Home Reviews Wii Review: Michael Jackson The Experience

Wii Review: Michael Jackson The Experience

Review: Michael Jackson The Experience

Al vorig jaar werd bekend dat Ubisoft werkte aan een game rondom de King of Pop. Het kon natuurlijk niet anders dat de game, met als naam Michael Jackson The Experience, een dans game zou worden. Inmiddels ligt het spel dan eindelijk in de winkels en hebben wij deze voor je getest. Was Michael Jackson The Experience het wachten waard of toch niet? Lees snel verder!

Zoals je hierboven al kon lezen, Michael Jackson The Experience is een dans game geworden. Uiteraard dans je in de game op nummers van de King of Pop. Grote hits als Thriller, Bad en Billy Jean zitten uiteraard in de game. In totaal heeft Michael Jackson The Experience iets meer dan 20 nummers te bieden. Tegenwoordig is dit overigens helemaal niet zo indrukwekkend meer. Spellen als Rock Band en Guitar Hero bevatten ten slotten veel meer nummer per game. Maargoed, alsnog een ruime 20 nummers om op te dansen waar je heus wel even zoet mee kan zijn. De grote vraag is echter hoe lang je uberhaupt zoet zal zijn met Michael Jackson The Experience. De game is zoals gezegd een dans game maar juist daar gaat het mis!

Um...

In Michael Jackson The Experience moeten spelers namelijk bewegingen nadoen die je op de televisie ziet. Het probleem is hier echter dat de Wii Remote niet gemaakt is om complete moves na te doen. Hierdoor doe je eigenlijk alsnog niets meer dan enigzins met je handen te zwaaien. Het gevolg is dat veel bewegingen niet juist worden geregistreerd en dat is jammer. Je hebt hierdoor namelijk niet het gevoel dat het ‘effect’ heeft wat jij allemaal doet. Wil je toch proberen met je hele lijf te dansen en alle moves na te doen, dan wordt het behoorlijk lastig en soms zelfs onmogelijk! Michael Jackson The Experience laat je dus eigenlijk vooral wat zwaaien met de Wii Remote in de hand en dat had naar ons idee veel meer kunnen zijn. Jammer, een gemiste kans!

Mocht je alsnog plezier hebben in hoe je de game bestuurt, dan komen we nu aan bij de vraag hoe lang je hier lol in blijft hebben. Michael Jackson The Experience kent dan wel meer dan 20 nummers, helaas valt er weinig progressie in de game te boeken. Er zijn weinig modes en een soort van carriére mode waarbij je steeds verder komt ontbreekt. Hierdoor is Michael Jackson The Experience vooral een game om af en toe eens te doen, bijvoorbeeld met vrienden, maar niet om lang van plezier te hebben in je eentje. Met vrienden zul je van Michael Jackson The Experience nog het meest plezier hebben om het eens te spelen op een avondje met z’n allen.

De game scoort bij ons niet bepaald goed als we kijken naar de controls en speelduur. Naar onze mening valt er ten slotte niet veel plezier uit de game te halen, mede door het ontbreken van goede controls en de beperkte speelopties. Op het gebied van geluid scoort de game echter wel goed. Nu is dat natuurlijk ook niet zo moeilijk, het spel bevat grote hits van de King of Pop! Gelukkig is de kwaliteit van de muziek ook goed te noemen en kun je dus in ieder geval genieten van meer dan 20 geweldige nummers! De game bevat echter ook een aantal langzamere nummers van Michael Jackson. En terwijl deze nummers zeker niet slecht zijn, zijn deze toch minder geschikt voor een dans game als deze. Gelukkig zijn de wat langzamere nummers wel in de minderheid,

Het geluid is dus dik in orde en bij de graphics is dit ook het geval. Alles wordt schper in beeld gebracht en ook de dansers zelf zijn op een bijzondere manier in de game verwerkt. De danders bewegen gelukkig ook op een goede manier, sterk nog, hun dansen ziet er gewoon fantastisch uit!

Het geluid en de graphics zijn dan ook niet het probleem bij Michael Jackson The Experience. Vooral de falende controls gaan ten koste van het speelplezier. Veel bewegingen worden namelijk niet goed geregistreerd. Daarnaast zijn de speelopties nogal beperkt en boek je totaal geen progressie in de game. Hierdoor zul je in je eentje zeker niet snel terugkomen. Jammer, want dit zijn twee essentiële punten in een dans game. Blijft dus over een disc met ruim 20 fantastische nummers en wat mooie beelden erbij! Leuk, maar niet genoeg…

Graphics: 8

Geluid: 8

Gameplay: 4