Home Speciale Week Pokémon Week: Hoe speel je Pokémon TCG

Pokémon Week: Hoe speel je Pokémon TCG

Mr mime Daily NintendoMet Pokémon X en Pokémon Y op komst is het ook weer tijd voor nieuwe Pokémon Cards. De pauzes staan weer centraal voor de ruilmomenten, de kaarten moeten weer netjes opgeborgen worden in mooie doosjes en mappen, en het is weer tijd om uit te zoeken hoe je nou meer met die kaarten kunt doen. Ben jij een van de velen die eigenlijk niet weet hoe je het kaartspel speelt? Wij leggen het eventjes voor je uit, zodat jij je maximale plezier uit de kaarten haalt.

Wat is het doel, en hoe win je?

Echte Pokéballs gooien is niet de manier hoe je dit spel speelt. In het Pokémon kaartspel heb je diverse Pokémonkaarten in de hand. Het gaat van basic Pokémon tot second stage,Trainer Cards en Energy Cards. Het doel van het spel is om zes Price Cards te winnen, wat je doet door de Pokémon Cards van je tegenstander te verslaan. Natuurlijk kan je wat variëren in de regels, maar over het algemeen is het de meest bekende regel dat ieder zes keer moet winnen. Bij kortere potjes wordt er nog wel eens voor drie maal winnen gekozen, maar zes maal is vele malen gebruikelijker. Je wint het spel als je alle Prize Cards van je tegenstander hebt gewonnen, wanneer de tegenstander geen Pokémon meer heeft, of als de tegenstander geen Pokémon kaart meer kan leggen. Niet in alle gevallen speel je met Prize Cards, dus we zullen hier niet verder op in gaan. Zie de Price Cards meer als prijs voor het winnen, en je zit goed.

Waar speel je het spel?

Mat Daily Nintendo

Voor we het spel echt kunnen spelen moet men gewend zijn aan het speelveld. In de meeste gevallen speel je het spel op een speciaal daarvoor gemaakte map. Als je niet in het bezit bent van zo’n map dan is dat geen ramp. Je kunt zo’n map snel en effectief zelf maken, als je maar een voorbeeld hebt. Wanneer je geen tijd of zin hebt om een map te maken, dan kan je de kaarten ook gewoon op tafel leggen. Dit is echter in de meeste gevallen een stuk chaotischer. Zeker als je net begint met het spel en alles nog nieuw voor je is. Voor de beginner, of voor de chaoot is het handig om enige vorm van structuur te krijgen.

Het begint allemaal met een Deck van 60 kaarten. Deze leg je voor het mooie eventjes rechts bovenin. In dit Deck zitten al jouw speelkaarten, en je kunt je Deck zelf samenstellen. Later zullen we hier nog meer over vertellen. Onder je Deck leg je ‘het kerkhof’.  Hier leg je tijdens het spel al je verloren Engery Cards, gebruikt Trainer Cards en Fainted Pokémon Cards. Naast de twee genoemde aspecten heb je ook nog kaarten in de hand. Net als een klassiek potje pesten is het niet de bedoeling dat jij je kaarten aan de tegenstander laat zien. Naast de Pokémon in je hand is er ook nog een actieve Zone. In deze actieve Zone leg je de Pokémon die je op dat moment gebruikt om te vechten, en de Energy Cards die nodig zijn voor je moves. Als laatste heb je nog een bank. Hierin stop je vijf andere Pokémon die je kunt gebruiken om met met je actieve Pokémon te wisselen. Je moet voor deze vijf Pokémon uit basic-Pokémon kiezen. Niet voor evoluties.

Energy Cards

Mr Mime 2 Daily Nintendo

Pokémon Cards op het veld leggen is niet voldoende om te winnen. Om je tegenstander te verslaan moet je moves doen, en negen van de tien keer heb je daar Energy Cards voor nodig. Energy Cards komen in alle soorten en maten. Elk type heeft zijn eigen Energy Card, en je moet maar net met de juiste in je Deck zitten en/of in je hand hebben, om deze in te kunnen zetten. De basisvormen van de Energy Card zijn Water-, Fire-, Gras-, Fighting-, Electric-, Psychic-, Dark- en Metal Trainer Cards. Straks zullen we uitleggen dat er nog meer soorten zijn, omdat de Pokémon reeks zich ontwikkelt.

Laten we Mr. Mime, de favoriete Pokémon van Kevin, eens even als voorbeeld gebruiken en uitleggen hoe het spel werkt. Op de linker kaart zien we Sabrina’s Mr. Mime. Deze Mr. Mime kent de Move Slap. Sinds het in Pokémon de bedoeling is om de tegenstander schade toe te brengen, moeten we de tegenstander aanvallen met een move. Voor de move Slap staan twee Energy-tekens. Een Phsysic en een Normal. Je moet dus om die aanval uit te kunnen voeren de bijbehorende Energy Cards toevoegen. Je mag per beurt één kaart neerleggen. Voor je kan aanvallen met deze Mr. Mime ben je dus twee Energy Cards verder. Is dat wel een verstandige keuze, of juist helemaal niet?

Pokémon Trading Card Game neemt een variatie aan Pokémon-kaarten die telkens toeneemt. Per generatie komen er nieuwe kaarten bij, en per generatie kunnen de strategieën die je toe moet passen veranderen. Met de komst van Pokémon X en Y is het type Fairy aangekondigd. Onlangs bestond dit type nog niet, maar nu dit er is zullen er nieuwe kaarten op de markt komen waarop oude Pokémon opeens het Fairy-type hebben. Ook zijn er in de loop van de tijd, anders dan de eerste generatie Energy Cards, ook speciale kaarten uitgegeven met speciale mogelijkheden. Het is onmogelijk om ze allemaal te bespreken, en wat deze kaarten allemaal doen staat op de kaart zelf. Je moet bij speciale Energy Cards denken aan kaarten die als twee Energy Cards tellen, of kaarten die bepaalde bijwerkingen hebben. Je kunt het zo gek niet bedenken.

De Pokémon zelf

Magikarp Daily Nintendo

Laten we dan nu maar wat uitleggen over de kaarten zelf. Om te beginnen kan je niet zomaar elke Pokémon inzetten die je wilt. Je kan nog zo’n geweldige Blaziken in je team hebben, je mag die Blaziken niet zomaar neerleggen. Je moet om het strategisch te houden altijd met een Basic Pokémon beginnen, en moet hem later door het spel heen evolueren door de kaart van zijn evolutie te spelen. Of een Pokémon een Basic Pokémon is, kun je op de kaart aflezen. De positionering van de aanduiding ‘basic’ staat niet op elke kaart hetzelfde. Op oude Pokémon Cards stond het nog wel eens boven de naam. In de nieuwere, zoals ons voorbeeld, vind je het links in de hoek van het plaatje. Wanneer het geen basic is kan je op de kaart aflezen welke Pokémon er als actieve Pokémon moet liggen.

Laten we voor ons voorbeeld eens Magikarp gebruiken. Je kunt zien dat Magikarp een Basic Pokémon is, 30HP heeft, de aanval Flail Around kent, een zwakte heeft voor elektriciteit en ga maar even door. De HP mag vanzelfsprekend zijn. Iedereen die de Pokémon-games heeft gespeeld begrijpt vast wel dat dit de levens zijn. Flail Around is de aanval. Bij deze aanval moet je 3 munten gooien. Elke keer dat je kop gooit brengt Magikarp 10HP schade aan. Lees de beschrijving van de aanvallen goed, en je weet wat je Pokémon kan. Deze Magikarp is zo goed getraind dat hij zelfs meer schade aan kan brengen dan zijn meest bekende en zeer vereerde aanval Splash. Goede vooruitzichten!

Sommige Pokémon hebben ook nog speciale abillity’s die ook op de kaart worden getoond. Het is raadzaam om alle tekst op de kaart even te lezen, omdat deze abillity’s per Pokémon, per kaart en per generatie verschillen. Abillity’s vertellen zelf wanneer je ze kan gebruiken, en dit is per Pokémon Card anders. Het heeft dan ook geen zin om dit uitgebreid uit te leggen, want dan zouden wij elke kaart die er maar is na moeten trekken. Een (misschien) vrijwel onmogelijke taak, zelfs voor de meest geoefende verzamelaar.

Als laatste wil ik even de focus leggen op de Weakness, Resistance en Retreat Costs. We zien dat Magikarp een zwakte heeft voor elektrische aanvallen. Wanneer Magikarp wordt aangevallen met een aanval van deze soort, dan brengt die aanval +10HP extra schade toe. Magikarp heeft geen resistance, maar over het algemeen houdt dit in dat je minder schade oploopt wanneer iemand je met een type aanval belaagt waar je tegen kunt. Als laatste hebben we nog de Retreat Costs. Soms is het nodig om je Pokémon terug te roepen, omdat hij teveel verzwakt is maar je niet wilt verliezen. Je moet dan het aantal Energy Cards van je Pokémon verwijderen als aangegeven onder dat kopje. Bij Magikarp moet je één Normal Energy Card betalen. Na het betalen van je Energy Card mag je jouw Pokémon  wisselen met een Pokémon uit de bench.

Trainer Cards

Pokemon Trainer Daily Nintendo

Wanneer je bijna aan het verliezen bent, zijn het hoogst waarschijnlijk de Trainer Cards die je er weer bovenop kunnen helpen. Er zijn veel soorten Trainer Cards, en het is onmogelijk om ze allemaal te bespreken. Toch gaan we een poging wagen om de meest belangrijke aspecten van de Trainer Cards aan bod te laten komen. Je kunt Trainer Cards onderverdelen in Item Cards, Supporter Cards, Tool Cards, Stadium Cards en Special Cards. Item Cards kun je oneindig gebruiken. Als je hele hand vol zit met deze kaarten, dan mag je zelfs heel je hand leeg spelen door alles naast je actieve Pokémon te leggen. Supporter Cards kan je maar één keer per beurt gebruiken. Tool Cards moet je aan een bepaalde Pokémon geven. Je mag één tool per Pokémon gebruiken. Stadium Cards kan je één keer per beurt gebruiken, en kan door beide spelers worden gebruikt. En last but not least, de Special Cards. Je mag maar één van deze kaarten in je deck hebben, en het kan je laatste redding zijn, dus je moet hem goed kiezen.

 

Statussen

We zijn er bijna, we kunnen bijna gaan spelen. Eerst moeten we echter nog een paar dingen duidelijk maken. Er zijn bijvoorbeeld sommige acties die bepaalde dingen voortbrengen. Zo kunnen Pokémon vergiftigd raken, of verlamd. Wanneer dit soort effecten optreden na een bepaalde aanval lees je dit altijd op de kaart zelf, bij de desbetreffende effecten van een bepaalde aanval. De effecten gebeuren altijd na een bepaalde actie, dus je kunt het altijd weten door de kaarten te lezen. De effecten die op kunnen treden zijn Poison, Burn, Sleep, Confusion en Paralysis. Een effect wordt gereset bij een evolutie, of het verplaatsen naar de bench. Bij sommige effecten kan jij je Pokémon niet terugroepen en niet aanvallen, dus let goed op.

Wanneer je Pokémon vergiftigd is verliest hij of zij bij elke beurt 10HP. Bij Burn moet je tussen elke beurt door kop of munt gooien. Als je kop gooit levert dit je Pokémon 20HP schade op. Wanneer je Pokémon slaapt kan je hem niet laten aanvallen of terugroepen naar je bench. Je kan niet aanvallen tot je kop gooit. Tussen elke beurt door mag je één keer gooien, in de hoop wakker te worden. Je geeft de slaapstand aan door je kaart negentig graden te draaien. Bij confusion gooi je ook met een munt. Bij kop breng je 30HP schade toe aan jezelf. Je geeft confusion aan door de kaart honderdtachtig graden te draaien. Paralysis duurt één beurt en is daarna over. Bij deze status kan je Pokémon niet worden teruggeroepen of aanvallen.

Mogen we dan nu spelen?

Ja, we moeten maar eens gaan spelen. We kunnen wel droog de regels gaan vertellen, maar het wordt meestal pas echt duidelijk als je het in praktijk brengt. Nu is nog niet alles verteld, maar het meeste moet zichzelf verwijzen door de kaarten te lezen en te beginnen met het eerste potje. Het spel is veel makkelijker dan men doet vermoeden. Bij deze een stappenplan. Na stap 6 begin je weer bij stap 4.

Stap 1: men stelt een Deck samen met Basic Pokémon, Evolution Cards, Trainer Cards, Energy Cards en dergelijke en schudt deze goed. Het dek moet bestaan uit zestig kaarten. Meer of minder kan, maar spreek dan met je tegenstander af dat ieder hetzelfde aantal houdt. Het is het leukste om eerlijk te winnen.

Stap 2: Iedere speler pakt zeven kaarten, welke hij niet aan zijn tegenstander laat zien. Als je in je hand een Basic Pokémon hebt, dan mag je die spelen. Heb je er geen dan pak je opnieuw zeven kaarten en leg je de oude onder aan je deck. Als je meerdere basic Pokémons in je hand hebt, mogen die de bench in.

Stap 3: Gooi een munt om te bepalen wie als eerste aan zet is. Je kunt natuurlijk ook de jongste eerst aan zet laten, of zelf een eigen systeem verzinnen om te kiezen wie als eerste aan zet mag. Je kunt ook dobbelstenen gebruiken. Bij de even nummers kop, bij de oneven nummers munt. Het is maar wat je zelf fijn vind.

Stap 4: Het is nu tijd om te beginnen. Als jij aan zet bent pak je om te beginnen een kaart van je deck. Je verliest als er geen kaarten meer in je deck zitten, dus het is raadzaam dit niet te laten gebeuren.

Stap 5: Je mag acties uitvoeren. Aan acties zitten bepaalde regels die we eerder hebben besproken en/of regels die zelf op de kaart staan. Je mag één keer per beurt aanvallen, een Energy Card toevoegen, je mag Basic Pokémon in de bench zetten en je mag één keer per beurt een Evolution Card spelen.

Stap 6: Als je kan aanvallen doe je dit. Na het aanvallen houd je bij hoeveel schade je tegenstander op heeft gelopen. Als een pokemon-trading-card-game-u-c_211 Daily NintendoPokémon af gaat, dan stuur je hem naar ‘het kerkhof’ en vervang je hem met iemand van je bench. Als deze leeg is, heb je verloren, dus het is raadzaam om dit nooit of te nimmer te laten gebeuren.

Ik denk het te snappen, en ga nu aan de slag!

Als je denkt het spel te snappen, dan is het nu tijd om aan de slag te gaan. Je kunt je skills uitproberen door het spel te spelen. Wanneer je vrienden ook Pokémon Cards hebben, is het een leuke tijdverdrijf. Wanneer je niemand kan vinden om tegen te vechten dan zijn er alternatieven. Je kan het opnemen tegen de computer, of het online proberen. Een goede mogelijkheid is Pokémon Trading Card Game online. Je kan je registreren en online met anderen gevechten aangaan. Je moet hiervoor wel kaarten hebben uit de nieuwere generaties. Oude Pokémon-kaarten kun je niet aan je deck toevoegen. Je kunt ook het Pokemon Trading Card Game-spel spelen voor de Game Boy Color. Dit spel is anders dan de hoofdreeks, en ook een leuk tijdverdrijf. Toch is het echte kaartspel zelf leuker.