Home Nieuws Switch Nieuws Zo zitten de vechters van de tweede Fighter pass van Super...

[Special] Zo zitten de vechters van de tweede Fighter pass van Super Smash Bros. Ultimate in elkaar

Inmiddels zijn alle vechters van de tweede Fighter pass van Super Smash Bros. Ultimate beschikbaar, welke onlangs is afgesloten met niemand minder dan Sora. Hoe pakt de tweede Fighter pass van Super Smash Bros. Ultimate al met al uit? En hoe zitten de verschillende vechters mét bijbehorende levels nu precies in elkaar? We nemen ze hieronder allemaal nog eens uitgebreid met je door! Klik op de verschillende tabbladen hieronder om direct naar de betreffende vechter te gaan.

Pyra&Mythra

The Power of the Aegis

Pyra en Mythra vormen samen de Aegis, de legendarische Blade uit Xenoblade Chronicles 2 en zijn samen de vierde aanwinst voor de tweede Fighter Pass. Eerder werd al flink gespeculeerd dat Rex en Pyra een duo zouden vormen in Smash Ultimate als tweede vertegenwoordigers van de Xenoblade Chronicles-serie. Dat mocht niet zo zijn, maar Pyra en haar wederhelft Mythra maken dat meer dan goed.

We hebben hier dus te maken met twee personages, maar je bestuurt maar één tegelijk; net als in de game waar ze vandaan komen. Met een druk op de knop kun je wisselen tussen beide Blades, te vergelijken met hoe Zelda en Sheik werkten in eerdere Smash-games. Pyra heeft een aantal behoorlijk krachtige aanvallen, maar verliest het behoorlijk van Mythra als het aankomt op snelheid. Verder verschillen hun aanvallen op een aantal punten ook van elkaar, zodat het echt voelt alsof we twee nieuwe personages erbij hebben gekregen.

Pyra Smash Bros DLC

Double trouble

Het wisselen tussen twee compleet verschillende speelstijlen is wat Pyra en Mythra doen stralen op het slagveld. Pyra is de sterkere van de twee en heeft een aantal behoorlijk krachtige aanvallen die zelfs op lage schadepercentages al personages uit het veld kunnen slaan. Haar zwakte is wel dat ze ongelofelijk traag is, zelfs als ze rent. Dit kan echter opgelost worden door met de down special te transformeren in Mythra. Mythra is snel; erg snel. Zowel haar bewegingen als aanvallen zijn razendsnel in vergelijking met Pyra.

Alle speciale aanvallen van Pyra en Mythra zijn zwaardaanvallen waarbij ze hun element en unieke eigenschappen volledig benutten. De aanvallen van Pyra zijn gericht op kracht, die van Mythra op snelheid. De aanvallen van Pyra hebben allemaal een hoge risk-reward-ratio. Flame Nova heeft lang nodig om op te starten, bij Blazing End gebruikt ze haar zwaard als projectiel waardoor ze tijdelijk geen andere aanvallen kan gebruiken en bij Prominence Revolt biedt maar zeer geringe herstelopties als je van het veld wordt geslagen. Daar staat tegenover dat Flame Nova en Prominence Revolt zeer krachtig zijn als ze raak treffen en Blazing End kan tegenstanders op afstand houden.

Eerlijk is eerlijk, Mythra is een stuk veelzijdiger dan Pyra. Haar snelle aanvallen maken haar een gewaagde tegenstander. Lightning Buster is een aanval die opgeladen kan worden. Photon Edge is een razendsnelle aanval waarbij Mythra zich in een voorwaartse beweging meermaals teleporteert en ondertussen rake klappen met haar zwaard uitdeelt. Deze aanval kan ook gebruikt worden om terug te keren naar het slagveld. Tenslotte heeft Mythra twee opwaartse specials, afhankelijk van hoe lang de knop wordt ingehouden. Ray of Punishment laat Mythra een energiestraal afvuren in de lucht, terwijl Chroma Dust een aantal kleinere projectielen afvuurt. Al deze aanvallen zijn een stuk minder krachtig dan die van Pyra, maar maken dat goed door de snelheid waarmee je ze kan uitvoeren. Mythra is dan ook een stuk geschikter om in korte tijd veel schade mee aan te richten.

Een uniek aspect van Mythra is haar speciale eigenschap Foresight. Met deze kracht kan zij, als zij een aanval op het laatste moment probeert te ontwijken, tijdelijk haar tegenstander vertragen en veel minder schade oplopen. Handig als je meteen een tegenaanval wil uitvoeren.

Al met al zijn Pyra en Mythra twee personages die enerzijds veel op elkaar lijken, maar in de uitvoering weldegelijk op essentiële punten van elkaar verschillen. Je kunt ze op veel manieren gebruiken door snel te wisselen tussen beide Blades. Zo kan je op lage percentages kiezen voor Mythra om snel veel schade aan te richten, om vervolgens te wisselen naar Pyra om een KO te scoren.

Vliegen door Alrest

In het vierde pakket zit naast Pyra en Mythra een nieuw level: de Cloud Sea of Alrest. In dit level reis je op de rug van de Titan Azurda langs verschillende andere Titans uit Xenoblade Chronicles 2. De meeste bewoonde gebieden in die game bevinden zich namelijk op of in deze Titans. Het level zelf is één groot platform in de vorm van Azurda, die zo nu en dan zijn kop omhoog en omlaag doet. Soms kijkt hij naar de voorbijkomende Titans, waardoor het level tijdelijk kleiner wordt – omdat je dan niet op zijn hoofd kan staan. Verder bevindt zich één vliegend platform op de rug van Azurda.

Het level is al met al best eenvoudig, maar heeft al meer gimmicks dan bijvoorbeeld de Northern Cave van het vorige pakket. Het level ziet er verder strak uit en weet mooi de essentie van Xenoblade Chronicles 2 samen te vatten. Verder geeft Azurda commentaar op de vechters, afhankelijk van wat er gebeurd op het slagveld. Als Mythra en Pyra deelnemen aan het gevecht, heeft Azurda een aantal speciale teksten.

Zowel het nieuwe level als het bestaande Xenoblade-level, Gaur Plain, krijgen 16 nieuwe liedjes, waaronder nieuwe arrangementen van een Xenoblade Chronicles 2 Medley, de Tiger! Tiger!-theme en Counterattack. De andere nummers omvatten muziek uit Xenoblade Chronicles 2 en de DLC-uitbreiding Torna, The Golden Country. De arrangementen zijn wederom van hoge kwaliteit, al zal niet bij iedereen de nieuwe versie van Counterattack in de smaak vallen. Persoonlijk vind ik de originele versie wat bombastischer en daardoor meer geschikt voor Smash Bros.

Conclusie

Voordat Super Smash Bros. Ultimate uitkwam, waren Rex en Pyra een zeer gewilde toevoeging voor de game. Helaas werd de kans op hun verschijnen – zelfs als DLC-personages – al een stuk onzekerder toen Rex als Mii-kostuum werd aangekondigd. Gelukkig krijgen we nu toch een twee-in-één-duo van Xenoblade Chronicles 2 in de games. Beide personages zijn divers genoeg om echt als twee unieke toevoegingen te voelen. Doordat je steeds tussen beide kan wisselen, kun je het je tegenstanders moeilijk maken door zowel sterke als snelle aanvallen te gebruiken. De Cloud Sea of Alrest en alle nieuwe muziek zijn een goede aanvulling op dit pakket en brengen genoeg nieuws naar het strijdtoneel.

Kazuya

The Iron Fist of Darkness

Kazuya Mishima, de hoofdrolspeler van de eerste Tekken-game, voegt zich in de strijd als op één na laatste DLC-vechter van de tweede Fighter Pass. Kazuya is het tweede personage van de medeontwikkelaar van Super Smash Bros. Ultimate – Bandai Namco – naast Pac-Man. Kazuya begon ooit als de protagonist van de Tekken-serie, maar heeft zich door de jaren heen ontpopt tot een van de grootste slechteriken binnen de franchise.

Kazuya is een van de zwaardere personages in de game. Hij springt niet erg hoog en is niet snel, maar hij heeft een behoorlijk groot arsenaal aan krachtige aanvallen. Net als Ryu, Ken en Terry maakt Kazuya gebruik van speciale knoppencommando’s om aanvallen uit te voeren. Daarnaast heeft hij niet vier, maar acht richtingsaanvallen. Deze grote moveset maakt Kazuya tot een veelzijdig, maar lastig te besturen personage.

The Devil Within

Fans van de Tekken-serie weten dat Kazuya in het bezit is van de Devil Gene. Daarmee kan hij in een demon veranderen; en daar maakt hij goed gebruik van in Super Smash Bros. Ultimate. In de meeste aanvallen gebruikt Kazuya deze kracht. Kazuya’s neutrale special is Devil Blaster. Met deze aanval vuurt hij een energiestraal af die dwars door vijanden heen schiet. Je kunt deze straal tevens een beetje richten. Als je meer vijanden raakt, wordt de kracht van de straal zwakker. De zijwaartse special is Devil Fist. Kazuya sprint voorwaarts en kan door tegenstanders heenrennen, waardoor ze tijdelijk verlamd raken. De bovenwaartse special is Devil Wing, de herstelaanval van Kazuya. Het kan tevens een behoorlijk krachtige aanval zijn als je je tegenstanders op het juiste moment raakt. Tenslotte is zijn down special Heaven’s Door. Met deze aanval grijpt Kazuya een tegenstander en slaat hem tegen de grond. Je kunt deze aanval tevens gebruiken als suicide attack, maar dat is riskant aangezien Kazuya als eerst ten onder gaat.

Als Kazuya voldoende schade heeft opgelopen (100%), activeert hij Rage Mode. In deze stand krijgt hij meer aanvalskracht en een nieuwe aanval: Rage Drive. Als je deze aanval uitvoert, verlies je wel Rage Mode. Deze speciale toestand van Kazuya kan maar één keer gebruikt worden per leven en eindigt ook als Kazuya te veel schade oploopt nadat het geactiveerd is.

Kazuya

Een dojo om te slopen

Met Kazuya krijgen spelers toegang tot de Mishima Dojo – een level gebaseerd op de gelijknamige dojo uit de Tekken-games. Het level is een simpel, plat gebied met muren aan alle kanten. De muren kunnen gebroken worden met aanvallen, waardoor het mogelijk wordt om spelers uit het level te lanceren. Na een tijdje repareren deze muren zichzelf weer. Op de achtergrond van het level is de vader van Kazuya – Heihashi Mishima – te zien.

Het level is misschien niet zo indrukwekkend qua lay-out, maar het is uitermate geschikt voor intense één-tegen-één gevechten. Het level beschikt over voldoende muziekstukken: 39 in totaal. Op Terry na, brengt Kazuya daarmee de meeste nieuwe muziek naar Super Smash Bros. Ultimate. Er zijn ook voldoende nieuwe arrangementen van oude nummers, verspreid over de hele Tekken-serie. Al met al dus een hele gevarieerde en uitgebreide collectie.

Conclusie

Kazuya is een interessante toevoeging aan Super Smash Bros. Ultimate. Het is zeker geen personage dat makkelijk te leren is, maar zijn enorme moveset maken hem tot een gevaarlijke tegenstander op het slagveld. De Mishima Dojo is een simpel level, maar komt echt tot zijn recht in één-op-één gevechten. Daarnaast is er voldoende om naar te luisteren, want er worden een boel nieuwe nummers toegevoegd. Voor fans van de Tekken-serie, maar ook voor nieuwkomers, is Kazuya een mooie aanvulling op het Smash Bros.-rooster.

Sora

Chosen by the Keyblade

Het allerlaatste personage voor Super Smash Bros. Ultimate is niemand minder dan de hoofdrolspeler van de Kingdom Hearts-serie, Sora. Een zeer bijzondere toevoeging, het derde personage van Square Enix en het eerste Disney-personage in een Smash Bros.-game. Sora is al jaren lang een veel gewild personage. Dat blijkt tevens uit het feit dat Sora wereldwijd de meeste stemmen had gekregen tijdens de Smash Ballot uit 2015, waarmee het laatste DLC-personage voor Super Smash Bros. For 3DS and Wii U werd gekozen.

Sora is een ontzettend zweverig personage. Dit maakt dat hij snel is, hoog kan springen en echt thuis is in luchtgevechten. Sora heeft daarnaast – net als in zijn eigen serie – veel mogelijkheden om combo’s te maken; zowel op de grond als in de licht. Daarnaast gebruikt hij magie en natuurlijk zijn trouwe Keyblade om tegenstanders een kopje kleiner te maken.

Combo’s vliegen om je oren

Sora’s vertaling naar Super Smash Bros. is bijzonder goed gelukt. Net als in Kingdom Hearts legt Sora de nadruk op het maken van combo’s, en dan het liefst in de lucht. Maar daar houdt het niet op. De neutrale special van Sora is Magic. Magic wisselt telkens tussen drie verschillende soorten: Firaga, Thundara en Blizzaga. Met Firaga kun je vuurballen afschieten naar je tegenstanders, met Thundara schiet Sora drie bliksemstralen voor zich uit en Blizzaga is een aanval op korte afstand waarmee je tegenstanders kunt bevriezen. De zijwaartse special is Sonic Blade: een snelle aanval waarmee Sora tot drie keer zijn tegenstanders kan doorboren. De aanval zoekt automatisch de dichtstbijzijnde tegenstander op, dus het kan goed gebruikt worden om één persoon meerdere keren te raken. De bovenwaartse special is Aerial Sweep. Deze aanval lijkt een beetje op de Spin Attack van de Links, maar met deze move kom je altijd van de grond. De down special van Sora is Counterattack. Deze is erg te vergelijken met de meeste andere counters in de game, maar deze aanval brengt de tegenstander eerst uit balans en slaat dan pas toe.

Kastelen en harten

Het laatste nieuwe level voor Super Smash Bros. Ultimate is Hollow Bastion. Het level is in de eerste plaats een zwevend, reizend platform, met één extra platform bovenop. Het leve begint bij de Rising Falls, waarna het in de lucht rond de buitenkant van Hollow Bastion zweeft en uiteindelijk terugkeert naar de Rising Falls. Wanneer de tijd, levens of de stamina van personages bijna op is, verandert het level in Dive to the Heart. Het level houdt dezelfde lay-out, maar krijgt een ander uiterlijk. Op de achtergrond verschijnt dan een van de zeven Stations of Awakening, met verschijningen van verschillende personages uit de Kingdom Hearts-serie.

Wat we inmiddels gewend zijn van de Square Enix-personages – behalve het pakket met Sephiroth – valt de selectie muziek een beetje tegen. Er worden tien nieuwe nummers toegevoegd, waarvan geen een nieuw arrangement is. De muziek wordt gehaald uit de originele levels van Kingdom Hearts – niet uit de Disney-werelden. Een van de nummers Dearly Beloved -Swing Version-, is exclusief voor spelers die opgeslagen data van Kingdom Hearts: Melody of Memory op hun Switch hebben. Het is jammer dat de muziek die in de trailer werd gebruikt – een orkestrale versie van Simple and Clean/Hikari – niet in de game zelf zit.

Conclusie

Sora heeft een flinke taak op zich genomen door de tweede Fighter Pass af te sluiten, maar hij stelt zeker niet teleur. Sora is een geweldige toevoeging voor Smash Bros. Ultimate. Hij is makkelijk te besturen, maar heeft toch voldoende diepgang. Het level Hollow Bastion is mooi vormgegeven, maar mist een beetje variatie qua gameplay. Dat is overigens – terugkijkend op de Fighter Pass – een terugkerend verschijnsel. Ook de selectie aan muziek is wat karig en bevat geen nieuw arrangement. Desalniettemin is Sora een waardige afsluiter voor de DLC van Super Smash Bros. Ultimate.

Min‎‎‎‎‏‏‎ Min

De noedels vliegen je om de oren

Rechtstreeks uit ARMS voegt Min Min zich in de strijd als eerste personage van de tweede Fighter Pass. Min Min is het derde first-party DLC-personage na Piranha Plant en Byleth en de eerste vertegenwoordiger voor de ARMS-serie. Toen Super Smash Bros. Ultimate werd aangekondigd, was ik er bijna volledig van overtuigd dat Spring Man – de ogenschijnlijke mascotte van de serie – een van de nieuwkomers zou zijn, maar de game was té nieuw om een volledig personage van hem te maken. Spring Man komt in het hoofdspel voor als Assist Trophy, maar Min Min krijgt de eer om als vechter de serie te vertegenwoordigen.

Min Min is net als de meeste andere DLC-personages behoorlijk bijzonder op gameplaygebied. Ze mist namelijk twee speciale aanvallen: de neutrale en zijwaartse specials. Dat komt namelijk omdat deze aanvallen ruimte moeten maken voor haar unieke speelstijl. Min Min gebruikt namelijk net als in haar oorspronkelijke game haar beide enorm rekbare armen los van elkaar; de standaard-aanvalsknop bestuurt haar linkerarm, terwijl de special-knop haar rechterarm activeert. Dat betekent dat ze ook met beide kanten Smash-aanvallen kan uitvoeren. Nog unieker is haar mogelijkheid om een zwakkere Smash-aanval in de lucht te gebruiken. Haar rechterarm is daarnaast extra speciaal, omdat je met je down special super snel tussen drie verschillende ARMS kan wisselen.

The triple threat

De eerste ARM is de Dragon. Je linkerarm is automatisch met dit draakachtig wapen uitgerust, maar je kan hem ook activeren aan je rechterarm. De Dragon heeft een gemiddelde snelheid en kracht, maar kan, indien je de aanvalsknop ingedrukt houdt, een krachtige straal uit zijn mond schieten. Dit zorgt ervoor dat het bereik van de aanval nog indrukwekkender is. De kracht van deze ARM kan nog meer vergroot worden als je hem gebruikt net nadat je een tegenstander hebt gegrepen en weggegooid. De tweede optie is de Ramram. Hoewel dit accessoire de minst krachtige is, is hij ongelofelijk snel. Daarmee is hij perfect om tegenstanders snel mee te verrassen. Ook aan randen kan deze ARM erg gevaarlijk zijn, want je houdt tegenstanders erg makkelijk op afstand door het grote bereik. De laatste ARM is de Megawatt. Deze ARM ruilt zijn snelheid en bereik in voor extra stootkracht. Als je met een geladen Megawatt een tegenstander raakt, kan deze zelfs op lage schadepercentages al het veld uit geslagen worden. Het is de variatie tussen de verschillende ARMS dat Min Min een zeer uniek en bevredigend personage maakt. Als je je tegenstanders goed op afstand weet te houden, is Min Min zeker een gevaarlijke tegenstander. Het is Min Mins gebrek aan aanvallen op korte afstand waardoor je constant in beweging moet zijn om die afstand te bewaren.

De laatste speciale aanval is – of beter gezegd, zijn, – Min Mins up specials ARMS Jump en ARMS Hook. ARMS Jump gebruik je als je op vaste grond staat en lanceert Min Min enige hoogte de lucht in. Het doet geen schade en kan niet gebruikt worden als ze een van haar ARMS uit heeft steken. De tweede up special is ARMS Hook, die Min Min altijd in de lucht zal gebruiken. Dit is een tether recovery, wat betekent dat ze haar lange armen in de lucht gooit om naar een rand te grijpen. Beide specials zijn handig in gebruik, maar maken impact die de rest van haar ARMS-moveset maakt. Hoewel het geen special is, kan Min Min ook nog met haar up smash een boel projectielen terugkaatsen. Ten slotte is Min Mins Final Smash ARMS Rush. Hierbij slaat Min Min met haar ARMS vooruit, waarbij tegenstanders die geraakt worden tientallen klappen ontvangen van andere bekende ARMS-personages. Min Min eindigt de aanval met een enorme laserbarrage van haar Dragon-ARM.

Lanceer jezelf naar nieuwe hoogtes

Naast Min Min voegt de DLC ook Spring Stadium toe als nieuwe arena. Het level is gemiddeld groot en zweeft boven een afgrond. Aan beide zijdes en op een platform in het midden zijn grote springpanelen geplaatst, die tijdens het gevecht periodiek aan- en uitgaan. Als ze aan staan, kunnen vechters deze gebruiken om zichzelf hoog in de lucht te lanceren. Andere vechters die tijdens deze sprong geraakt worden, zullen schade oplopen en gelanceerd worden. Daarnaast zijn er zwevende platforms aan beide onderzijden van van het level, die ook zo nu en dan verschijnen tijdens gevechten. Als je geluk hebt, kun je dit als laatste redmiddel gebruiken. Als je voorwerpen ‘aan’ hebt staan, zullen ARMS Drones soms voorwerpen tillen naar de arena. Al met al is Spring Stadium wederom een mooie toevoeging voor de reeks nieuwe levels in Super Smash Bros. Ultimate. Hoewel de vorm erg simpel is, brengen de springplatforms nét dat beetje unieke content waarmee het level zich differentieert van de rest.

Hoewel de basisgame een enorme lading muziek heeft en dat dus absoluut geen punt van kritiek mag zijn, miste ik stiekem wel muziek uit ARMS. De game kent namelijk een ontzettend swingende soundtrack. Ik ben daarom ook ontzettend blij dat we maar liefst achttien nummers uit de game hebben gekregen, waaronder twee nieuwe arrangementen. Het eerste arrangement is van het themalied van de game, geremixt met de Sky Arena-muziek. Deze track luister ik het allermeest tijdens mijn gevechten op Spring Stadium. Het tweede arrangement is Ramen Bowl, eveneens een knaller.

Conclusie

Min Min bewijst maar weer eens dat Masahiro Sakurai en zijn team nog lang niet zonder inspiratie zitten om nieuwe vechters te ontwikkelen voor Super Smash Bros. Ultimate. Min Min speelt het fijnst op een lange afstand, omdat ze door haar gebrek aan aanvallen die dichtbij hard raken nogal kwetsbaar is. Gelukkig maken haar lange armen en de variatie van ARMS-opzetstukken het mogelijk tegenstanders van veraf te belagen. Hoewel Spring Stadium wat simpel oogt, brengt het een aantal unieke elementen naar de game, waardoor het toch fris aanvoelt. De nieuwe lading muziek is de kers op de taart voor de geslaagde eerste lading DLC in de tweede Fighter Pass.

Steve‎‎

Verzamelen, bouwen, vechten!

Vanuit de blokachtige werelden van Minecraft voegen Steve, Alex, Zombie en Enderman zich in de strijd. Steve en de andere Minecraft-helden (en vijanden) vormen samen het tweede personage in de nieuwe Fighter Pass voor Super Smash Bros. Ultimate. Na Banjo en Kazooie is Steve tevens het tweede personage dat eigendom is van Microsoft. Rond de release van de nieuwste Super Smash Bros. werd al gespeculeerd dat Steve speelbaar zou zijn. Nu, bijna twee jaar na de uitgave van de game, is dat realiteit geworden. 

Steve volgt de trend van de andere DLC-personages door gloednieuwe en verrassende gameplayelementen toe te voegen. Steve weet namelijk zijn game van oorsprong, Minecraft, perfect te combineren met de snelle actie van Super Smash Bros. Met zijn neutral special kan hij, als hij op de grond staat, graven naar materialen. Deze materialen variëren van hout, tot ijzer, van goud tot diamant. Deze materialen kan je met je neutral special in de lucht plaatsen, zodat je zelf platformen kan bouwen die langzaam afbrokkelen. Hoewel dit in sommige gevallen erg handig kan zijn als verdediging, zal je meer profijt hebben van het maken van nieuwe wapens. Je kan namelijk je werkbank – een voorwerp dat Steve altijd kan oproepen – gebruiken om je standaard houten wapenrusting te upgraden naar een stenen, ijzeren, gouden of diamanten variant. Deze wapenrusting wordt gebruikt voor de meeste standaardaanvallen van Steve. Net als in Minecraft heeft elke graad eigen kenmerken. Zo is hout zwak en niet duurzaam, goud snel, maar niet zo sterk en diamant sterk en erg duurzaam. IJzer is hierbij de all-round optie.

Bouw je suf

Welke materialen je ontvangt, is volledig afhankelijk van de grond waarin je graaft. Zo krijg je aardeblokken uit de grasachtige heuvels van Gaur Plains en een heleboel ijzer uit het industriële Midgar. Gelukkig kun je in deze locaties ook zo nu en dan andere materialen aantreffen, zoals diamant, zodat Steve geen oneerlijke achterstand krijgt. In Battlefield- en Omega-versies van levels is het willekeurige element helemaal verwijderd en krijgt Steve een vaste volgorde aan materialen als hij graaft. De verschillen tussen de kracht van zijn aanvallen is erg goed te werken. Zonder wapen is Steve erg kwetsbaar, maar je kan beter vluchten als hij met een diamanten zwaard op je af komt. Sommige levels bevatten ook materialen die je niet tot wapen kan maken, zoals zand op het strand van Tortimers Island en ijs van de Summit. Deze kunnen wel neergezet worden als blokken. Het feit dat elk level is aangepast om hier rekening mee te houden, is erg bewonderenswaardig en laat zien dat de ontwikkelaars op alle details letten bij de DLC-personages.

Naast de voornoemde materialen kun je ook Redstone vinden als je graaft. Deze kun je in combinatie met andere materialen gebruiken voor Steve’s side special, Minecart. Met ijzer en hout maakt Steve een rails en mijnkarretje om tegenstanders te rammen. Als je ook nog goud en Redstone in je bezit hebt, kun je de rails upgraden en een grote snelheidsboost krijgen die meer schade toebrengt aan tegenstanders. Hoewel je zonder hout en ijzer een mijnkarretje en rails kan maken, zal Steve snel tot stilstand komen en is de kracht van de aanval matig. Je materialen kunnen ook gebruikt worden om TNT neer te zetten, de down special van Steve en co. Hoewel deze aanval behoorlijk wat materialen kost, is de kracht enorm. Met Redstone kan je zelfs een spoor en een ontstekingsplaat maken, zodat je vijanden kan verrassen door de aanval op een afstand uit te voeren. De enige speciale aanval die geen materialen gebruikt is de up special. Voor deze aanval doet Steve de Elytra aan en gebruikt vuurwerk om zichzelf te lanceren. Vervolgens kan Steve door de lucht zweven en een behoorlijke horizontale afstand afleggen.

Niet alleen de speciale aanvallen zitten vol karakter, ook de standaardaanvallen van Steve maken gebruik van verschillende voorwerpen uit Minecraft. Denk hierbij aan de vishengel voor zijn grijpaanval en aansteker en lavabak voor down aanvallen. Ten slotte hebben we de Final Smash, House of Boom. Deze aanval bevat een hilarische animatie waarbij een nietsvermoedende vechter in een huis wordt gegooid, vol met dynamiet en Creepers die de boel in een mum van tijd opblazen.

Het mag gezegd worden dat Steve een hele unieke moveset heeft die hem zeker laat stralen tussen de andere legendarische personages. Hij is zeker geen makkelijk personage om te spelen, aangezien je steeds moet letten op je materialen en duurzaamheid van je wapens. Als je hem eenmaal doorhebt, is hij echter ontzettend fijn om te spelen. Ik denk dat er weinig personages in Super Smash Bros. Ultimate zijn die hun eigen game zo goed weten te vertalen in de vechtgame.

Ontdek een blokachtige wereld

Met een nieuwe personage krijgen we natuurlijk ook een nieuw level. Minecraft World is eigenlijk een combinatie van zes verschillende levels, waarbij elke zich afspeelt in een andere Minecraft omgeving. Het ontwerp van het level is redelijk standaard, met een groot platform in het midden en – afhankelijk van de omgeving – zwevende platforms en vernietigbare blokken. Hoewel de omgevingen er allemaal anders uitzien, kan Steve steeds op dezelfde plek specifieke materialen vinden. Vergelijkbaar met levels als Gaur Plains en Battlefield, heeft Minecraft World een dag-en-nacht cyclus. Dit heeft vooral invloed op de achtergrond, waar overdag dorpelingen werken, die zich ’s nachts verstoppen als de monsters verschijnen. Al met al is Minecraft World een simpel level, maar de willekeurige omgevingen maken het toch gevarieerd. In combinatie met Steve brengt het de Minecraft-wereld echt tot leven in Ultimate.

Minecraft heeft zeven nieuwe nummers ontvangen in Super Smash Bros. Ultimate, waarvan zes nieuwe arrangementen zijn. Volgens Masahiro Sakurai was het produceren van muziek uit Minecraft voor de game een moeilijke uitdaging. Er is namelijk geen muziek uit het originele spel gebruikt. Dit kon niet vanwege “verschillende omstandigheden”. Alle nummers zijn dus afkomstig uit twee spin-offs: Minecraft Earth en Minecraft Dungeons en minigames uit de Legacy Console-edities van Minecraft. Hoewel deze nummers niet allemaal even memorabel zijn voor fans van de serie, zitten er een paar erg goede arrangementen tussen, met Halland / Dalarna – de kampliedjes uit Minecraft Dungeons – als mijn grote favoriet.

Conclusie

Hoewel Steve niet mijn eerste of tweede keus was om in Super Smash Bros. Ultimate te verschijnen, ben ik erg tevreden met het eindresultaat. Steve is een zeer unieke vechter met een moveset die de legendarische game waar hij uit voortkomt zeker eer aandoet. Steve is niet een van de makkelijkste personages is om te spelen, maar dit maakt hij zeker goed door zijn originaliteit. Het verzamelen van materialen en maken van wapens blijft ontzettend leuk, zelfs in het heetst van de strijd. Minecraft World is een simpel level, maar weet de atmosfeer van Minecraft goed te vertalen in Smash Bros. De muziek is dan niet afkomstig uit de originele game, maar de nieuwe arrangementen maken dat meer dan goed. Er mag dan ook geconcludeerd worden dat de tweede Fighter Pass er een geslaagde vechter bij heeft.

Sephiroth

The One-Winged Angel

Sephiroth, voormalige SOLDIER 1st Class, held van Midgar en aartsrivaal van Cloud, mengt zich in de strijd als derde DLC-personage in de tweede Fighter Pass. Sephiroth is als personage alleen al een grote aanwezigheid. Hij is een van de meest herkenbare vijanden in de geschiedenis van video-games als final boss van de immens populaire Final Fantasy VII, die oorspronkelijk op de eerste PlayStation verscheen. Nu, meer dan 23 jaar na zijn eerste verschijning en vijf jaar na de introductie van FF7-held Cloud Strife in de Super Smash Bros.-serie, is Sephiroth toegevoegd als speelbaar personage.

Sephiroth is een behoorlijke aanwezigheid op het slagveld. Niet alleen is hij zelf een van de grotere personages, maar zijn herkenbare zwaard, de Masamune, is ook niet over het hoofd te zien. Zijn zwaardaanvallen zijn dan wel aan de langzame kant, maar zijn ook ongelofelijk krachtig. Daarnaast heeft hij nog een boel sterke magische aanvallen om zijn tegenstanders mee te bestoken. Als Sephiroth in gevaar komt, onthult hij zijn zwarte vleugel om een grote boost in snelheid en kracht te krijgen. Sephiroth heeft – in tegenstelling tot eerdere DLC-personages – geen attributen die echt game changing te noemen zijn. Desalniettemin is hij een veelzijdig personage en een zeer waardige toevoeging aan Super Smash Bros. Ultimate.

Baas boven (eind)bazen

Sephiroths moveset reflecteert zijn status als een van de meest beruchte eindbazen zeer goed. Hij is ondanks zijn grootte een lichtgewicht, wat betekent dat hij makkelijk te lanceren is, maar ook een behoorlijke loopsnelheid heeft. In tegenstelling tot andere lichtgewicht spelers heeft hij echter veel KO-kracht met zijn kenmerkende wapen, Masamune. Door de grootte van het zwaard kan hij tegenstanders van grote afstanden al flink raken. Al met al maken deze kenmerken Sephiroth tot een sterk melee-personage op lange afstand.

Naast zijn Masamune is een van de belangrijkste kenmerken van Sephiroth zijn gevleugelde vorm, die alleen geactiveerd kan worden nadat Sephiroth voldoende schade heeft opgelopen. De hoeveelheid schade die hiervoor nodig is, is afhankelijk van hoeveel levens hij heeft in vergelijking met zijn tegenstander. Als deze vorm wordt geactiveerd, spreidt hij zijn vleugel en kan hij een derde sprong maken, wordt zijn schade met 30% vergroot, en wordt zijn algehele mobiliteit verbeterd. Daarnaast krijgen zijn smash-aanvallen in deze vorm super armor. Deze vorm verdwijnt als Sephiroth een leven verliest.

Naast deze standaardaanvallen heeft Sephiroth ook nog een lading aan sterke, veelal magische, special attacks. Met zijn neutrale special kan Sephiroth drie verschillende projectielen met verschillende kenmerken gebruiken. De niet-opgeladen variant is Flare; een snelle aanval die een kleine explosie veroorzaakt. Megaflare volgt na een tijdje te hebben opgeladen en reist minder ver dan Flare, maar creëert een sterkere, grotere explosie. De krachtigste variant is Gigaflare, een aanval die zich misschien niet ver van Sephiroth af verplaatst, maar wel ontzettend krachtig is. Deze aanval kan al op redelijke lage percentages een tegenstander het veld uitblazen, dus maak je snel uit de voeten als Sephiroth deze afvuurt. De laatste Flare-aanval van Sephiroth is zijn zijwaartse special: Shadow Flare. De aanval lijkt op het eerste gezicht erg simpel, maar kan behoorlijk krachtig zijn. Het kleine projectiel waarmee je tegenstanders raakt is niet krachtig, maar deze aanval creëert grotere, bolvormige schaduwprojectielen genereert die niet onmiddellijk de tegenstander aanvallen, maar in plaats daarvan tijdelijk in een baan om hen heen beweegt en uiteindelijk explodeert. Een tegenstander kan door maximaal vijf Shadow Flare-bollen worden omringt.  

Zijn opwaartse special is een snelle zwaardaanval, waarbij de uitvoering verschilt als de knop langer wordt vastgehouden. Als de knop even wordt ingedrukt, wordt het Blade Dash: een beweging met één slag waardoor Sephiroth makkelijk in de lucht naar veilige randen beweegt. Als de knop wordt vastgehouden, wordt de aanval in plaats daarvan Octaslash, die meer schade en terugslag toebrengt tijdens het reizen, maar minder geschikt is als herstelaanval omdat Sephiroth minder makkelijk naar randen grijpt. Ten slotte is Scintilla een unieke down special. Het is een counter die altijd een hitbox produceert, ongeacht of Sephiroth wordt aangevallen. Daarnaast is het een van de sterkste counters in het spel, waarbij aanvallen met 50% worden versterkt. De Final Smash van Sephiroth is Supernova, zijn meest bekende aanval in zijn laatste gevecht van Final Fantasy VII. Voor zijn Final Smash kan Sephiroth drie personages raken met zijn zwaard, waarna hij verandert in zijn One-Winged Angel-vorm. Daarna speelt een – gelukkige verkorte versie – van zijn klassieke Supernova aanval, waarna de personage allemaal gelanceerd worden.

Sephiroth is misschien minder uniek dan een aantal van de voorgaande DLC-personages, maar is nog altijd een geweldige toevoeging voor de game. Hij heeft een breed arsenaal aan bekende aanvallen en zijn Masamune maakt hem tot een gevaarlijke tegenstander, zelfs op afstand. Als zijn vleugel actief wordt, krijgt Sephiroth nog meer kracht en mobiliteit om zelfs in benarde situaties een comeback te kunnen maken.

Een reis naar The Promised Lands

In dit pakket zit naast Sephiroth een nieuw level uit Final Fantasy VII; de eindbestemming van het grote avontuur. In dit level reis je op een vliegend platform langs de laatste scenes uit Final Fantasy VII, waarbij Sephiroth de zwarte magie Meteor heeft geactiveerd om de planeet zwaar te beschadigen, zodat hij de magische Lifestream kan absorberen om een god te worden. Met het platform reis je de Northern Cave in, waar de tegenhanger van Meteor – de witte magie Holy – zich bevindt. Vervolgens vliegt het platform weer naar boven en reset het level zich.

Meer is eigenlijk niet te zeggen over de Northern Cave. Als het op DLC-levels aankomt, is deze een van de meest eenvoudige. De achtergronden zijn erg mooi gemaakt en laat goed de laatste momenten uit Final Fantasy VII zien, maar qua lay-out is het level eigenlijk bijna gelijk aan Small Battlefield. Het was leuk geweest als het level iets interactiever was geweest; nu speelt alle actie zich eigenlijk af op de achtergrond.  

Zowel Midgar en Northern Cave krijgen gelukkig eindelijk een portie nieuwe muziek. Hieronder vallen nieuwe arrangementen van de Final Fantasy VII Main Theme, de bekende eerste Bombing Mission, Cosmic Canyon en Aerith’s Theme. Deze arrangementen hebben allemaal een orkestrale make-over gekregen en klinken daardoor een stuk voller en helemaal geschikt voor Smash Bros. Daarnaast bevat de uitbreiding een aantal liedjes uit de originele FF7 en de film Advent Children, waaronder Sephiroths legendarische lijflied: One-Winged Angel. Gecombineerd met de nieuwe Spirits, zoals Tifa, Barret en Aerith, voelt Final Fantasy eindelijk niet meer ondervertegenwoordigd in Super Smash Bros. Ultimate.

Conclusie

Toen Super Smash Bros. Ultimate eind 2018 verscheen, schitterde de Final Fantasy-serie in afwezigheid van nieuwe content. De serie had geen nieuwe muziek, geen nieuw personage en slechts twee Spirits; beide gebaseerd op Cloud. Het is daarom ook moeilijk voor te stellen dat deze serie nu eindelijk nog meer representatie heeft gekregen met niemand minder dan Sephiroth, de meest herkenbare slechterik uit de serie. Sephiroth is een ontzettend leuk en veelzijdig personage om te spelen, waarbij hij zijn krachtige zwaaraanvallen met zijn Masamune combineert met dodelijke zwarte magie. Northern Cave is een mooi nieuw level, maar overtuigd niet helemaal door zijn simpele lay-out. Gelukkig maakt de nieuwe muziekcollectie met mooie arrangementen van bekende liedjes al een boel goed.

2 REACTIES

  1. Ik weet dat het neer komt op persoonlijke voorkeur, maar ik ben veel meer een liefhebber van Pyra ten opzichte van Mythra. Dat komt denk ik doordat mijn mains in principe vergelijkbare elementen hebben. Doordat ik veel gebruik maak van Ganondorf, Ike en Dr. Mario ben ik wel gewend dat mijn vechter trager is en veel aanvallen heeft die risk-reward zijn. Dat vind ik het het prettigst, dus zie ik dat bij mijn gebruik van Pyra/Mythra ook terug. Wat het extra grappig maakt is dat het in Xenoblade Chronicles 2 zelf compleet andersom is 🤣. Daar gebruik ik eigenlijk alleen maar Mythra vanaf het moment dat het kan. Grappig hoe de verschillende interpretaties van dezelfde karakters in verschillende games mijn voorkeur veranderen. 😋
    En toch had ik persoonlijk liever gezien dat Rex ook onderdeel van het team was geweest. Een Blade zonder Driver zien in een gevecht blijft een vreemd gezicht 🤣.