Waarom ging de lancering van Pokémon GO toch zo moeilijk? Ontwikkelaar Niantic onderschatte de populariteit van Pokémon Go aanzienlijk.
De lancering van de app ging niet geheel vlekkeloos. Met name de weken na de lancering vertoonde het populaire spelletje dan ook veel crashes, haperingen en serverproblemen. De oorzaak lag ‘m vooral in de bizar hoge populariteit van de app. Pokémon GO werd zo populair dat zelfs ontwikkelaar Niantic dit niet had verwacht van te voren. Pokémon GO werd maar liefst vijftig keer vaker gedownload dan waar uitgever Niantic Labs rekening mee had gehouden.
Hoeveel populairder Pokémon GO werd dan was verwacht is nu door Google onthuld. Pokémon Go draait op het Google Cloud Platform. Het spelletje was bovendien de eerste die gebruik maakte van een nieuwe werkwijze waarbij de ontwikkelaar en Google gezamenlijk zorg moesten dragen voor stabiliteit op de servers. Dat ging al snel mis daar de game zoveel meer downloads kreeg dan was verwacht. Niantic en Google hebben vanaf de lancering veelvuldig samengewerkt om de serverproblemen op te lossen. In Japan kende de app vervolgens een aanzienlijk betere lancering. De ervaringen van de Amerikaanse release zorgden zorgde dat de Japanse lancering zonder grote problemen verliep.