De bedenker van het intergalactisch avontuur geeft uitleg.
Recentelijk duiken artikelen op en circuleren verschillende video’s rond het internet met betrekking tot de afwezigheid van Samus Aran op de Nintendo 64. Dit zal ongetwijfeld te maken met het aankomende deel in Metroid Prime-serie die voor de Nintendo Switch uitkomt. Voor ons een reden om dit na te gaan.
De artikelen en video’s over Metroid 64 verwijzen naar een interview uit 2010 van GamesRadar waarin de bedenker van de Metroid-serie, Yoshio Sakamoto, uitleg geeft. Voor zijn uitleg heeft de beste man twee argumenten welke hierna volgen. Na het succesvolle deel op de SNES zou een vervolg op de Nintendo 64 een logisch gevolg zijn. Sakamoto gaf aan dat hij zichzelf niet de juiste man vond voor een vervolg. Dit had te maken met de iconische en logge controller.
“I was actually thinking about the possibility of making a Metroid game for N64 but I felt that I shouldn’t be the one making the game. When I held the N64 controller in my hands I just couldn’t imagine how it could be used to move Samus around. So for me it was just too early to personally make a 3D Metroid”.
Doordat Sakamoto niet mee wilde werken aan een N64-avontuur zocht het Japanse bedrijf naar een ander ontwikkelaar, zodat een Metroid 64 werkelijkheid kon worden. Echter, bij het benaderen van andere bedrijven bleek al snel dat deze hier geen heil in zagen.
”Nintendo at that time approached another company and asked them if they would make an N64 version of Metroid and their response was that no, they could not. They turned it down, saying that unfortunately they didn’t have the confidence to create an N64 Metroid game that could compare favorably with Super Metroid. That’s something I take as a compliment to what we achieved with Super Metroid”.
Het zou uiteindelijk een aantal jaar hebben geduurd totdat een nieuwe Metroid-game uitkwam. Ditmaal was het in vorm van een First Person-Adventure in Metroid Prime voor de Nintendo GameCube.
Jammer, maar wel begrijpelijk.