Home Reviews eShop review Wii U eShop Review: Ice Cream Surfer

Wii U eShop Review: Ice Cream Surfer

IJs, een lekkere lekkernij waar je wel een hapje van wilt nemen… of een likje als je tenminste lekker lang van je ijsje wilt genieten. Maar is de nieuwe Nintendo Wii U eShop-titel  Ice Cream Surfer ook om je vingers bij af te likken, of kun je hem beter laten smelten?

Pas op voor de broccoli!
Het begint allemaal bij het opstarten van het spel. Heel minimaal en simpel wordt het verhaal verteld van een boosaardige broccoli die de macht over de wereld wil overnemen, omdat er te weinig smaakloze groenten worden gegeten. Een beperkt aantal zoetigheidsliefhebbers is maar in staat om deze boosaardige broccoli te stoppen, en van dat selecte groepje kan jij een personage kiezen om mee te spelen. Dit is in één ijshoorntje Ice Cream Surfer,

Icecreamsurfer1Een raar verhaal, dus. Maar een raar verhaal is niet per se erg. Er zijn zat spellen die een raar verhaal kennen én toch erg vermakelijk zijn. Als het maar als een leuke komische noot word ingezet! Daarentegen lijkt deze titel zichzelf amper serieus te nemen. Als men een raar verhaal had willen brengen, dan had de maker er beter aan gedaan om niet alleen simpel aan het begin het verhaal te vertellen, maar er ook tijdens het spel wat mee te doen. Nu voelt het eerder als een slecht verhaal dat snel aan de gameplay is geplakt, zodat het maar een verhaal heeft.

Icecreamsurfer2Ice Cream Surfer is maar onduidelijk.
Nou… erg duidelijk is dat niet. Ice Cream Surfer is een Nintendo eShop titel voor de Nintendo Wii U waarop je op een ijsje naar keuze rond surft, terwijl je op hetzelfde moment verschillende objecten moet ontwijken. Tijdens het surfen schiet je voorwerpen weg, en zo nu en dan kan je een enorme hoeveelheid ijs afvuren om meerdere verschillende soorten objecten weg te kunnen schieten. En dan gebeurd het… Niet.

Ice cream2Nu gaat het hier om vrij eenvoudige gameplay welke bovendien alles behalve uniek is, dus je kunt de bedoelingen wel raden. Het is letterlijk het ‘schiet voor je uit op obstakels’-type spel dat door de jaren heen al miljarden keren door diverse doe-het-zelvers in elkaar is gezet. Niet erg origineel dus.

Verschillende power ups
Op het enige vlak waar uitleg nodig is, legt het spel niks uit. Zo zijn er flink wat ijsjes, welke power ups voorstellen én wanneer je deze opraapt roept een stem ‘Power Up’. Daarentegen kun je nergens lezen of te horen krijgen wat de power up doet. Je hebt dus een power up, maar je weet niet wat je er mee kunt doen. Bij sommige power ups is het vrij duidelijk omdat je het effect ziet. Bij andere Power Ups is er geen resultaat zichtbaar, dus wat doet het dan?

Ice creamWie je kiest, maakt eigenlijk niet uit.
Bij het starten van een level kan je uit diverse personages kiezen. Zo kan je Ace, een jongetje surfend op een ijshoorntje kiezen, maar ook Hima, een Yeti die ijsbollen gooit. Tevens heb je Super Cream, die nog het meest lijkt op een parodie op Super Man, en Sailor Twister, die rondvliegt op een reuze Twister-ijsje. Als laatste hebben we nog Rei Tou, vliegend op een dubbel-likker, en vechtend met een zwaard. In essentie zijn alle personages in-game zo’n beetje hetzelfde en maakt het weinig uit welk personage je kiest.

Eindbazen
Nu is er vooralsnog wel voldoende negativiteit uitgesproken over de titel. Tijd voor een lichtpuntje! Want wat wel erg vermakelijk aan Ice Cream Surfer zijn de eindbazen die aan het spel worden toegevoegd. Zo zul je aan het einde van levels te maken krijgen met een eindbaas, welke variëren van makkelijk tot moeilijk. Je eerste vijand zal een zeehond zijn waar je op moet blijven schieten, terwijl hij handkusjes of moet ik vinkusjes op je afstuurt. Vrij simpel, maar doeltreffend.

Ook zal je oog in oog komen te staan met een vrij groot groentemonster dat korte metten met je wil maken. En kom je uiteindelijk in aanraking met de kwaadaardige broccoli waar heel dit spel omheen is gebouwd. Wat eindbazen betreft heeft Ice Cream Surfer toch nog wel wat te bieden. Sowieso leuken ze het spel op.

WiiUDS_IceCreamSurfer_06_mediaplayer_largeGrafisch
Op het eerste gezicht ogen de graphics niet erg bijzonder. Wel is zeker dat de sprites zeker niet slecht zijn! Zo hier en daar weet het spel namelijk met een paar interessante sprites te komen. Alles ziet er dus wel enigszins verzorgd uit. Het ziet er niet bijzonder uit, maar wel is de grafische stijl van het spel één van de dingen die de slechte punten enigszins maskeert.

Het spel is erg kort
We weten wat we doen, en we gaan ervoor! En dan komt het einde. Want het einde van Ice Cream Surfer komt al vrij snel. Binnen 6 levels ben je al door deze titel een gesurft, en daarna komen de credits. Na het bereiken van de credits is er eigenlijk amper wat te doen. Je kunt alle levels opnieuw spelen, maar het spel zal niet heel veel anders zijn als daarvoor. Er is niet echt sprake van een replayvalue. Je kan natuurlijk nog wat spullen voor de galerij vrijspelen, maar ook daar ben je weer snel op uitgekeken. Er is gewoon erg weinig te doen na het uitspelen van het spel, en zelfs voor een titel van, op het moment van schrijven €4,99, mag je toch wel iets meer verwachten dan Ice Cream Surfer weet te bieden.

Ice Cream Surfer biedt wel weer, en dat kan je niet van heel veel eShop-titels zeggen, een multiplayer modus. In deze modus speel je het spel op precies dezelfde wijze als in je eentje, maar dan surf je met zijn tweeën op hetzelfde scherm. De lokale multiplayer kan eventueel nog wat meewerken aan een kleine replayvalue voor het spel.  Daarentegen is het de multiplayer niet erg uitgebreid.

IJs is een lekkere lekkernij voor tussendoor. Gesmolten ijs echter niet erg. En Ice Cream Surfer lijkt een beetje te lekken als het om inspiratie gaat. Ice Cream Surfer is dan ook een matige titel bevonden welke wel wat te bieden heeft, maar niet voldoende. De grafische stijl is in orde, er zijn interessante eindbazen en meerdere speelbare personages, maar je bent gewoon weer te snel uitgekeken op een eShop-titel als deze. De makers hadden er goed aan gedaan om nog even wat langer aan het concept van het spel te werken.

– In principe maakt het niet uit welk personage je kiest.
– Een vrij simplistisch en raar verhaal dat leuker uit had kunnen pakken.
– Erg onduidelijk in het verschaffen van informatie.