Nintendo die de smartphone-markt betreed, zottigheid of juist een prima plan? Zoals bij elke goede discussie zijn er in ieder geval twee kampen die een andere mening dragen. Aan de éne kant hebben we de positieve fans die het zien als een verbetering van Nintendo, en aan de andere kant hebben we de mensen die van mening zijn dat Nintendo een hoop geloofwaardigheid en respect zal verliezen, wanneer ze zich zou gaan inzetten op de markt van de smartphone. De belangrijkste vraag: welk kamp heeft gelijk?
Een soortgelijk concept werkte eerder ook al
De middelbare school is maar een rare plek. Niet alleen is het de plek waar je verwacht word om al wat meer zelfstandiger te gaan leren, ook is het de plek waar Pokémon vreemd genoeg opnieuw word gespeeld, nadat je het jaren niet meer hebt gedaan. Ook bij mij in de klas gebeurd het: het spelen van Pokémon. Zo herleefd Pokémon FireRed zijn gouden tijd, en deze keer op de mobiel. Een Rom van Pokémon FireRed wordt illegaal gedownload en afgespeeld op een emulator. Vervolgens gaat dit gepaard met urenlang Pokémon-plezier en een ‘nuttige’ invulling van de lessen. En zit je niet meer op school? Geen nood, ook op het werk gebeurd het!
Het is op deze manier al bewezen dat Nintendo-games en Smartphones goed samen gaan. Het eerder genoemde voorbeeld verloopt echter op een illegale wijze. Op papier zou het helemaal niet verkeerd zijn als Nintendo de zet zou doen om dergelijke spellen op Smartphones uit te brengen voor een zacht prijsje. Wanneer oude spellen namelijk voor een vergelijkbare prijs als andere Smartphone-titels worden aangeboden, dan is de grens tussen illegaal en legaal downloaden helemaal niet zo groot meer, en kan het eigenlijk best wel dienen als een middel om oude en leuke Nintendo-spellen weer onder de aandacht te brengen. Men zou misschien wel eens het besef kunnen krijgen dat er meer is dan die simpele smartphone-games.
Ook op een andere manier is al bewezen dat het uitbrengen van titels op Smartphones vrij winstgevend kan zijn. Neem bijvoorbeeld Square Enix die haar game Dragon Quest Mobile: Super Light uitbracht in Japan voor zowel iOS als Android. Het spel kon maar niet voldoende worden gedownload, en momenteel heeft het zelfs de top 3 van de iOis App Store bereikt. Dit heeft naar zeggen van Square Enix gezorgt voor een grote stijging in de omzet, en heeft ook de aandelen van Square Enix aanzienlijk laten stijgen. Als je dit positieve gegeven bekijkt, dan zou Nintendo er misschien wel een voorbeeld aan kunnen nemen. Mee met de tijd!
Iedereen heeft 24/7 zo’n apparaat tussen zijn vingers gekleefd zitten
De Smartphone is een veel gebruikt apparaat. Steeds meer mensen gaan een Smartphone gebruiken, en de vraag is vrijwel niet meer aan te slepen. Niet voor niks melde kranten en nieuwswebsite vrij recent nog dat 2013 een druk Smartphone-jaar is geworden. Gedurende dit jaar is er namelijk een recordaantal verscheepte toestellen neergezet. In het totaal werden er wel zo’n 1,82 miljard mobiele telefoons verscheept. Het aantal verscheepte smartphone is in de afgelopen twee jaar zelfs geheel verdubbeld. Zelf heb ik helemaal niets met Smartphones, maar we kunnen er niet omheen dat een groot deel van de bevolking er anders over denkt. Een oud toestel kan meer niet, toch…?
Ook op school is het de hype: niet opletten, mobiel onder de tafel, even rotzooien met dat ding. Als dan de schoolbel gaat, is het tijd om nog even op dat ding te kijken. Als de pauzes aan de gang zijn is het tijd om even op dat apparaat te kijken. Als de school voorbij is, en je op je fiets stapt, is het ondanks de gevaarlijke situatie die hierdoor ontstaat, eventjes tijd om een kijk te nemen. Bij het werk is het niet anders. Ook in de auto, vormt het geen uitzondering blijkbaar. Én als klap op de vuurpijl, kijkt men nog even naar een beeldscherm, tot het tijd is om te gaan slapen, het ligt uit gaat, en dat ding toch nog even bij hem of haar blijft. 24/7 is men bereikbaar! Overdreven? Ja, ik heb hier overdreven. Toch is het wel een feit dat veel mensen dagelijks én vaak op hun Smartphone kijken. Meestal meer dan dat voor hun Nintendo consoles.
Wat moet Nintendo dan op de Smartphone aanbieden?
Het klinkt allemaal leuk en aardig. De mogelijkheden zijn groot, althans, zo lijkt het in ieder geval wel. Maar… wat moet Nintendo eigenlijk aanbieden als ze ook de mobiele markt gaan betreden. Moet Nintendo ook als uitgever gaan dienen voor applicaties van derden, of gaat Nintendo zelf applicaties ontwikkelen, of wil Nintendo haar eigen spellen op de smartphone uitbrengen? En als Nintendo spellen gaat maken voor de smartphone, gaat hun eigen console dan niet ten onder? Allemaal vragen, die tot nu toe vagelijk tot niet zijn beantwoord. Nintendo laat ons badderen in een zee van onwetendheid, en alles wordt slechts ingevuld door linkse fans die graag snel antwoord horen.
Wat Nintendo ook wil gaan doen, zeker is dat we geen Mario-spel op de smartphones hoeven te verwachten. Iwata heeft zelf dan ook gezegd: “The spread of smart devices does not spell the end of game consoles. It’s not that simple. It doesn’t mean that we should put Mario on smartphones.” Het dus duidelijk dat Nintendo geen spellen als Mario voor de smartphone zal gaan ontwikkelen, en ook dat Nintendo geen oude Mario-spellen naar de smartphone zal brengen. Nintendo zegt immers dat Mario niet naar de smartphone komt. Mogelijk gaat Nintendo dan inderdaad kleine spellen maken. Of deze enige toegevoegde waarde hebben aan de al langzaamaan overladen markt van kleine smartphone-games is dan weer iets anders, en discutabel.
Tot de mogelijkheden viel ook nog dat Nintendo kleine demo’s zou maken voor aankomende spellen, en deze spellen zou aanbieden op de smartphone. Door het groot aantal smartphone-gebruikers zal die demo naar verwachting meer mensen bereiken dan het aantal mensen dat demo’s download op haar Nintendo 3DS- of Nintendo Wii U-systeem. Daarentegen heeft Nintendo onlangs bekend gemaakt dat ze niet van plan is om demo’s uit te gaan geven op smartphones. Deze optie valt dus ook al af. Wat blijft er dan voor interessants over? Reclames, simpele en vervelende spelletjes. Wie zou het toch zeggen?
En al maakt Nintendo spellen, die besturing dan…
Iedereen die wel eens een spelletje via een emulator op de mobiel heeft gespeeld, kent het probleem: de besturing. Daar je op je bekende Nintendo Wii U- en Nintendo 3DS-systemen gewoon tastbare knoppen heb, moet je het op de smartphone doen met virtuele knoppen, die je bestuurd met het touch screen. Dit word door de meeste mensen vrij irritant bevonden, en dat gaat ten kosten van de game-ervaring. Een game staat natuurlijk op gameplay, sfeer en dergelijke, maar als de besturing niet naar behoren functioneert krijg je behalve een negatief ‘even vloeken om dat gekloot’-sfeer weinig mee van al het goeds van het spel.
Er zijn natuurlijk spellen op de smartphone-markt die prima besturen, maar dat komt ook omdat die spellen meestal speciaal voor de touchscreen-besturing zijn gemaakt. Persoonlijk denk ik niet dat Nintendo in staat is om spellen te maken die speciaal voor de smartphone zijn ontworpen. Momenteel heeft Nintendo al de grootste moeite om ook maar gebruik te maken van de features van haar eigen GamePad. De techniek is er bij de Wii U, maar Nintendo zet amper de stap om echt wat met de techniek te doen, behalve dan dingen die we al kennen. Is het bij de smartphone-besturing dan straks niet een soortgelijk probleem dat zich zal vormen? De toekomst zal het leren. Hopelijk valt de toekomst snel.
Wat denk jij? Is het een goed idee als Nintendo deel gaat nemen in deze markt?
Leuke blog!
Dankjewel 🙂
Ik vind het een goed idee maar dan demo’s of info over de 3ds en Wii u dat zou de markt goed doen
Nintendo heeft alleen al bekend gemaakt dat ze niet van plan is om demo’s uit te gaan brengen.
op zich is t een goed plan hoor maar ze verwachten er denk ik net iets te veel van… de problemen zullen totaal niet worden opgelost ermee. Het is meer onlogisch om er niet op in te spelen…