Home Features / specials / columns De geschiedenis van... De geschiedenis van… Star Fox – Deel 1

[SPECIAL] De geschiedenis van… Star Fox – Deel 1

Neem een plaats in de Arwing en vlieg door de geschiedenis van de Star Fox-serie heen!

Ruim tien jaar was er radiostilte betreft Star Fox, maar sinds de release van Star Fox Zero is daar verandering in gekomen. Denk aan een spin-off in vorm van Star Fox Guard, geruchten rondom Star Fox Grand Prix en een cameo in Starlink: Battle for Atlas. Maar hoe is het eigenlijk met de serie gesteld en wat kunnen we in de toekomst verwachten? In de vierdelige serie duiken wij de geschiedenis van de Star Fox-serie in en laten we jou kennismaken met het intergalactische strijdtoneel van Fox McCloud en zijn bemanningsleden.

Thunderbirds

Star Fox werd bedacht door de legendarische gameontwikkelaar Shigeru Miyamoto, die destijds The Legend of Zelda, Donkey Kong en Super Mario Bros. op zijn c.v. had staan. Een groot inspiratiebron voor het ontwikkelen van Star Fox is de televisieserie Thunderbirds, maar ook Star Trek en Star Wars hebben invloed op de serie gehad. Hoewel de laatst genoemden makkelijk te herleiden zijn, lijkt de vergelijking met Thunderbirds wat misplaatst. Toch hebben beide series meer met elkaar gemeen dan dat het op het eerste gezicht lijkt.

Thunderbirds staat bekend om het gebruik van poppen en een groot scala aan voertuigen om de wereld te behoeden van het kwaad. Miyamoto heeft deze elementen verwerkt in de Star Fox-serie. Zo staan poppen op de boxart van de eerste titel afgebeeld, kent de serie verschillende voertuigen en is de wijze waarop communicatie tussen de bemanningsleden plaats vindt zeer herkenbaar voor wie beide series een warm hart toedraagt.

Hoewel de personages uit Thunderbirds gebaseerd zijn op mensen, heeft Miyamoto de keuze laten vallen op dierlijke personages. De keuze voor een dierlijk hoofdpersonage is gebaseerd op het heiligdom “Fushimi Inari-taisha”, waar Miyamoto vaak zijn jeugd heeft doorgebracht. De heiligdom staat bekend om de Kitsune-standbeelden en Torii-galerijen. Zo is Star Fox te herleiden naar deze standbeelden, want Kitsune is het Japanse woord voor vos en is een dier dat vaak terugkomt in de Japanse mythologie. Uit de Japanse mythologie zijn ook de andere personages te herleiden. Denk aan Peppy en Falco.

De Torii-galerijen laten een groter spoor na. De Torii-galerijen lijken op poorten en Miyamoto wilde het ontwerp van de galerijen verwerken in de Star Fox-titels. Zijn gedachte was dat het voor spelers uitnodigend en interessant zou zijn om met de Arwing door een poort te vliegen. Hoewel dit zeker het geval is, bleek achteraf dat de galerijen een grote invloed op de vormgeving van de serie te hebben gehad.

Star Fox

Nadat Miyamoto genoeg inspiratie had om over te gaan tot ontwikkelen diende de allereerste Star Fox-titel zich aan. In Europa werd de eerste Star Fox-game uitgebracht onder de naam Star Wing voor de Super Nintendo. De titel was destijds innoverend en baanbrekend op gebied van gameplay en graphics, wat vervolgens werd beloond door zowel critici en consumenten. Echter, voordat een release mogelijk werd moest het ontwikkelteam een speciale chip creëren.

De speciale chip kreeg de naam Super FX en is een processor dat de grafische kracht van de SNES deed toenemen. Dit was alleen mogelijk als de cartridge, waarin de chip verwerkt zat, in de SNES aanwezig is. Met dank aan de Super FX werd het mogelijk om voor Star Wing 3D-polygon-beelden te genereren. Dit was destijds nieuw en revolutionair, maar zorgde er bovendien voor dat consumenten voor het eerst in aanraking konden komen met 3D-graphics. De graphics en gameplay wekte bij gamers interesse op, waardoor een hype ontstond. Star Wing werd een fenomeen. Al voor de release waren er meer dan 1,7 miljoen pre-orders geplaatst.

Star Wing behoorde dan ook tot de beste titels van 1993 en vormt tot de dag van vandaag nog steeds een groot inspiratiebron voor titels die zouden volgen. Toch moet Star Wing zijn meerdere erkennen in zijn opvolger.

Star Fox 2

Na de lovende woorden van critici en mooie verkoopcijfers van Star Wing ging de ontwikkeling van een tweede avontuur van start. Deze stond gepland voor de SNES, te kennen als Star Fox 2. Miyamoto had voor het tweede avontuur voldoende ideeën om een uniek avontuur te maken. Denk aan nieuwe elementen als een tank (later bekend als de Landmaster), een modus waarin je 360 graden kon vliegen (beter bekend als All Range Mode) en een transformatie van de Arwing: de Walker.

De ontwikkeling van Star Fox 2 was bijna klaar, maar werd uiteindelijk gestaakt. Het tweede deel voor de SNES heeft daardoor nooit het levenslicht gezien. Een reden voor het niet uitbrengen is dat een nog sterkere chip voor de game ontwikkeld moest worden, omdat de hardware van de SNES en de Super FX het spel niet aan zouden kunnen. Vanwege een gebrek aan tijd en een hevige concurrentiestrijd (de opvolgende generatie naderde) werd de conclusie getrokken dat het beter zou zijn om het niet uit te brengen. Dit weerhield Miyamoto er niet van om een nieuw Star Fox-titel uit te brengen.

Een aantal jaar nadat de ontwikkeling van Star Fox 2 gestaakt werd, had Nintendo haar volgende console uitgebracht. De Nintendo 64 bood nieuwe mogelijkheden voor een Star Fox-titel en deze kans liet Miyamoto dan ook niet onbenut. De ideeën die hij had voor Star Fox 2 had hij in zijn nieuwste titel, Lylat Wars, verwerkt. Denk aan een All Range Mode, een multiplayermodus en de intrede van Star Wolf, de aartsrivalen van Star Fox. De ontwikkeling verliep spoedig en leidde tot een release in 1997, vier jaar na de eerste titel. Net als de eerste titel werd Lylat Wars zeer lovend ontvangen door critici en fans. Een kritische noot kreeg echter vorm door het ontbreken van de transformatie, maar dit weerhield de game er niet van om de best verkochte game in de serie te worden.

Met Lylat Wars komen we aan het einde van het eerste deel van “De geschiedenis van Star Fox”. Volgende week staat het volgende deel online. In het tweede deel kijken we terug op titels die voor de Nintendo Gamecube en Nintendo DS zijn uitgebracht.

3 REACTIES