Jorden en Robin mochten afgelopen week naar Nintendo voor een Super Smash Bros. Ultimate preview. Benieuwd naar hun belevingen? Je leest het hier!
Robin
We begonnen onze preview sessie met World of Light. Dit is de nieuwe verhaalmodus in Super Smash Bros. Galeem heeft het hele universum overgenomen, maar gelukkig blijft Kirby nog leven. Het avontuur begint dan ook met onze roze kauwgombal en al snel kwamen we onze eerste tegenstander tegen: Mario. Dit zijn niet zomaar vechters, ze bevatten namelijk spirits. De spirit heeft als het ware het lichaam overgenomen van een personage. Na het behalen van deze spiritgevechten krijg je de bijbehorende spirit. Ons eigen personage had ook een spirit, door deze spirit begonnen we het gevecht met een Unira. Dit is het blauwe stekelige voorwerp dat je kan gooien. In de korte tijd dat we de verhaalmodus van Super Smash Bros. Ultimate hebben mogen spelen, weet het spel me al goed te overtuigen.
Na World of Light mochten we aan de slag met nog een nieuwe toevoeging: Spirit Board. Bij deze modus kun je proberen Spirits te winnen. Er zijn vier verschillende moeilijkheidsgraden. Deze moeilijkheidsgraden zie je terug tijdens het bevechten van de spirits. Sommige kan je dus heel makkelijk overnemen, maar andere zijn weer een pittige uitdaging. Toen in de Nintendo Direct werd aangekondigd dat de trofeeën niet zouden terug keren en vervangen zouden worden door spirits was ik eerst teleurgesteld. Deze modus heeft me volledig omgedraaid. Niet alleen kan je een hele collectie aan spirits verzamelen, je kunt ze ook nog eens gebruiken in gevechten. De spirits zijn echt een leuke toevoeging in Super Smash Bros. Ultimate.
Na de nieuwe functies werd het tijd voor de terugkerende modi. Het was tijd voor Classic-mode. Deze modus zullen de fans van Smash wel herkennen. Je neemt het op tegen een aantal vijanden op de door jouw afgestemde moeilijkheidsgraad en daarna zal je een baasgevecht tegemoet komen. In Smash Ultimate speel je deze modus vrij snel. Waar je bijvoorbeeld de 3DS-versie moest kiezen tussen verschillende wegen, kun je bij Ultimate vrij snel naar je volgende gevecht. De Classic modus blijft leuk en zeker nu ze het tempo hebben opgevoerd.
Als allerlaatste was het tijd voor een goed potje smash met vier spelers. Dit blijft natuurlijk altijd erg leuk met een groepje op de bank. Ik heb de nieuwe personages kunnen testen en ze zijn stuk voor stuk leuke toevoegingen voor Smash. Simon en Richter hebben bijvoorbeeld een goed bereik met zijn goedendag en ook Isabelle kan ver komen met haar vishengel. Trommel je vrienden maar alvast op voor een oldschool gameavond, want met de multiplayer-modus van Smash zul je veel plezier beleven.
Deze preview sessie heeft voor mij nog meer bevestigd hoeveel plezier je met Super Smash Bros. Ultimate kan hebben. Met meer dan 70 vechters en daarbij nog meer dan 100 verschillende levels is dit wel echt de grootste Smash tot nu toe. Wat mij betreft kan 7 december niet snel genoeg komen.
Jorden
Tijdens deze previewsessie kregen wij twee uur lang de tijd om aan de slag te gaan met Ultimate. Als eerste konden we aan de slag met de nieuwe adventure mode, World of Light. In deze mode zal je een oppervlakkig verhaal volgen waarin alle vechters practisch dood zijn door Galeem en jij als Kirby het op je neemt ze allemaal te redden. In de twintig minuten die wij hebben kunnen spelen kregen we al een goede indruk dat dit totaal niet lijkt op Subspace Emissary in Brawl. Waar je in Brawl verschillende levels hebt waar je af en toe een battle had is het in de World of Light voor zover wij in elk geval hebben kunnen spelen alleen maar gevechten.
Tijdens het spelen echter kreeg ik wel al een goed idee van hoe de Spirits werken in het spel. Elke spirit heeft zijn/haar eigen krachten die elk voor verschillende effecten zorgen. Zo heb je spirits die zorgen dat voedsel naar je toe getrokken wordt of dat je met een item het gevecht begint. Wat ons tegen het einde duidelijk werd was dat hoe verder je kwam des te sterker de tegenstander en zijn/haar spirits werden. Je zal dus voor sommige personages een stukje moeten trainen voordat je ze goed aankan. Anders kan je bijvoorbeeld terwijl je maar 48% schade hebt zo het veld uitgeslagen worden. Al met al geeft de World of Light niet wat Subspace Emissary bracht, maar zorgt zeker voor een stuk leukere adventure mode.
Vervolgens konden we aan de slag met het Spirits Board, in deze modus krijg je een soort prikbord te zien waarop verschillende spirits hangen. Elke spirit heeft een eigen moeilijkheidsgraad voor het gevecht en een tijd hoelang die battle nog beschikbaar is. Verlies je je gevecht, dan verlies je tevens de kans op die spirit tot die weer op het bord verschijnt. Tijdens onze testsessie merkten we goed dat de opbouw van de moeilijkheidsgraad goed geregeld is en dus een leuke modus is voor alle spelers.
Als laatste van de speciale modi konden we nog aan de slag met de Classic mode. Deze modus is bekend onder de Smash Bros fans, echter ook in deze versie heeft de modus een aantal nieuwigheden. Zo is die een stukje korter en heeft Target Smash ruimte gemaakt voor een nieuwe bonusgame. Dat niet alleen maar, hoewel je eerder een bepaalde moeilijkheidsgraad koos en daar op bleef zitten of omlaag ging in het geval dat je werd verslagen, zal de moeilijkheidsgraad nu stijgen bij een gewonnen gevecht. Als laatste is de boss niet meer standaard Master Hand, maar verschijnen er allerlei verschillende bosses. Zoals Galleom uit Brawl, Mega Bowser of Rathalos.
Als laatste mochten we nog een tijdje aan de slag met standaard Smash en tegenovergesteld tot eerdere sessies die ik met de game had konden we nu alle personages spelen en alle stages kiezen. Het is echt heerlijk om weer Smash te spelen en alle nieuwe personages voelen enorm goed aan en werken prima, al blijf ik de Inkling verschrikkelijk vinden omdat ik steeds vergeet de inkt bij te vullen.
Totaal kan ook voor mij 7 december niet snel genoeg komen.
Lees hier al ons overige nieuws over Ultimate
Ik kijk erg uit naar deze game. Goede en duidelijke preview.
Is toch stiekem dichterbij dan ik dacht.
Zelfs wat black friday deals overgeslagen aangezien ik toch niet aan het spelen van die games toe kom als smash uit is.
De goed gevulde single player moet hierbij helpen, al is dit niet de ‘main reason’ om de game te halen.
Ben ook wel beetje bang dat je bepaalde item/spirit combo’s ‘nodig’ hebt om bepaalde gevechten te halen ipv skill.
Ben ieder geval wel benieuwd.