Home Reviews eShop review Shadow Blade: Reload

[REVIEW] Shadow Blade: Reload

Ren als ninja door de levels heen en vernietig al je vijanden

Shadow Blade: Reload is een actie- en platformspel ontwikkeld door Dead Mage en verscheen sinds 2015 op platformen als PC, iOS en Playstation 4. Sinds begin deze maand kun je Shadow Blade: Reload ook spelen op de Nintendo Switch. In de game speel je als een ninja die door alle levels heen scheurt en vijanden verslaat om het einddoel zo snel mogelijk te behalen. Is de Switch hiermee een leuke titel rijker? Dat lees je in deze review.

Het verhaal van een jonge ninja

In het spel speel je als Kuro, een jonge ninja die opgeleid werd door een grootmeester van een oude clan. Op een dag wordt Kuro geconfronteerd met indringers vanuit een rivaliserende clan. Op bevel van zijn grootmeester ontsnapt hij om het overblijfsel van zijn clan tegen de indringers te beschermen. En voor dat je het weet start de eerste missie in het spel. In de eerste levels leer je rustig aan de basis-mechanieken van de game zoals een dubbele sprong, muursprong en hoe je met je zwaard moet omgaan. Zodra je goed bent voorbereid begint de game pas echt.

Gameplay

Shadow Blade: Reload bevat een verhaalmodus en deze kent 7 werelden waarvan er in elke wereld 5 tot 7 levels te spelen zijn. Je speelt deze levels automatisch in “Normal”. Voor zij die verlangen naar meer uitdaging is het mogelijk om de levels opnieuw te spelen in een andere moeilijkheidsgraad, zo heb je “Hard Core” en “Master Class”. Maar dit is natuurlijk niet nodig om de verhaalmodus uit te spelen. Daarnaast kan je in elk level drie Kanji tekens verzamelen, deze tekens zorgen voor een beter eindresultaat na elk level en zorgen er tevens voor dat het om meer draait dan alleen de levels snel uitspelen.

Terwijl je aan de slag gaat met de verhaalmodus, kom je steeds meer uitdagende vijanden tegen. Sommigen vuren raketten af waarbij je hun moet ontlopen voordat ze eerst jou aanvallen, terwijl anderen extra vijanden zullen oproepen als ze op de hoogte zijn van je aanwezigheid. Wanneer je vanaf een bepaalde hoogte op een vijand landt kun je een snelle dodelijke slag afgeven, maar blijf zeker niet te lang wachten of anders gooit de vijand je weg en ben je meteen verslagen. Nadat een vijand je één keer raakt wordt je onmiddellijk terug gestuurd naar je laatste checkpoint. De sleutel tot succes is om op tijd te reageren. Gelukkig zijn de checkpoints goed geplaatst, van zodra geraakt bent ben je maar enkele seconden verwijderd. De game is daardoor uitdagend maar wel op een leuke manier.

Naast de verhaalmodus zijn er nog 10 extra levels om uit te spelen, elk level kent zijn eigen unieke combinatie van gevaren en vallen die je kan spelen met een lopende timer. Speedrunners zullen hier dol op zijn. Je kunt ook stripblokken ontgrendelen elke keer als je een nieuwe reeks levels hebt uitgespeeld, een leuk verzamelobject als je het verhaal nog eens wilt overlopen.

Gl!tch@s

De game kent helaas ook een aantal glitches. In het spel kom je gemakkelijke vijanden tegen die je met één slag kunt verslaan, je kan het vergelijken met de goomba’s in de Super Mario-spellen. Tijdens het spelen kwam ik een makkelijke vijand tegen, maar toch kon ik hem op geen enkele manier verslaan, vervolgens glitchte mijn hoofdpersonage waardoor ik helemaal niet meer kon bewegen. In andere gevallen wanneer ik de vijand wel heb kunnen verslaan, glitchte de vijand door de grond. En als dat nog niet genoeg is had ik enkele momenten gehad dat de muziek onverwachts stopte in een level. Jammer want de aanwezige slordigheidsfouten kunnen hierdoor de gameplay soms beïnvloeden.

Audiovisueel

Op het gebied van geluid is alles in orde. Een geweldige soundtrack is het absoluut niet maar de muziek geeft je het gevoel dat je een ninja bent die een taak heeft gekregen van zijn senpai. Op visueel gebied oogt het spel fijn met een passende stijl. Door de levels heen wordt het verhaal verteld via de stripboekenstijl, zo blijft Shadow Blade: Reload een mooi spel om naar te kijken.

Conclusie

Ben je gek van snelle 2D platformers en heb je het geduld om steeds weer hetzelfde level opnieuw te spelen, om vervolgens een betere score te kunnen afleggen, dan is deze game zeker voor jou. Voor iemand die niet uitkijkt naar de extra uitdagingen die deze game biedt, zal deze game je 2 tot 3 uurtjes plezier brengen en dan is 10 euro naar mijn mening weggegooid geld, en zal ik de tip geven om te wachten op een leuke aanbieding.

Eindcijfer: 6,9

3 REACTIES

  1. Bij ‘Glitches’ was je me al kwijt. Een hele alinea besteedt om de glitches onder de aandacht te brengen in dit spel, geeft voor mij aan dat dit spel ‘niet af’ is en dus niet eens een cijfer had kunnen krijgen, laat staan een voldoende.
    Anyways, dat is mijn mening. Toch bedankt voor de review.