Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

Nintendo componist praat over het bedenken van het ‘Mario deuntje’

Nintendo, logo
Hoe werd het bekende 'Mario deuntje' bedacht?

Componist Koji Kondo, de bedenker van het ‘Mario deuntje’ vertelt in een interview met NHK hoe deze iconische muziek tot stand is gekomen.

Eerste versie werd afgekeurd

De allereerste Super Mario Bros-game verscheen op de NES en heeft voor vrijwel alle gamers een onuitwisbare indruk achtergelaten. Zowel door de graphics die voor die tijd een sprong vooruit maakte, als ook door de legendarische soundtrack. Koji Kondo vertelt in het interview dat hij geïnspireerd werd door de grafische pracht van de game. Games uit die tijd bestonden voornamelijk uit een klein poppetje met een zwarte achtergrond, aldus Koji Kondo. Met Super Mario Bros zag je een blauwe lucht en groene velden. Reden om dit terug te laten komen in de muziek.

De eerste versie van het ‘Mario deuntje’ werd afgekeurd door Nintendo. Ze vonden de sfeer raar en vonden het niet matchen met de gameplay. Daar geeft Koji Kondo ze achteraf ook gelijk in. Tijdens het maken van de tweede versie probeerde de componist de ritmische bewegingen van Mario te vertalen naar muziek. Zo ontstond de melodie die we allemaal kunnen meeneuriën.

Nadat Super Mario Bros was uitgebracht, bleef Koji Kondo werken aan de melodie. In iedere game veranderen namelijk de bewegingen van Mario en zijn vijanden. Daarom moet de soundtrack steeds ietsjes worden aangepast.

Wat vind jij de mooiste Super Mario-soundtrack? Naast Super Mario Bros heeft hij bijvoorbeeld ook de muziek geschreven voor Super Mario Sunshine of Super Mario 64.