Wekelijks blikken we bij Daily Nintendo terug op spellen van vroeger die de moeite waard zijn nog eens te bekijken! Deze keer kijken we terug naar de NES klassieker Super Mario Bros.
Het eerste spel wat ik ooit speelde op mijn oude NESje en die mij altijd is bijgebleven. De eerste game-ervaring met een platformer. Er zijn veel vervolgen uitgebracht voor de loodgieter met zijn rode tuinbroek; op elk Nintendo platform kun je wel een avontuur beleven waar Mario een hoofdrol in speelt. Van het redden van een prinses tot het racen in karts en motortjes. Toch is er niet één vervolg die zoveel indruk wist te maken als Super Mario Bros, die in onze regionen uitkwam op 15 Mei 1987. Als je dit spel nog niet eerder hebt gespeeld, krijg je een herkansing op de Wii U, waar Super Mario Bros. voor Virtual Console gespeeld kan worden.
Bij de ontwikkeling van de game waren zowel Shigeru Miyamoto, Koji Kondo als andere mederkers van Nintendo betrokken. Zoals de meesten van ons weten laat Miyamoto zich graag inspireren door gebeurtenissen die hijzelf heeft beleefd en dat graag vertaalt naar zijn games. Zo zijn de warp pipes geleend van Star Trek. Door de warp pipes kon je vaak hele levels overslaan, waardoor je dan wel de fun miste om het hele spel uit te spelen. De paddenstoelen waardoor je groter en sterker werd zijn door Miyamoto aan het spel toegevoegd omdat er volgens hem altijd een relatie is geweest tussen paddenstoelen en magische werelden.
Het verhaal.
Het Mushroom Kingdom wordt door de reuzenschildpad King Koopa gekaapt waardoor alle bewoners veranderen in blokken en vijanden. De enige die de betovering ongedaan kan maken is Princess Toadstool, maar zij wordt door King Koopa gevangen en opgesloten in een kasteel. Mario zal haar uit de klauwen van King Koopa moeten bevrijden zodat zij de betovering kan verbreken en de rust zal wederkeren in het Mushroom Kingdom.
Het doel van de game is alle hindernissen overwinnen en vijanden verslaan om na acht werelden in het laatste level te belanden, waar een boze King Koopa zal proberen je een kopje kleiner te maken, of beter gezegd, waar hij zal proberen je te koken in een lavabad. Voordat je bij het laatste level bent, zul je eerst 32 levels moeten overwinnen die je in een vaste volgorde moet spelen. De enige manier om dat verkorten is in een warp pipe te springen om de tijdsduur te verkorten. Als hij is verslagen en jij met een bonzend hart van het gevecht de prinses hebt bevrijd kun je het spel helemaal overnieuw gaan spelen, maar nu op een moeilijker niveau.
Het spel, vijanden en items.
Je bestuurt Mario met de gamepad. Door de drukpuntoets aan de linkerkant van je gamepad kun je hem naar links en rechts laten lopen en hem ook naar boven laten springen. Aan de rechterkant van je gamepad kun je met de A- en B-knop Mario met vuurballen laten schieten, zwemmen en bukken. Naarmate het spel vordert worden de levels ook steeds moeilijker. Je springt op platformen en allerlei vijanden, tegen blokken en verdwijnt in buizen die leiden naar een ander deel van het level, of zelfs een heel ander level.
Uit sommige buizen komen plotseling Piranha planten tevoorschijn die je graag willen verorberen. Andere tegenstanders die het jou lastig maken om je einddoel te bereiken zijn rode of groene Koopa Troopa’s. Je kunt er bovenop springen, oppakken en weggooien tegen blokken of andere Koopa’s. Als je daarmee een hele rits Koopa’s raakt, krijg je een extra leven. Daarnaast zijn er ook de altijd lelijk kijkende Goomba’s, die eruit zien als verdorde paddenstoelen. Je hoeft alleen op hen te springen om te verslaan. De meest lastige tegenstanders zijn wel de Hammer Bros. Samen proberen zij jou te bestoken met hamers. Dan zijn er nog de rode vissen, die te pas en te onpas omhoog schieten als je even niet oplet.
De zwevende blokken hebben vaak een geheim item. Het ene blok slingert een liaan de lucht in waamee je bonuslevels kunt bereiken, met een ander blok kun je items krijgen, zoals vuurballen en super power. Als een tegenstander jou aan weet te raken wordt je weer een gewone Mario. Een handig item is de gele ster. Als die tegen je aankomt, kun je voor even door het level rennen zonder dat een vijand jouw kostbare leventjes afpakt. Dat kan erg handig zijn bij die vervelende Hammer Bros.
Levels.
Het spel bestaat uit acht werelden van ieder vier levels. De moeilijkheidsgraad stijgt bij ieder level. In het spel zijn er zes verschillende thema’s, die zich onderscheiden in optiek en het spel zelf: bovenwereld, ondergronds, onderwater, nacht (waarin de achtergrond en elementen zijn verduisterd) en winter (waarin sommige elementen grijsachtig zijn ingekleurd). Het vierde en laatste level van iedere wereld heeft een kasteelthema en bestaat hoofdzakelijk uit lava, dat een speler doodt als hij het aanraakt. Twee levels in het spel (de kasteel-levels in wereld 7 en 8) bevatten een zogenaamde walktrough. Hierin moet een bepaalde route worden gelopen om verderop in het level te raken. Als de route afwijkt, zal het level constant herhaald worden. Op de SNES is een geluidje hoorbaar zodra de speler de route op de juiste plek loopt.
Aan het einde van ieder kasteel vecht Mario tegen een kloon van King Koopa, pas in het laatste kasteel is het de echte. De eindbazen van iedere wereld zijn te verslaan door ze vaak genoeg met vuurballen te raken of door op een bijl achter de eindbaas te springen, zodat de brug instort. Alleen de gezichtuitdrukking van King Koopa als hij beseft dat het een lavabad wordt voor hem, is erg hilarisch.
Verder bestaan er nog bonuslevels, die vooral in de bovenwereld voorkomen. De speler wordt door een pijp naar een ondergronds level geleid, waarin munten kunnen worden verzameld. Vanuit daar wordt het spelfiguur door een andere pijp weer naar het normale level terug getransporteerd. Sommige pijpen leiden naar een onderwaterlevel, andere weer naar de hemel. Door deze bonuslevels wordt het hoofdlevel erg vaak verkort.
Multiplayer.
Super Mario Bros. kan alleen of met zijn tweeën worden gespeeld. Daarbij speelt de eerste speler Mario en de tweede speler Luigi, die ook al in Mario Bros. voorkwam. De speler één begint met het eerste level en gaat daarna door met het tweede, als hij deze zonder het verliezen van een leven heeft voltooid. Pas wanneer de eerste speler een leven verloren heeft, komt de tweede speler in het spel. Hij begint dan bij het eerste level. Er wordt dus om de beurt gespeeld, waarbij niet de mogelijkheid bestaat om tegelijk te spelen. Dit heeft een technische reden, aangezien het spel en de console niet in staat waren dit voor elkaar te krijgen.
Als je in de gelegenheid bent Super Mario Bros. te spelen, doe het. Dit spel is een must en absolute aanrader voor elke Nintendo fan.
Heerlijk spel!
Ik denk dat ik mijn NES weer eens tevoorschijn ga halen!
Leuke review!
Toch speel ik liever de All-Stars versie.