Tijdens Gamescom had Daily Nintendo de kans om World to the West te spelen, alsmede met de ontwikkelaar van de game te spreken. Wat zijn onze eerste indrukken van de game? Je leest het in ons verslag!
World To The West wordt momenteel ontwikkeld door de makers van Teslagrad. In World To The West speel je met vier verschillende personages, welke alle vier hun eigen verhaal hebben. Tijdens het avontuur zul je met name gebieden ontdekken, puzzels oplossen en vijanden verslaan. Je doorzoekt verschillende gebieden, van jungles tot ijskoude toendra’s.
Randy
Meteen bij aanvang van de afspraak met Peter Meldahl, de CEO van Rain Games, werden we enthousiast ontvangen én werd World to the West even enthousiast voorgesteld door de CEO. Na een korte uitleg van de game konden we direct aan de slag. Het spel draait met name om verkenning. De gamewereld lijkt groot en is volgens de ontwikkelaar een soort Europa, geïnspireerd door vier landen. Toch oogt deze duidelijk als een fantasiewereld, wat het ook inderdaad is. De wereld kun je met vier personages verkennen en wordt van bovenaf getoond. Elk personage kent zo zijn eigen krachten en deze hebben dan weer te maken met hun persoonlijkheid en hun land van oorsprong.
Het idee achter het onderzoeken van de wereld met verschillende personages is leuk bedacht. Het is ook vet om te zien hoe elk personage wat anders kan en zo ook andere gebieden kan bereiken. Zo speelde ik met Lord Clonington, welke heel sterk is: hij slaat zich overal doorheen. Een ander personage, Knaus, is een van de mijnbouwkinderen, waar je tunnels mee kunt graven. Ondanks dat dit idee leuk is, ontbrak het mij wel aan een verhaal en echt doel. Misschien zijn die er wel, maar dit kwam niet duidelijk naar voren. Ook oogde de wereld wat simplistisch, maar dat kan mijn persoonlijke smaak zijn. Krijgt het spel echt een goed verhaal met duidelijke missies, dan kan World to the West best nog eens een aardige titel worden!
Vincent
World to the West was een van de vele Nindies-titels op Gamescom, maar was wel een van de weinige die we zeer uitgebreid konden spelen. Het verhaal van World to the West gaat over een viertal figuren die een reis maken naar de maan. Althans, dat denken ze. Eigenlijk storten ze neer op hun eigen planeet, maar in voor hen een onbekende omgeving. Al snel blijkt dat de onbekende omgeving niet zonder gevaren is. Het is dan aan de speler om de diverse gebieden te verkennen, puzzels op te lossen en de mysteries van het verhaal te ontrafelen.
Dit is mogelijk met de viertal figuren waar je als speler mee uit de voeten moet komen. Zo heeft elk personage zijn eigen sterktes en zwaktes. Naar verloop van tijd zal je als speler kunnen wisselen tussen de personage waardoor je de sterktes van eenieder kan toepassen bij een puzzel. De eerste indruk van de game is dat het grafisch goed verzorgd is. Het heeft een cartoon-achtig uiterlijk wat goed bij de humoristische sfeer van de titel past. Dit wordt versterkt door de vele gesprekken die plaats vinden, waarin vaak een grapje is verwerkt.
Tijdens de speelsessie waren best wat glitches te vinden. De ontwikkelaars beloofden dat die in het eindproduct niet meer aanwezig zullen zijn. Het wekte echter wel de indruk dat het een en ander nog moet gebeuren voordat de titel klaar is. Een ander punt van kritiek is dat de gameplay niet vernieuwend is binnen het genre en daardoor snel kan vervelen. De vijanden die ik tijdens de speelsessie ben tegengekomen toonden weinig variatie, wat de verveling kan versterken. Desalniettemin is de eerste indruk positief te noemen en het is dan uitkijken naar het eindresultaat dat hopelijk alle twijfels weg zal nemen. World to the West staat gepland voor het eerste kwartaal van 2017.