Home Nintendo Algemeen Daily Nintendo nieuws “Gamen leidt niet per definitie tot meer agressie”

“Gamen leidt niet per definitie tot meer agressie”

Het spelen van games zou niet per definitie tot meer agressie leiden. Dat blijkt uit onderzoek van communicatiewetenschapper Karen Fikkers .

Zij promoveert aankomende donderdag aan de Universiteit van Amsterdam op een onderzoek naar het verband tussen gewelddadige games en agressie bij kinderen. Ouders zouden zich volgens Finkers dan ook niet zo snel zorgen hoeven te maken. Wanneer kinderen in een normale omgeving opgroeien worden zij niet agressiever door gewelddadige games of TV series. Juist de thuissituatie is volgens Fikkers doorslaggevend.

In het onderzoek is onderzocht of kinderen anders op gewelddadige games en TV pogramma’s reageren wanneer deze afkomstig zijn uit verschillende sociale omgevingen. En dat blijkt inderdaad zo te zijn. Zou zouden kinderen uit gezinnen waar veel ruzie is of die bijvoorbeeld omgaan met agressieve vriendjes, gevoeliger zijn voor dergelijke games. Fikkers:

“Terwijl kinderen die in een harmonieuze omgeving opgroeien donders goed weten dat een klap geven in de echte wereld niet wordt gewaardeerd door ouders”

Hoe denk jij daarover?

 

8 REACTIES

  1. Ik heb ooit voor mn studie daarover moeten debatteren en dus meerdere onderzoeken daarover gelezen en over t algemeen is er – zoals ik toen heb gevonden – nooit een verband aangetoond tussen gewelddadige games en agressief gedrag, hoewel dat soms wel t geval leek. Wat bleek… Er is wel een significant verband aangetoond tussen dat mensen boos/agressief kunnen worden als zij het gevoel hebben dat zij falen (bijvoorbeeld bij t gamen)… Zij hebben toen meen ik 2 groepen mensen Tetris op de gameboy laten spelen, waarbij de ene groep een moeilijkere versie kreeg dan de andere groep. De groep met de moeilijkere versie hadden daarna meer agressie dan de groep met de makkelijkere versie. Het feit dat sommige gamers agressief worden bij een agressief spel was dus meer te wijten aan t faalgevoel. Kortom: de content doet er niet zoveel toe, maar meer factoren als het gevoel hebben van falen (en hoe mensen daar mee omgaan) en indd het milieu en sociale aspecten.

    • Milieu en sociale aspecten zoals je zegt is denk ik het sleutelwoord hier. Zoals ik in een comment hierboven zei heb ik het idee dat we het van de andere kant moeten bekijken. Als je agressief of kwaad wordt omdat je faalt in een videogame dan is er al iets niet helemaal goed, ook voordat je de game opstartte. En dat is dan inderdaad een kwestie van opvoeding, maar misschien ook een reflectie van een zwaar competieve samenleving waarin falen als iets slechts wordt gezien.