Door Pokémon GO zijn de aandelen van Nintendo in de lift gegaan, maar Nintendo heeft aangegeven dat zij maar een deel van de winst van Pokémon GO ontvangen. Deze waarschuwing heeft de aandelen van Nintendo laten zakken.
Toen Pokémon GO was uitgekomen stond de online wereld op z’n kop. Bedrijven speelden in op Pokémon en downloadrecords werden verbroken. Al deze aandacht rondom Pokémon zorgden voor een verdubbeling van de beurskoers van Nintendo, die 32% aandeel heeft in The Pokémon Company en veel verschillende games op hun platforms heeft.
Nintendo heeft echter aangegeven dat deze hype eindig is en dat zij verwachten niet heel veel te verdienen aan Pokémon GO. De app is in samenwerking met Niantic gemaakt en Nintendo krijgt volgens een analist maar 13% van de winst. De meeste winst moeten ze halen uit de toename van verkopen van Pokémon games en versterking van hun merknaam. Ook het Pokémon Go Plus accessoire moet extra geld in het laatje brengen, maar Nintendo ziet geen aanleiding om de productie hiervoor te verhogen.
Na dit nieuws is het aandeel van Nintendo flink gekelderd en is niet harder gezakt sinds 1990. Nog steeds staat het aandeel van Nintendo hoger dan voor de hype rondom Pokémon.
De waarde van de aandelen van de afgelopen vijf jaar kan je hieronder bewonderen:
Denk jij dat de Pokémon hype snel zal stoppen?
Is niet harder gezakt omdat dat niet toegestaan was (is blijkbaar een max dat je kan zakken per dag).
Opzich wel te begrijpen dit, omdat aandelen vooral op omzet reageren en nu bekend is dat die niet heel veel zal afwijken dan eerder verwacht.
Verdubbeling van waarde voor een bedrijf als Nintendo door 1 mobiele game was ook een beetje van de zotte.
Zullen wel iets hoger eindigen dan waar ze begonnen waren, maar pokemon Go heeft nog wel veel potentie om op een of andere manier winst te maken, al ziet Nintendo daar dan maar een klein deel van.
Ik snap gewoon de marketingstrategie van Nintendo niet ze gooien hun eigen ruiten in op deze manier.
Door eerlijk te zijn over winstvoorruitzichten? Als ze doen alsof hun winst erdoor zou verdubbelen zouden ze strafbaar zijn 😛
Ongerelateerd aan dit onderwerp snapt denk ik niemand de marketingstrategie van Nintendo, als ze het zelf nog weten…