Home Reviews Yu-Gi-Oh! Legacy of the Duelist: Link Evolution

[Review] Yu-Gi-Oh! Legacy of the Duelist: Link Evolution

Yu-Gi-Oh Link Evolution

It’s time to duel! Yu-Gi-Oh! is terug op een Nintendo-console met Yu-Gi-Oh! Legacy of the Duelist: Link Evolution. Hij is echter een stukje anders dan de games op de DS en 3DS.

Long ago, when the pyramids were still young, ancient Egyptian kings played games of great and terrible power. But these Shadow Games caused a war which threatened to destroy the entire world, until a brave young Pharaoh sealed the magic away within the seven mystical Millennium Items. Now, 5000 years later, a boy named Yugi unlocks the secret of the Millennium Puzzle. He is infused with ancient magical energies, for destiny has chosen him to defend the world from the return of the Shadow Games, just as the brave Pharaoh did, 5000 years ago.”

Heel misschien komt deze tekst je nog wel bekend voor, al helemaal als je de allereerste anime nog eens hebt teruggekeken. In Legacy of the Duelist kan je het verhaal van Yugi nog eens beleven. Dit wordt gedaan door alle historische gevechten na te spelen. Dat is meteen waar de game verschilt van de andere Yu-Gi-Oh! spellen op de DS-families. Je volgt namelijk de verhalen uit de anime, maar er is geen open wereld zoals in de World Championship-games. Je kan hier echt alleen de gevechten doen met een kort verhaaltje bestaande uit tekst van te voren.

Misschien is het niet helemaal duidelijk wat ik bedoel met historische gevechten. Je kan alle bekende gevechten uit de series zelf naspelen. Niet alleen van de originele serie met Yugi, maar ook GX, 5D’s, Zexal en Arc V kan je helemaal doorspelen. Van de huidige serie, Vrains, zijn er echter maar drie gevechten te spelen. Het leuke aan de verhaalmodus is dat je de gevechten kan aangaan met het originele deck uit het verhaal of je eigen zelf samengestelde deck te gebruiken. Je kan zelfs als je het gewone gevecht hebt gewonnen een zogenaamde reverse battle doen, waarin je de tegenstander speelt. In plaats van Yugi ben je dan bijvoorbeeld Kaiba. Wanneer je alle campaign gevechten tegen een bepaald personage hebt gewonnen, speel je deze vrij voor Duelist Challenges, waarin de tegenstander een extra sterk deck heeft om jou om te verslaan.

Voor de beginners is het ook gemakkelijk gemaakt het spel te volgen, doordat elk seizoen met een tutorial begint die de basis uitlegt van die serie. Zexal legt bijvoorbeeld uit over XYZ Summoning en 5D’s over Synchro Summoning. Goed dus voor beginners om in het spel te komen en stukje bij beetje alle mogelijkheden leren.

Gameplay

Voor iedereen die het principe van Yu-Gi-Oh! kent, sla dit stukje over, want hier leg ik de basis van het Yu-Gi-Oh!-kaartspel uit. Met het kaartspel is het de bedoeling dat je de levenspunten van je tegenstander naar nul krijgt vanaf de basis 8.000 punten die je hebt. Dit doe je door een deck samen te stellen bestaande uit Magic Cards, Trap Cards en Monster Cards. Trap en Magic Cards zijn kaarten met speciale effecten. Zo kunnen ze onder andere aanvallen tegenhouden, schade toebrengen en een monster sterker of zwakker maken. Monster Cards komen ook in meerdere soorten. Zo zijn er effect monsters, normale monsters, XYZ monsters en nog een aantal. Allemaal met eigen voorwaarden om ze op te roepen.

Een beurt bestaat uit meerdere fases. De draw-fase waarin je een kaart pakt vanaf je deck en de stand-by-fase waar eigenlijk alleen effecten van kaarten geactiveerd worden. Twee hoofdfases (één voor de battle-fase en één erna) waarin je je kaarten kan neerleggen en activeren. De battle-fase waarin je als het niet de allereerste beurt is de tegenstander kan aanvallen en tot slot de end-fase waarin je de beurt overdraagt en nog een paar effecten geactiveerd kunnen worden die specifiek in die fase werken. Dit gaat zo heen en weer tot een speler geen levenspunten meer heeft of geen kaart meer kan pakken bij een kaart effect of in de draw phase. Er zijn uitzonderingen zoals met een set Exodia-kaarten, waarmee je meteen wint als je ze in je hand hebt, maar die kans is minimaal.

Het klinkt misschien ingewikkeld, maar door de tutorials leer je zo het spelletje spelen en is het zelfs voor de beginneling goed te doen.

Een waardevolle port

Misschien vraag je je wel af: “Legacy of the Duelist” komt mij bekend voor, is dit een port? Ja, dat klopt. Legacy of the Duelist is oorspronkelijk voor PlayStation 4, Xbox One en pc verschenen. Deze versies hebben echter minder verhaalgevechten in elke serie en stopt al bij Arc V na één gevecht. Je kan hiervoor wel de stukjes verhaal kopen, maar dan ben je vijf euro per uitbreiding kwijt en daarvoor kan je drie keer de Switch versie kopen. Zelfs als bezitter van de basis PlayStation 4-versie zou ik hem nog aanraden door die prijs door alle extra content.

Word de King of Games

In de oorspronkelijke serie werd Yugi natuurlijk de King of Games en in dit spel kan jij eigenlijk hetzelfde doen, de wereld is jouw tegenstander (mits je een Nintendo Switch Online-abonnement hebt). Door het volgen van het verhaal speel je namelijk nieuwe kaarten vrij en nieuwe pakjes die je met het in-game geld kan kopen. Met deze in totaal meer dan 9.000 kaarten (It’s over 9.000!) kan je jouw eigen deck samenstellen om online je kwaliteiten te laten zien in een gevecht. Een aangezien er leaderboards in het spel zitten kan je dus praktisch echt de King of Games worden.

Overige modi

Niet alleen kan je online tegen andere spelen, ook lokaal met twee Switch’s is het mogelijk. Helaas is het op één Switch niet mogelijk, maar dat is te verwachten door het type spel wat het is. Als laatste kan je nog de Battle Pack modus doen. Hierin moet je een deck samenstellen uit een aantal pakjes je die krijgt en als je daarna drie uit de vijf opeenvolgende gevechten wint, mag je de kaarten houden voor je verzameling.

Kwaliteit

Het is lastig om een oordeel te geven over hoeveel gametijd je hiermee kwijt bent. In principe kan je namelijk oneindig doorgaan tot je gevechten beu bent. Dus qua kwantiteit is de game zo goed als oneindig herspeelbaar.

Qua geluid is de muziek nogal up-beat, wat wel goed past bij het type spel, maar het voegt bij Yu-Gi-Oh! naar mijn mening erg weinig toe aan de ervaring. Ik zet bij games als dit net zo lief een eigen Spotify-lijst aan. Grafisch gezien is dat ook een beetje het geval. De kwaliteit van de graphics die erin zitten zijn prima en zeker voor een game als dit, maar afgezien van af en toe een speciale summoning-animatie gebeurt er weinig en is het eigenlijk heel basic. Hiervoor geldt ook weer dat dat helemaal prima is; je moet met een tactische game als dit juist niet allemaal fancy animaties en dergelijke hebben, omdat het alleen maar afleidt. Sommige games hebben geen uitgebreide soundtrack en geweldige graphics nodig. Yu-Gi-Oh! is zo’n spel. Basale geluid en graphics, maar meer heb je ook echt niet nodig.

Yu-Gi-Oh! Legacy of the Duelist: Link Evolution heeft een enorme lading aan content. Voor zowel fans van de eerste serie als nieuwkomers is dit een goede start om het spel te leren spelen. Omdat je met 9.000 kaarten ongelooflijk veel kan doen kan je ontelbare keren tegen CPU’s vechten om je deck te testen en daarna je vaardigheden testen online. Grafisch en muzikaal moet je er niet veel van verwachten, maar persoonlijk is dat ook niet erg in deze game.

Cijfer: 8,4