Nintendo brengt Kirby voor het eerst naar de Wii U met Kirby and the Rainbow Paintbrush. Een compleet nieuwe game die je deze keer met de stylus op de Wii U GamePad bestuurt. Heeft de Wii U er hiermee een topper bij? Wij hebben de game uitgebreid voor je getest.
Wanneer je al enig beeldmateriaal van de game hebt gezien zal het geen verrassing voor je zijn dat Kirby and the Rainbow Paintbrush geen alledaagse platform titel is. Kirby and the Rainbow Paintbrush bestuur je namelijk op een innovatieve wijze via de GamePad. Iets wat je nog het beste kunt vergelijken met Kirby Power Paintbrush voor de Nintendo DS. Je loodst Kirby in deze Wii U titel namelijk door levels heen door te tekenen op de Wii U GamePad. Door lijnen te tekenen, welke Kirby zal volgen als die deze aanraakt, kun je Kirby alle kanten opsturen. Tik je op Kirby, dan zal deze sneller gaan bewegen en tevens vijandjes kunnen verslaan. Dat is de basis opzet van Kirby and the Rainbow Paintbrush in een notendop.
Maar natuurlijk is er meer
Kirby and the Rainbow Paintbrush bestaat gelukkig niet alleen maar uit het tekenen van lijntjes om Kirby zo te bewegen. De game maakt op allerlei manieren goed gebruik van de GamePad. Zo kom je watervallen tegen die je moet tegenhouden door lijnen te tekenen, haal je klei weg door er met de stylus over heen te gaan en maak je Kirby extra groot en sterk door wat langer met de stylus op Kirby te drukken. Daarnaast kan Kirby ook transformeren. Bij het verzamelen van honderd sterren kan Kirby in een gigantische kogel veranderen. In andere levels transformeert Kirby juist in een tank, duikboot of raket. HAL LABORATORY, de studio achter Kirby, heeft dan ook voor genoeg variatie gezorgd om de game interessant te houden. Sterker nog, bijna elk level gebruikt de GamePad en stylus wel weer op een nét andere manier als het vorige level. En dat is een knappe prestatie die de game lekker divers maakt.
Er zit echter ook een nadeel aan het uitsluitend besturen van de game met de stylus op de GamePad. De TV wordt namelijk amper gebruikt op deze manier. Je zult merken dat je vrij weinig naar de TV kijkt en dat is jammer. Want juist op de TV ziet de game er zo prachtig uit. Toch moet moet toegegeven worden dat de besturing enorm goed uitpakt en de keus van de makers wel degelijk te begrijpen is.
Werelden, levels en schatten
Kirby and the Rainbow Paintbrush is geen enorm grote game. Het spel kent 7 werelden met elk 4 levels. Dat is niet bijster veel. De levels zijn wel wat langer dan de gemiddelde Kirby game maar dat neemt niet weg dat je vrij snel door de game heen kan gaan. Gelukkig is er daarna ook nog genoeg te doen. Zo kun je alle schatten in de levels proberen te verzamelen én is er een aparte challenge mode welke allerlei challenges kent. De schatten die je kunt verzamelen vormen ook een opgave op zichzelf. Wil je alle schatten verzamelen dan zul je merken dat dit niet altijd even makkelijk is. Hiermee speel je vervolgens weer kleipoppetjes vrij en verschillende muziekstukken vrij.
Grafische pracht
Als er een ding opvalt aan Kirby and the Rainbow Paintbrush zijn het wel de bijzondere graphics. Niet alleen ziet alles er prachtig en haarscherp uit, de stijl van de game is ook erg bijzonder. De wereld alsmede de personages zijn van klei en lijken net echt. Vanaf het prachtige openingsfilmpje tot vrijwel elk gebied zul je onder de indruk zijn van de grafische stijl. Zoals eerder vermeld is het dan ook jammer dat het niet altijd goed naar voren komt op de GamePad. Door het vele tekenen zullen je ogen veel op de GamePad gericht zijn. Gelukkig kun je dan wel genieten van de leuke en vrolijke muziek die perfect bij de game past! HAL heeft voor elke wereld wel bijpassende muziek weten te vinden. De ene keer heel rustig, de andere keer veel drukker. Ook het openingsmuziekje is heerlijk om aan te horen!
Is alles aan de game dan bijna perfect?
Kirby and the Rainbow Paintbrush is een verfrissende en goed uitziende game zoals je hiervoor al hebt kunnen lezen. Toch kent ook Kirby and the Rainbow Paintbrush een aantal minpunten. Zo is de hoofdmodus wel erg kort met zeven werelden met elk vier levels. Daarnaast is het leveldesign soms wel erg herhalend en komen bepaalde mechanieken wel erg vaak terug. Raketlevels zijn bijvoorbeeld telkens op precies dezelfde manier opgebouwd en dat is jammer. Datzelfde geldt voor tank levels. Ondanks dat bijna elke level je wat nieuws laat doen met de GamePad komen bepaalde mechanieken ook wel erg vaak terug. Ook worden de eindbaas gevechten herhaald. Dit alles maakt de game zeker niet slecht maar laat je wel met het gevoel achter dat er nét iets meer in had kunnen zitten. De herhalende level design voelt soms ongeïnspireerd aan.
Kirby and the Rainbow Paintbrush kent dus een aantal gemiste kansen maar is verder een bijzondere platformer die de GamePad perfect gebruikt. De grafische pracht en heerlijke muziek zullen je zeker de game insleuren en saai zal het spel zeker niet worden. Aan het einde van de game zul je het ongetwijfeld ook jammer vinden dat het ‘nu al’ over is. Voor de verzamelaar en de fan van uitdagingen is er na de hoofdmodus echter nog zat te doen!
+ Prachtige graphics
+ Heerlijke muziek
+ Gameplay voelt verfrissend aan
+ Besturing via GamePad werkt perfect
– Story mode aan korte kant
– Game valt soms in herhaling
– Je geniet te weinig van de grafische pracht op TV
Eindcijfer: 7.8
Mij lijkt het een leuk spel!
is het ook zeker!
Ik ben vrij telleurgesteld over deze game eigenlijk en vind het cijfer aan de hoge kant. Ik vind namelijk de hoeveelheid leuke spelervaring die je krijgt in verhouding tot de prijs die je voor het product betaald (een criteria dat ik erg belangrijk vind) namelijk zwaarondermaats. Het spel kent te weinig content.
In 4,5 uur kun je 80% van het spel uitspelen. Naar mijn mening bevat het spel dus echt te weinig content voor die 38-, die je op zijn gemiddeld zult besteden aan de game. In die zin vind ik het dan ook eigenlijk zijn geld niet waard. Het is verder gameplay-matig en alles een prima spel. Maar dit voelt als een half product doordat je er zo snel op uit bent gekeken, want er is gewoon niks meer straks te spelen.
Deze game hadden ze eigenlijk helemaal niet voor de Wii-U uit moeten brengen, maar voor de 3DS. De enige reden waarom ik de tv aan heb staan tijdens het spelen van het spel, is om de audio via de reciever te laten spelen. Gemiste kans voor zowel de wii-U als 3DS.
Over de duur van de gameplay, ik ben toch echt al heel wat uren zoet om de levels op 100% uit te spelen. En dan sla ik de tijdsmissies compleet over. Dat is niet mijn ding in een game.