Home Multi platform nieuws Daily Talk: Hebben free-to-play games toekomst?

Daily Talk: Hebben free-to-play games toekomst?

Daily TalkWelkom bij Daily Talk, hét nieuwe discussieplatform op Daily Nintendo. Vanaf nu tref je elke week een nieuwe stelling of vraag aan, over Nintendo of gaming in het algemeen. De stelling van deze week staat in het teken van de onlangs uitgebrachte free-to-play game Steel Diver voor de 3DS. Een game die gratis is om te spelen maar die geld kost wanneer je ‘m volop wilt benutten. Steeds meer ontwikkelaars brengen dergelijke spellen uit. De aanschaf is gratis maar veelal zul je uiteindelijk toch gaan betalen.

Wat vind jij van free-to-play games? Denk je dat deze toekomst hebben?

 

15 REACTIES

  1. Ik geloof absoluut van wel. Ik heb genoeg MMOs gespeeld om te weten dat het systeem prachtig KAN werken. Momenteel speel ik SWTOR, die uitgegeven wordt door EA, dus het f2p systeem daar is.. tja, EA. 😛

    Maar er zijn genoeg MMOs waarvan de f2p prima werkt. Als je dan graag PVP op hoog niveau wilt spelen, zal je daar wat geld in moeten stoppen. Dat mensen dan gelijk play-to-win gaan roepen is onzin. Je hebt de game gratis gedownload en gespeeld, en gaat dan klagen als je moet betalen om het volste uit een game te halen? Vreemd vind ik dat.

    Maar dat zijn dus de MMORPGs. Hoe een f2p systeem voor klassieke Nintendo IPs zou moeten werken is me niet helemaal duidelijk.

    Ook een concept wat in acht moet worden genomen is het feit dat games ‘gemiddeld te duur zijn’. Niet individueel genomen, maar gemiddeld gezien. Daar bedoel ik mee dat er mensen zijn die rustig honderden euro’s voor een enkele game willen en kunnen betalen, waar er tegelijkertijd mensen zijn die niet meer dan een paar euro of tientjes voor een game kunnen of willen betalen. Een f2p systeem voorziet games automatisch van een schaal-systeem, dat zich dus aanpast aan de toewijding en economisch vermogen van een speler. Zoals ik eerder zei, als ik een game lang en veel speel, wil ik hier rustig veel meer geld in steken dan ik betaal voor een gemiddelde game op disc. Koop ik een game die snel mijn interesse verliest en/of een korte speelduur heeft, dan wens ik minder te betalen. En dat zou mogelijk moeten worden.

    Het artikel heet Daily Talk, dus een lapje tekst is vast niet zo erg. 😛

    • Tuurlijk, Morty. Je geeft leuke input en reden tot discussie met je lappen tekst. Altijd welkom 🙂

      Ik kan mij trouwens vinden in je idee betreft het meer betalen wanneer je er meer plezier aan beleefd. Herinnerd mij ook aan een oude discussie betreft de hoeveelheid vermaak die je krijgt en dat die in verhouding moet staan tot de hoeveelheid geld die je betaald 😛

      • Yes, precies ja. Ik denk dan aan straatmuzikanten. Als ik een muzikant op een straathoek in een stad tegenkom die waardeloze muziek staat te maken voel ik me niet geneigd om daarvoor te betalen. Is die persoon echter heel erg goed in wat ie doet, dan doneer ik graag een paar euro’s. Dit filtert in het geval van straatmuzikanten gelijk de artiesten eruit die talent hebben en/of flink wat moeite hebben gestopt in hun training. Deze mensen zullen dus vaker de straat op gaan, en zullen geneigd zijn om nieuw materiaal te maken. Daar waar de slechtere muzikanten na een hele dag niet meer dan 2 euro gekregen te hebben beter hun best gaan doen, of gewoon uit het circuit verdwijnen. Stel je nu eens voor dat developers en games aan een soortgelijk systeem blootgesteld zouden worden. Een ingebouwd kwaliteitsfilter als het ware.