Home Reviews Castle of Heart

[REVIEW] Castle of Heart

Kruip in de huid van een ridder in deze razendsnelle actie-platformer.

Castle of Heart verscheen onlangs voor de Nintendo Switch. Het is de eerste titel voor de hybride console van Nintendo die de Poolse ontwikkelaar 7Levels heeft uitgebracht. Castle of Heart is exclusief voor de Nintendo Switch ontwikkeld en biedt werkelijk razendsnelle sidescrolling gameplay. Maar of dat altijd even positief is?

Een vervloekte ridder

In Castle of Heart kruip je in de huid van een vervloekte ridder die in steen is veranderd door een boze magiër. Hij zal moeten bewijzen dat liefde en moed zelfs de donkerste magie kunnen verslaan. Om dat te doen moet je je een weg door 20 levels heen zien te banen, welke op hun beurt weer verspreid zijn over verschillende omgevingen. In elk level is het de bedoeling om van links naar rechts het einde te behalen. Dat wordt je knap lastig gemaakt door de grote hoeveelheid vijanden die er zijn. Gelukkig liggen er wel veel verschillende wapens om de strijd mee aan te gaan wat de gameplay in elk geval wat variatie geeft.

Oneerlijk!

Al in mijn eerste uur spelen viel mij op dat Castle of Heart een spel is dat niet voor iedereen is weggelegd. Wie niet van uitdaging houdt of er niet van houdt opgejaagd te worden, kan Castle of Heart beter laten liggen. Ieder level is in feite een race tegen de klok. Tijd om de levels grondig te doorzoeken is er niet, tenzij je meteen ‘Game Over’ wilt zijn. De grote hoeveelheid vijanden die jou aanvallen brengen dusdanig veel schade toe dat het zaak is om al afslachtend zo snel mogelijk naar het volgende checkpoint te komen. In de eerste levels is dit nog redelijk te doen, maar al snel merk je dat dit flink lastig is. Op zich hoeft dat natuurlijk niet erg te zijn, maar dit voelt bij Castle of Heart regelmatig erg oneerlijk aan. Soms zijn er gewoon te veel vijanden en is het een kwestie van geluk om toch verder te komen. Dat is jammer want hierdoor voelt de gameplay wat ongebalanceerd. Er zijn momenten dat je zoveel vijanden tegenkomt dat je je werkelijk afvraagt wat de ontwikkelaar heeft gedacht dat moment.

De besturing helpt niet echt mee

Wat ook jammer is, is dat de moeilijkheidsgraad erg willekeurig is. Wanneer een level soms onmogelijk lijkt en je het level toch hebt uitgespeeld, kan de volgende ineens kinderlijk eenvoudig lijken in vergelijking met wat je al het meegemaakt. Ook hier merk je dat alles wat ongebalanceerd aanvoelt. Helaas geldt dat ook voor de besturing. Ondanks dat je hier na een tijdje wel aan gaat ‘wennen’, verdient deze absoluut geen schoonheidsprijs. Het is met name dat het aanvoelt alsof de besturing nog niet helemaal naar behoren werkt en daarom reageert je personage onlogisch.

Wat is er wel leuk aan de game?

Wat wél leuk is, is dat vijandjes regelmatig items laten vallen. Denk bijvoorbeeld aan pijlen die je dan in alle haast kunt oppakken om wat sterker te worden. De sidescrolling gameplay krijgt hiermee wel de nodige variatie. Dat gevoel wordt versterkt doordat de omgevingen divers zijn en ook veelal verschillend ogen. Ook de eindbazen, die je telkens na ongeveer elke vier levels tegenkomt, zijn leuk gemaakt. Het is alleen jammer dat je vaak al zoveel schade hebt opgelopen door de vijanden ervoor, dat de baasgevechten veelal ook bizar moeilijk zijn. Qua content zit het met 20 vrij lange levels ook wel goed in verhouding tot de prijs.

Op audiovisueel gebied mogen we gezien de prijs misschien niet te veel klagen, maar heel veel indruk maken doet de game niet. Het zijn met name de lage kwaliteit textures die teleurstellen. Gelukkig loopt het spel zelf wel soepel en wordt de gameplay daarmee niet belemmert. Het geluid is op zich in orde, maar valt na een tijdje wel in herhaling. Maar ook hier geldt dat we te maken hebben met een relatief goedkope titel van net geen 15 euro.

Castle of Heart voelt uiteindelijk vooral aan als een middelmatig spel dat aardig wat kansen heeft laten liggen. Het is regelmatig té moeilijk en blinkt verder nergens echt in uit. Jammer, want had het spel betere besturing met een acceptabele moeilijkheidsgraad, dan was het voor de prijs best een aantrekkelijke actie-platformer geweest.

+ Gevarieerde omgevingen
+ Voldoende levels en content

– Het spel voelt regelmatig oneerlijk aan