Oceanhorn, een op Zelda geïnspireerde iOS-game, is sinds 22 juni ook verkrijgbaar in eShop op de Nintendo Switch. Hoe pakt deze versie uit?
Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas verscheen in 2013 al op de iOS en heeft toentertijd veel indruk gemaakt bij gamejournalisten. De game haalde veel inspiratie uit de Zelda-serie en speelde met het idee dat grote console games ook op een mobiel gespeeld konden worden. Nu kun je de game ook op de Switch spelen. Dat kan nu net als op je mobiel onderweg, maar ook op tv.
Oceanhorn is een avonturenspel dat zich in een fantasiewereld afspeelt waarin bijzondere wezens en kleurrijke aangezichten volop aanwezig zijn. In het spel speel jij als een jonge avonturier die op zoek gaat naar zijn vader. Deze is verdwenen nadat hij op avontuur ging om het gevreesde zeemonster Oceanhorn te verslaan. Nu je al tijden niets meer van je vader hebt gehoord, is het aan jou om het avontuur voort te zetten. Het verhaal, alhoewel niet per se slecht, is verder niet heel bijzonder en persoonlijk vind ik het jammer dat de personages weinig diepgang hebben, waardoor je niet echt een band met ze krijgt. De hoofdrolspeler is bijvoorbeeld een typische jongen die net zo goed vervangen had kunnen worden door een compleet ander personage.
Waar herken ik dit toch van?
De setting zal menig gamer direct doen denken aan The Legend of Zelda: The Wind Waker. Je avontuur bestaat ook hier uit het verkennen van eilanden. Op de eilanden zul je op onderzoek gaan, mensen ondervragen, puzzels oplossen en vijanden verslaan. Overigens deden de ontwikkelaars nooit geheimzinnig over het feit dat de game veel weg heeft van The Wind Waker. In interviews gaven ze dit ook openlijk toe. En ach, wat is er ook eigenlijk mis mee? Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas voegt echter ook een interessant element toe aan de gameplay. In de game kun je namelijk volop groeien waardoor je sterker wordt en toegang krijgt tot nieuwe wapens en voorwerpen. Hiermee neemt ook jouw Adventure rank toe, word je sterker en krijg je meer uithoudingsvermogen. Deze RPG-elementen zijn een leuke toevoeging om de gameplay meer diepgang te geven.
Een smartphone-game op de Switch
Helaas pakt niet alles even goed uit op het gebied van gameplay. Zo is het vechten nogal eentonig en vaak erg simpel. De AI van vijanden is vaak bedroevend en doordat gevechten veelal niet uitdagend zijn gaat dit op den duur wat vervelen. Ook puzzels zijn niet bepaald beproevend. Veelal kom je niet veel verder dan wat dingen te verschuiven en wat schakelaars om te zetten. Baasgevechten zijn gelukkig wél interessant en vormen vaak een puzzel op zich. Hierbij moet je natuurlijk wel enigszins rekening houden met het feit dat het eigenlijk ‘maar’ een smartphone-game is. Het ontdekken van de verschillende eilanden is dan wel weer erg leuk. Elk eiland heeft zijn eigen geheimen en tempels. Jammer is wel dat je tijdens het varen op zee je bootje niet écht zelf bestuurd. De besturing in de game is verder overigens prima in orde. Zowel in handheld-mode als op tv voelt de besturing fijn aan en is hier bij het overzetten naar de Switch goed over nagedacht,
Ook qua stijl doet Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas erg denken aan het avontuur dat Link op de GameCube beleefde. Iets wat overigens geen negatief iets is. De wereld oogt kleurrijk en fantasievol. De Switch-versie heeft gelukkig een flinke upgrade gekregen ten opzichte van het origineel, zodat alles er ook op je televisie mooi uitziet. Zowel in handheld-modus als op tv weet de game prima indruk te maken en oogt alles erg scherp. Perfect is het niet. Zo bewegen de lippen van personages niet als ze praten en bewegen ze voor de rest soms wat stroef. Het zijn echter zaken die niet al te lastig zijn om doorheen te kijken, zeker gezien de prijs van het spel en het feit dat het oorspronkelijk een mobiele titel was.
Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas is een interessante game geworden die het op een aantal gebieden erg goed doet. Zo pakken de RPG-elementen goed uit en is het ontdekken van de eilanden erg leuk. Het spel kent een aantal minpuntjes zoals de emotieloze personages, het soms wat simpele vechten en de niet al te boeiende puzzels. De prijs van de game ligt rond de 15 euro en daarmee zijn deze dingen redelijk makkelijk te vergeven. Voor de prijs krijg je ten slotte wel een vermakelijk spel, dat er ook nog eens mooi uitziet!
+ RPG-elementen in de game pakken goed uit
+ Het lijkt allemaal wat op Zelda: The Wind Waker, maar dat is niet erg!
+ Alles oogt scherp en kleurrijk
+ Besturing prima
– Puzzels niet erg interessant
– Gevechten hadden beter gekund
– Personages maken weinig indruk
Eindcijfer: 7
Aaah, oceanhorn, een game die ik al op de PC heb gespeeld. Waarmee ik eens ben is dat de AI van de vijanden wel echt verschrikkelijk is. Het lijkt meer op een button smashing ding dan echt op een gevecht met een monster. Waar ik wel niet mee eens ben zijn dat de puzzels eentonig zijn.. Het klopt wel dat de puzzels meestal een bepaald ding hebben (buttons etc.), maar vaak voegen ze er ook een twist aan toe, bijvoorbeeld een pijl en boog en water dat omhoog en omlaag kan.
Als ik deze game zal reviewen, zal ik bijna hetzelfde geven als eindcijfer maar 0.5 punt hoger, namelijk een 7.5