen. Nu moet ik hier op terugkomen. Na met 8 spelers dit spel te hebben gespeeld moet ik namelijk toegeven dat de game toch aardig verslavend kan gaan worden. Iedereen op het Post E3 Event werd namelijk aan het begin uitgenodigd om plaats te nemen aan speciaal klaargezette Wii U-systemen waar Splatoon al was geopend. En op het moment dat we mochten spuiten met verf om de ander zijn terrein in te pikken, begon het toch wel erg leuk te worden. Vooral het feit dat je, je tegenstanders real-life kon zien en wist wie je versloeg, maakte de ervaring al zoveel beter. ”

Ook Jorden was vrij positief over Splatoon.

SPlatoon 2Jorden: “Toen Splatoon werd aangekondigd had ik echt van dit gaat echt never nooit niet leuk worden. Na gameplaybeelden te hebben gezien was die gedachte wel wat aangepast. Een shooter in een vrolijke Nintendo stijl. Ik werd benieuwd naar de echte gameplay en op het Post-E3 evenement was het gelijk raak. Iedereen werd uitgenodigd om naar 8 Wii U systemen te lopen en daar te beginnen met Splatoon. Na een korte tutorial (voor mij en Kevin twee keer aangezien we per ongeluk in een aparte poel waren ingedeeld) barstte de strijd los. Op de GamePad kan je de map zien van het level en daarop welk gedeelte met verf is bespoten en daarnaast zal je bewegingsbesturing moeten gebruiken om te mikken.”

Splatoon 1Call of Duty in Nintendo stijl?

Kevin: “Splatoon doet wat het moet doen voor een Nintendo -titel. Het ziet er lichtelijk, echt heel erg lichtelijk, misschien uit als een Call Of Duty-game, maar dan met een kinderlijke nasmaak. Je schiet niet met kogels, maar met inkt. Je hebt geen echte wapens, maar speelgoedpistolen… Eigenlijk is het zo verantwoord als we eigenlijk van Nintendo gewend zijn. En eigenlijk zouden we de vergelijking niet eens mogen maken! Daar ik persoonlijk namelijk geen fan ben de Call Of Duty-serie, vind ik het namelijk enigszins een belediging naar Splatoon toe.”

SPlatoon 2Jorden: “Het mag dan wel een shooter zijn, maar om het te vergelijken met Call of Duty is onmogelijk. Ten eerste is dit een Third Person Shooter in plaats van een First Person Shooter zoals COD. Daarnaast is de gameplay compleet tegenovergesteld aan COD. Je schiet met waterpistolen die gevuld zijn met inkt en je kan zwemmen in de inkt als een inktvis. Compleet onrealistisch dus terwijl COD met de echte wapens etc. gebaseerd moet zijn op realiteit. Vergelijken is dus onmogelijk.”

681847splatoonWeinig contact met je medespelers?

Kevin: “Tijdens het spelen van Splatoon had ik alleen oog voor het spel. Ja, zo verslavend was het op dat moment. En ik had oog voor de tegenstander die aan het verliezen was. Maar echt contact met mijn teamgenoten had ik niet. Zo zie ik graag nog een duidelijke manier om tactieken met je teamgenoten te kunnen bespreken. Bij de offline-gameplay kan dit nog wel, maar online word dit al een stuk moeilijker zonder een functie als voice chat. Communicatie is namelijk een sleutel tot het mogelijk kunnen behalen van succes. Vooralsnog hebben we geen mogelijkheden ontdekt om echt goed te communiceren. Als deze echter in de game verschijnen, dan zal het een wereld van verschil maken.”

e3-2014-videoanteprima-splatoon_nwagDiversiteit

Kevin: “De titel was voor die korte tijd dat we het speelden zeer verslavend. Maar word het ook verslavend voor langere perioden? Dit kan, maar dan moet de game nog wel even met een flinke diversiteiten komen in het aantal stages en mogelijke power ups. ”

Jorden: “Op het moment was er behalve dat er verschillende kleuren teams waren eigenlijk geen diversiteit. Behalve dan een soort verfbom waarmee je grotere gebieden in een keer kon bespuiten. Hoewel je in de trailer ook iets zag als een super jump zat dit niet in de demo. Hopelijk zal er in het uiteindelijke spel nog wat meer speciale vaardigheden zoals die verfbom en de superjump komen waardoor het spel meteen uitdagender wordt.”

splatoon-screen-1Word Splatoon waarschijnlijk een goede titel?

De game is nog in ontwikkeling. Er kan nog van alles aan toe worden gevoegd, en er kunnen nog veranderingen worden aangebracht. Vandaar dat onze meningen dan ook voorlopig zijn gevormd. Daarentegen moet wel worden gezegd dat we het er beiden over eens waren dat Splatoon duidelijk potentie heeft om een zeer verslavende game te worden.

WiiU_Splatoon_scrn07_E3Jorden: “Splatoon zal denk ik wel een game worden waaraan mensen verslaafd kunnen worden en zeker als er een leuke offline multiplayer functie komt. Of het een systemseller wordt zal moeten blijken, maar ik ga hem in elk geval aanschaffen.”

Kevin: “Word Splatoon een geweldige titel? Geweldig is een groot woord, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat Splatoon zoals hij er nu uit ziet zeker op weg is om een prima game te worden. Zo denk ik dat het een vrij verslavende titel kan worden, welke mits hij goed door wordt ontwikkeld, ook nog aardig wat Wii U-bezitters een lach op het gezicht kan brengen. Persoonlijk hoop ik dat de game zowel offline als online goed met vrienden bespeelbaar is, daar ik overtuigd ben dat het zien van je tegenstander een erg mooie ervaring kan opleveren als je hem of haar aan kunt kijken met pretoogjes die zeggen ‘hé, volgens mij heb ik je net verslagen.’ Dit natuurlijk naast een sterke online multiplayer met communicatiefuncties. En natuurlijk ben ik ook benieuwd naar de Single Player, welke we jammer genoeg niet konden proberen.”

Beeldmateriaal