“Objection!”: nu in HD!
De originele drie Phoenix Wright: Ace Attorney-games verschenen in Japan op de Game Boy Advance. Nu, bijna twintig jaar later, zijn de games voor het eerst in HD verschenen op onder andere de Nintendo Switch. Director Shinsuke Kodama werd gevraagd hoe het team dit voor elkaar heeft gekregen en heeft heel wat informatie gedeeld over het proces. Hij begon met praten over het upgraden van de verschillende onderdelen in het algemeen.
Veel van jullie weten dit waarschijnlijk al, maar de graphics voor deze game zijn opgeschaald uit de oorspronkelijke game, die in 2001 op de Game Boy Advance verscheen (Opmerking: de eerste Ace Attorney-spellen verschenen in 2001 op de Game Boy Advance in Japan voor hun wereldwijde debuut op de Nintendo DS in 2005.) De resolutie van de assets in die tijd was 240 pixels x 160 pixels en het was onze taak om ze te veranderen in prachtige 1920 x 1080 HD-afbeeldingen. Dat is 54 keer groter! Maar we konden de graphics zelf niet 54 keer groter maken en verwachten dat ze er goed uit zouden zien. Bovendien, als je heel goed kijkt, zie je dat de schermverhouding iets anders is… maar wij van het multi-platformportteam waren klaar en bereid om de uitdaging aan te gaan.
Shinsuke Kodama, director
Vervolgens ging Kodama in op Phoenix Wright zelf, objecten en achtergronden.
Laten we Phoenix als voorbeeld nemen. Hij is nogal vaak op het scherm, dus we hebben zijn sprites echt herwerkt. Met behulp van de originele illustraties en spellen als referentie, hebben we geprobeerd de essentie van elke curve en elk detail vast te leggen. We hebben elk animatieframe meerdere malen opnieuw getekend totdat we eindigden met prachtige sprites zoals deze. Geweldig, is het niet!
Shinsuke Kodama, director
Laten we nu eens naar dit boek kijken. Het plaatje in het midden lijkt iets geels op een stoel te hebben afgebeeld met iets in de hand. “Wat zou het kunnen zijn?” Vroegen we ons af. Nadat we de oorspronkelijke concept art hadden gecontroleerd en vergeleken met andere gerelateerde bewijsstukken en karakterdialogen, realiseerden we ons dat de kleine gele vlek op de omslag van dit boek over “bewijsrecht” in feite een kuiken was, en dat het ding in zijn hand waarschijnlijk een pijp was. Het enige dat overblijft is dat de kunstenaars hun magie gebruiken en de schattige kleine kerel en het hele stuk bewijsmateriaal tot leven wekken. Hoera!
Shinsuke Kodama, director
En tot slot, voor degenen die geïnteresseerd zijn in het spelen van het spel in het Japans, laten we een kijkje nemen naar de Boat Rental-winkel uit de eerste Phoenix Wright: Ace Attorney. Op de oudere achtergrond waren er 4 niet te onderscheiden zwarte klodders aan de rechterkant van het bord te zien, maar we konden ze niet zo laten als we alles naar HD upgraden. Opnieuw gingen we in de originele tekeningen en de dialoog van de personages op zoek naar aanwijzingen, maar … niets! Er was nergens iets dat ons kon vertellen wat op het bord moest staan. Het enige wat we konden doen, was iets verzinnen. Wat kunnen de vier letters zijn? Het ontwikkelteam dacht erover na en we kwamen met ア リ マ ス (arimasu, lit: “we hebben”), maar was dat het juiste om te doen…? We hebben niet het verkeerde gedaan door het bordje “We Have Boats for Rent” te laten zeggen, toch…?
Shinsuke Kodama, director
Vanwege bepaalde omstandigheden konden we niet elke afbeelding opnieuw tekenen, maar we hebben ons best gedaan om alles zo goed mogelijk te laten ogen. Alles in HD opnieuw maken was een behoorlijke klus en het enige dat ik kon doen was iedereen vanaf de zijlijn vrolijk maken… Praten is echter gemakkelijk en het personeel dat eraan werkt zijn degenen die hard aan het staren zijn naar hun monitors. Je kunt zelf de vruchten van hun inspanningen zien met Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy, nu verkrijgbaar op PS4, XB1, Switch en Steam! Ik hoop je daar te zien!
Shinsuke Kodama, director