Achtergrondinformatie over Mario’s nieuwe bouwavontuur.
Nintendo-legende Takashi Tezuka heeft in nieuw interview op het Nintendo Switch-nieuwskanaal meer informatie gegeven over de ontwikkeling van Super Mario Maker 2. Hij praat onder andere over wanneer de game in ontwikkeling is gegaan, hoe spelers het maken van levels kunnen aanpakken en waar een aantal ideeën vandaan kwamen.
Eerst werd gevraagd wanneer het team besloot een vervolg op de originele Super Mario Maker voor Wii U te maken. Tezuka wist niet precies wanneer die discussies begonnen, maar de ontwikkeling van Super Mario Maker 2 – of in ieder geval de voorbereiding op ontwikkeling – liep parallel aan de ontwikkeling van de Nintendo Switch-hardware. Het team wist al in een vroeg stadium dat ze een vervolg wilden maken en dat ze zich zouden toespitsen op het uitbreiden van de ervaring die het origineel bood. Voor het team namen die nieuwe ideeën de vorm aan van het creëren van nieuwe spelstijlen, nieuwe levelonderdelen en voorwerpen om te gebruiken bij het maken van levels en nieuwe modi om levels te spelen, zoals de verhaalmodus.
Vervolgens ging Tezuka in op de vraag of het voor nieuwe spelers uitdagend is om zelf levels te maken. Volgens Tezuka zijn er mensen die niet zo geïnteresseerd zijn in het maken van levels, maar het team heeft nooit spelers willen dwingen om een level te maken als ze daar niks voor voelen voelen. Het was echter wel hun doel om dingen in het spel op te nemen die ertoe kunnen leiden dat spelers toch levels willen maken. Als voorbeeld geeft Tezuka de verhaalmodus met meer dan 100 levels voor mensen om te spelen. Dit zijn volledig uitgewerkte Mario-levels, zoals je zou vinden in een 2D Mario-game. Binnen deze levels is er een functie genaamd de Luigi Assist-modus. Deze modus geeft je een beperkte selectie van onderdelen die je in de levels van de verhaalmodus kunt plaatsen om de ervaring wat makkelijker te maken. Dit werd gedaan om spelers aan te moedigen alle levels te spelen. Bovendien kunnen bijna alle levels uit verhaalmodus opnieuw worden gemaakt met behulp van de onderdelen en hulpmiddelen die beschikbaar zijn in Super Mario Maker 2. Het team hoopt zo dat mensen die ze spelen zelf inspiratie opdoen voor het maken van eigen levels.
Tezuka en zijn team hopen dat spelers veel gebruik maken van de nieuwe onderdelen in de levelmaker. Hij hoopt onder andere dat mensen gebruik gaan maken van de Clear Conditions om meer variatie toe te voegen. Er werd ook gevraagd waar het idee voor een ander nieuw levelonderdeel – de Koopa Troopa Car – vandaan kwam. Volgens Tezuka wilde het team Mario een soort voertuig geven om in rond te rijden. Hun inspiratie daarvoor was de auto van Bowser die hij bestuurde in Super Mario 3D World. Het team had het gevoel dat het erg moeilijk zou zijn om Bowser’s auto na te maken in Super Mario Maker 2, dus ze besloten in plaats daarvan de Koopa Troopa Car te maken.
Tezuka sloot af met de boodschap dat hij hoopt dat spelers veel en diverse zullen uploaden naar Course World, zodat de game echt helemaal compleet is. Zonder het online delen zou Super Mario Maker 2 namelijk meer een lesje levels maken zijn en dat was niet de intentie van het team.