Paper Mario-games hebben de afgelopen jaren behoorlijk wat veranderingen ondergaan. Hoewel de eerste twee games in de serie qua structuur veel van elkaar weg hadden, gooide Super Paper Mario op de Wii de formule helemaal om door platformelementen toe te voegen. Vervolgens heeft de serie volgens veel fans zijn dieptepunt bereikt met Paper Mario: Sticker Star, wat volgens velen een flinterdun verhaal had en een eentonig gevechtssysteem.
Over een paar weken verschijnt de zesde titel in de serie, Paper Mario: The Origami King. In een interview met Game Informer is aan producer Kensuke Tanaba gevraagd waarom de ontwikkelaars de structuur van de games steeds veranderen en niet vasthouden aan de vertrouwde systemen:
“Bij het voortzetten van een gameserie is het erg makkelijk om de basis van een bestaand spelsysteem over te dragen in plaats van nieuwe systemen te bouwen voor elke nieuwe game. Maar zo creëer je geen nieuwe ervaringen of onverwachte verrassingen. Als gameontwerper wil ik onze fans nieuwe ervaringen en verrassingen bieden, dus ik daag mezelf altijd uit om iets nieuws te creëren. Natuurlijk zal ik in een volgende game soms hetzelfde systeem gebruiken om dat systeem verder te ontwikkelen, totdat ik voel dat het zijn volledige potentieel heeft bereikt. Maar mijn doel is om zoveel mogelijk nieuwe uitdagingen aan te gaan.”
(…)
“We hebben nooit overwogen of we al dan niet een party-gebaseerd systeem zouden moeten implementeren zoals sommige andere games. Terwijl we aan Paper Mario: The Origami King werkten, besloten we dat we meer gedenkwaardige momenten konden creëren als Olivia en de andere personages onderweg met Mario samenwerken. Met andere woorden, we bepalen eerst welke elementen nodig zijn in een game en bedenken vervolgens hoe we deze moeten implementeren en programmeren. Bobby, de Bob-omb, was het eerste personage dat we besloten op te nemen, en van daaruit kozen we de personages die het beste zouden passen bij de evenementen in elke fase van het spel. Bowser Jr. was een uitzondering. De director, de heer Masahiko Nagaya, wilde persoonlijk erg graag een verhaallijn in de game opnemen waarin een zoon zijn vader moet redden, dus in dit geval hebben we besloten het personage op te nemen voordat we precies besloten wat we hem zouden laten doen.”
Kensuke Tanaba, producer Paper Mario: The Origami King
Volgens Tanaba wil het team achter de Paper Mario-games dus zo veel mogelijk vernieuwen om fans te blijven verrassen met nieuwe ervaringen. Paper Mario: The Origami King laat dat in trailers al uitgebreid zien door middel van een nieuw gevechtssysteem en de terugkeer van partners die Mario vergezellen tijdens zijn avontuur. Paper Mario: The Origami King verschijnt 17 juli voor Nintendo Switch.
Ik snap het wel. Als je te vaak en te lang hetzelfde blijft doen, gaat de verrassing eraf.
Een nadeel is echter dat niet al het vernieuwende waar je mee komt automatisch goed ontvangen wordt. In het verleden behaalde resultaten bieden dan geen garantie voor de toekomst. Dus er zit wel een risico aan vast. Een ander nadeel is dat de eerste formule zó goed ontvangen is, dat er een verlangen naar meer van die formule is ontstaan bij de fans. En daarmee eigenlijk alles afwijzen wat niet die formule is. Een goede tussenweg vinden tussen oud succes en vernieuwing is altijd erg moeilijk.
Een keer wat nieuws proberen is zeker niet verkeerd, maar soms moet je ook weer terug naar de Roots. Kijk maar naar The Legend of Zelda, heel veel mensen vinden Breath of the Wild het einde, en voor een keer is dat ook niet erg, maar willen ze de serie sterk laten, dan zullen ze ook weer een beetje terug naar het begin moeten gaan.