Home X Archief Wii Nieuws Retro: Super Mario Bros.

Retro: Super Mario Bros.

Wie kent Super Mario Bros. niet? Het meesterwerk van topdesigner Shigeru Miyamoto was ongelofelijk en vernieuwend. Het staat ook bekend als de game die de video-game markt in Amerika redde, deze markt was gecrasht door slechte spellen van Atari, zoals E.T. of de slechte port van Pacman. Niemand durfde in Amerika nog te investeren in video-games. Maar toen, vanuit een ver land, ook wel bekend als het land van de rijzende zon…

 

 

 Miyamoto is de naam.

 

De rest is geschiedenis. Nintendo bracht Mario naar Amerika en maakte nog vele andere hits. Titels als Zelda, Starwing, maar ook Pikmin zijn gemaakt door Miyamoto. Hoe kan je nou zoiets bedenken? Een mannetje in een ruimtepak dat allerlei kleuren plantjes uit de grond haalt, Een heel land- De Mushroom Kingdom- en een continent dat wordt geterroriseerd door lopende octopussen. Het antwoord: Door verschrikkelijk veel fantasie te hebben. Ja, deze man heeft erg veel fantasie. Hij speelde toen hij nog een kind was in de bossen van Kyoto, daar heeft hij dus bijvoorbeeld Zelda vandaan. De man is een erg bescheiden persoon en houd niet veel van aandach… Daarom zie je hem vaak niet op interviews veel praten.

 

Maar nu de game!

 

Wat was er zo vernieuwend aan Super Mario Bros.? Alles! Miyamoto had al het platformgenre uitgevonden (Donkey Kong), maar hij wilde dit wel eens groter maken. Het resultaat is fantastisch! Er is zoveel om te doen, zoveel mogelijkheden! Er zijn zoveel geheimen! Maar vooral de power-ups waren wat het spel zo vernieuwend maakten. Bijvoorbeeld: De paddestoel die je groter maakte, de bloem die je vuurballen liet schieten, de ster die je onsterfelijk maakte… Dit had zo’n grote impact dat je het bijna een nieuw genre kan noemen! Power-ups zijn tegenwoordig normaal. Power-ups bestonden niet voor Super Mario Bros.. Ook het spelprincipe is heel goed bedacht. Je hebt 8 werelden, en in elke world zitten 4 levels. In het 4de level is er een eindbaas: Bowser. Zie het als een school: Je word steeds beter en beter, en als een soort Proefwerk krijg je de eindbaas voorgeschoteld. Als je deze game voor het eerst speelt is het nog best moeilijk, maar later word het nog best makkelijk! Super Mario Bros. is ook een van de meest geliefde speedrun games. Mijn record staat ongeveer op 6 minuten, maar toch zijn er betere ‘speedrunners’ die het in 5 minuten kunnen uitspelen.

 

 

De muziek kent natuurlijk iedereen, het is een feit om te zeggen dat de classic overworld theme de bekendste game-muziek ooit is. Er is geen ander muziekje (ter wereld!) dat zo in je hoofd blijft hangen. Begin de eerste paar tonen van het liedje te nurië n en al gauw zal heel de klas in een Super Mario Bros. orkest veranderen. Het liedje is gecomposeerd door de legendarische Koji kondo (De componist van de meeste muziekjes van Nintendo). Al met al is deze game fantastisch en zal altijd als een van de grootste voorbeelden uit de geschiedenis van gamen blijven.

 

Vernieuwend: 100%

Controls: 100%

Replay: 98%

Muziek: 96%

Gameplay: 100%

Eindcijfer 100%

 

*Deze cijfers zijn gebaseerd op de speelbaarheid van de game, niet de graphics.