Tijdens Gamescom 2016 hebben we uitgebreid de kans gehad om de game Armikrog op de Wii U uit te proberen. Lees hieronder wat Jorden en ik van de game vonden.
Art Style
Het meest opvallende aan het spel was vooralsnog wel de art style. Deze doet je denken aan ouderwetse films als Nightmare Before Christmas. Alles is gemaakt van klei: de omgeving, de voorwerpen die je gebruikt voor de puzzels, de geanimeerde personages. Dit geeft het spel een redelijk authentieke ‘look’. Aan alle kanten is te zien dat er veel tijd is gestoken in het vormgeven van de spelwereld. maar ook in het perfectioneren van animaties. Zo vertelde de ontwikkelaar ons dat ze voor een animatie waarbij een hond een knop indrukt met zijn staart, ruim zeven uur nodig hadden om het zo goed te maken da het te gebruiken was in de game. Zou jij zo lang aan één animatie kunnen werken?
Easter Eggs
Ook opvallend is dat er veel tijd is besteed aan het maken van kleine Easter Eggs. Al in het begin van het spel zul je hier in aanraking mee komen. Zo is er de mogelijkheid om uit een raam te kijken en elke keer als je dit doet, zie je weer iets anders. Des te vaker je kijkt, des te meer je verschillende beelden aan elkaar kunt koppelen. Zo zie je dat er uiteindelijk een heel verhaal afspeelt met een monster die iemand opjaagt, een monster dat wordt opgejaagd en het monster dat zijn hapje vervolgens uitkiest. Al deze animaties zijn optioneel, maar mochten dit soort momenten vaker in-game voorkomen, dan beloofd het zeker een spel te worden met oog voor veel detail. Al kwam dit al naar boven bij de eerder besproken animaties.
Gameplay
Je speelt de game voornamelijk als Tommynaut, een ruimte ontdekkingsreiziger die neer is gestort op een planeet genaamd Spiro 5 samen met zijn hond Beak-Beak. Je raakt opgesloten in het fort Armikrog en moet daar verschillende puzzels in oplossen om verder te komen in het spel. Armikrog is volledig gemaakt met stop motion animaties en zal bestuurd worden door middel van een point-click besturing. In het spel zal je echt op je omgeving moeten blijven letten, aangezien er regelmatig hints voor de puzzels verschijnen. De hele game is namelijk opgebouwd rondom de puzzels die je moet oplossen om verder te komen. Een walktrough opzoeken of maken is ook onmogelijk voor deze game aangezien de oplossingen bij elke playthrough anders zijn, dit zorgt ervoor dat Armikrog een stuk lastiger en uitdagender zal worden, maar ook dat hij minder geschikt is voor spelers die sneller opgeven. Eenmaal vastgelopen, heb je dus wel wat geduld nodig…
De game komt morgen donderdag 25 augustus uit in de eShop voor €8,99