Home Reviews The Elders Scrolls V: Skyrim

[REVIEW] The Elders Scrolls V: Skyrim

Een van de grootste namen van de vorige generatie is The Elders Scrolls V: Skyrim. Inmiddels is de game op de Nintendo Switch verschenen en wij zijn dan ook benieuwd in hoeverre de port geslaagd te noemen is. Je leest de beoordeling in de review!

The Elder Scrolls V: Skyrim is al beloond met talloze prijzen en nominaties en dat is niet gek, want de game bracht het open wereld-design naar een destijds nieuw en ongekend hoog niveau. De gebieden zagen er mooi uit, er zijn talloze missies om uit te voeren en de game is bovenal sfeervol. Inmiddels zijn de jaren verstreken en heeft de game verschillende uitbreidingen en heruitgaven gekend, waarmee de Switch-versie tot de meest recente behoort. Maar kan de game zich nog meten met een game als Breath of the Wild of is de tand des tijds pijnlijk voelbaar?

Welkom in Skyrim
Het verhaal van Skyrim begint bij de naderende onthoofding van jouw personage. Op dat moment duikt een draak op en zet de boel op stelten waardoor jij net op tijd kan ontsnappen. Nadat je zelf in veiligheid hebt gewaand, begint pas echt het avontuur. Je zal op verkenning gaan om achter de aanwezigheid van de destructieve draken te komen en zal vervolgens talloze vijanden verslaan. Maar voordat het zover is zal je kennis maken met het land van Skyrim en haar inwoners. Je zal moeten vertrouwen op je instinct om te voorkomen dat je het loodje gaat leggen, want niet iedereen zal jouw aanwezigheid kunnen waarderen. Welkom in Skyrim!

Na de openingsscene kan je kiezen uit verschillende rassen en verschillende vormen van uiterlijk om jouw personage uniek te maken. Elk ras heeft zo zijn eigen sterktes en zwaktes. Zo zijn de Khajit, de katachtige ras, een meester in stelen en zal de Orc zijn kracht kennen in gevechten. Alhoewel er verschil zit in de rassen, zal jouw personage gaandeweg sterker worden. Denk aan het upgraden van de levensmeter en stamina, maar hij zal ook vaardig worden in het gebruiken van wapens en schilden. Het loont dus om verschillende gebieden te verkennen en het gevecht aan te gaan.

Gelukkig helpen de inwoners van Skyrim je een handje. Hoewel het voltooien van de hoofdmissie het doel van het spel is, biedt de game ontzettend veel zijmissies. Dit zijn missies die je naar een bepaald gebied kunnen brengen en vaak een beloning hebben. Dit kan zijn in vorm van geld waarmee je bescherming, wapens en eten kan kopen, zodat je voor de volgende missie weer sterker bent dan de vorige keer. Hierdoor biedt de game voldoening en voldoende speelduur.

Een kleine waarschuwing: voor wie een zwak hart heeft kan zich afvragen in hoeverre deze game geschikt is. Sommige handelingen worden goed in beeld gebracht, waarbij het bloed zeer vertegenwoordigd is. Denk aan het slachten van wolven en vijanden.

Afgelopen maanden was de vraag in hoeverre de Switch-versie stand gaat houden met de andere versies. Dit kwam door de onduidelijkheid over welke versie naar Nintendo’s console zou komen. Inmiddels is het duidelijk geworden dat de uitvoering voor de Nintendo-platform custom made is. Dit houdt in dat deze beter is dan de originele versie, maar minder is dan de speciale uitvoering. Hoe dan ook, de game oogt prachtig in de verschillende opties die de Switch aanbiedt. Met een stabiele framerate en gedetailleerde omgevingen valt er weinig te klagen. De dorpjes komen tot leven en de omgevingen zijn zeer sfeervol. Als enig minpunt kan worden genoemd dat menselijke NPC’s wat gedateerd ogen, maar daar valt doorheen te kijken en is zelden storend.

The Elders Scrolls V: Skyrim is een ware parel voor de Nintendo Switch en kan zich alsnog meten met The Legend of Zelda: Breath of the Wild. De omgevingen zijn ontzettend sfeervol en mooi vormgegeven. Dit geldt voor zowel de televisie- alsmede de handheldmodus. De gameplay staat nog steeds als een huis en staat garant voor urenlang speelplezier. Wie zich afvraagt of de game de tand des tijds heeft doorstaan, kan een volmondig “ja” verwachten, hoewel de menselijke NPC’s soms wat gedateerd ogen. Wie daar doorheen kan kijken heeft met Skyrim de ideale game om de feestdagen mee door te komen.

+ Ontzettend sfeervol
+ Groots in opzet en uitvoering
+ Veel mogelijkheden