Home Nintendo Algemeen Daily Nintendo nieuws eShop Review: Bird Mania Christmas

eShop Review: Bird Mania Christmas

Video-games en vogels kwamen al eerder met elkaar in aanraking. Zo genieten dagelijks mensen van het digitaal afschieten van gevederte, glijden we over het ijs met die rare beesten van de pool, en ook nu mogen we weer een game spelen met in de hoofdrol een vogel. Bird Mania Christmas is een spel waarin je met een vogel door de lucht vliegt, zo ver mogelijk probeert te komen, zoveel mogelijk sterren probeert te verzamelen, en dit op den duur zonder ook maar een obstakel te raken. Het spel zet een eerder uitgegeven spel Bird Mania opnieuw in de schijnwerpers, en deze keer met een kerstsfeertje. Kerst mag dan wel voor bij zijn, maar dit weerhoud er echter niet van om een kerstspel te spelen. Moet het daar kerst voor zijn?

Is dit een typisch kerstspel?

Kerst is al voorbij. De kerstboom is allang opgetogen, en toch zit iemand van de redactie van deze website, Daily Nintendo, thuis achter zijn Nintendo 3DS om een kerstitel te spelen en te reviewen. Menig persoon zou misschien denken dat er een draadje los Bird Mania Christmas Daily Nintendozit, aangezien de eerste beste volgende feestdag straks al weer voor de deur staat, maar eigenlijk maakt dat maar weinig uit. Nu midden januari valt het spel namelijk nog steeds niet uit de toom. Bird Mania Christmas mag dan wel een late kerstgame zijn, veel maakt het eigenlijk niet uit. Deze eShop-titel is geen typisch kerstspel, en ook buiten de kerstperiode is het spel prima te pruimen.

Het zou misschien een meer logische keuze zijn geweest om het spel uit te geven als een wintergame. Zo heeft het spel in Japan enigszins vertraging opgelopen, en kent men het daar dus als ‘Bird Mania Winter’ Toch red het spel zich prima met de ‘Christmas’ in de naam, om zelfs in januari nog een download waardig te zijn. Sneeuw tref je immers ook buiten de kerstdagen om aan, als we al sneeuw hebben in dit kikkerlandje, en met wat fantasie zijn die kerstballen gewoon wat ruim opgeblazen ballonnen. En ook buiten de kerst draagt de kerstman een kerstmuts, toch?

Verslavend

Op het eerste gezicht zou je het haast niet zeggen, maar Bird Mania Christmas is vrij verslavend. Het concept is simpel, maar zeker doeltreffend. Betreft niveau haalt de titel niets meer dan een gemiddeld flash-game, maar dit neemt niet weg dat zelfs zo’n dergelijk spel vermakend en verslavend kan zijn. Bird Mania Christmas neemt je mee naar een wereld waarin je ongeacht hoeveel tijd je erin wilt steken, toch wel door blijft doorspelen tot je eens een fatsoenlijke high-scoreBird Mania Christmas 2 Daily Nintendo weet neer te zetten. Het spel is ontwikkeld om eventjes tussendoor te spelen, maar wanneer je voor die fatsoenlijke high-score wilt gaan heeft het spel, net als je vroeger toch in Snake een high score wilde halen, toch een vrij verslavende werking op je doen en laten.

Nou zul je geen uren steken in het perfectioneren van je highscore, maar dagelijks een paar sessies verspreid over de dag is geen rare gedachte. Je kan immers pauzeren, dus als je maar niet af gaat tijdens die sessie, pak je het de volgende keer gewoon op vanaf het moment waar je was gebleven, om zo je high score te beteren. Wanneer je het logboek van je Nintendo 3DS nakijkt, is een gemiddelde van een uurtje vrij goed.

Ook op Miiverse leeft het spel nog vrij veel. Dit bewijst maar weer dat er meer mensen ‘zo gek’ zijn om hun januari-periode eventjes te vergeten en te doen alsof kerst net is aangebroken. Op Miiverse zien we bijvoorbeeld tal van mensen die dagelijks screenshots van hun scores delen, in de hoop dat anderen reageren met de boodschap deze niet te kunnen breken, of hen uitdaagt met een hogere score. Naast de standaard Miiverse-pagina biedt het spel ook een uitdaging door een andere manier van delen van je score. Mensen die de beste willen zijn in dit spel kunnen er namelijk niet omheen.

Bird Mania Christmas biedt de mogelijkheid om wereldwijde ranglijsten in te kijken. Wanneer je naar de eerste plaats kijk, dan zie je ook dat dat je als beginner nog een lange weg te gaan hebt, om ook maar een plekje in die ranglijst te bemachtigen. Met op moment van schrijven een eerste plaats van 3448982 punten, en een eigen high-score van 2082 punten, valt er nog heel veel in te halen en tevens ook te verbeteren.

De grafische stijl

Grafisch is Bird Mania Christmas niet een spel dat erg tussen alle titel uitspringt. Bird Mania Christmas heeft een goede en duidelijke grafische stijl, maar daar hebben we het dan ook gehad op grafisch gebied met dat ‘goed’. Als we dit spel bird-mania-christmas-3d-nintendo-3ds_212516_ggaleriavergelijken met andere 3DS eShop-titels, dan moeten we concluderen dat de graphics niet buitengewoon goed zijn, maar goed genoeg voor een spel dat je eigen aan kunt schaffen voor een iets hogere prijs dan een flesje frisdrank. Op grafisch gebied speelt Bird Mania Christmas vooral in op de eenvoudige vormen van het grafisch vormgeven. Een klein beetje jammer.

Bird Mania Christmas ziet er daarentegen, en dat moet wel gezegd worden, vrij vrolijk uit. Als je alleen al het logo van het spel bekijkt, dan valt de stijl al erg op: het gebruik van felle opvallende met een kleur ingekleurde vlakken. Zo hier en daar is wat schaduw aangebracht, maar over het algemeen zien we eenvoudig, elementair kleurgebruik. Als we deze titel vergelijken met een andere versie van Bird Mania, dan zien we dat dit de vertrouwde grafische stijl is van deze soort spellen. Anders aan deze versie is dan de hoeveelheid wit die er nog bij word gedaan voor de sneeuw. Al mag sneeuw o0k niet ontbreken in een ‘kerstspel’, toch?

De Soundtrack(s)

Een van de grootste ergenissen van Bird Mania Christmas ligt hem wel in de muziek. In het geval van dit spel moet men op zekere hoogte blij zijn dat er een volume-schuifje aan de zijkant van de Nintendo 3DS aanwezig is. In het eerste geval is de muziek erg aandoenlijk. Het deuntje dat heel de tijd speelt blijft goed in het hoofd hangen, en past ook geheel lekker bij de sfeer van het spel. Dan komt het echter. De speeltijd begint wat langer te duren, omdat je voor de juiste high-score wilt gaan, en dat muziekje blijft maar doorspelen. Voor je het weet krijg je het niet meer uit je hoofd en ergert iedereen zich aan jou neuriën.

Bird Mania Christmas kent geen variatie in achtergrondmuziek. Heel het spel door moet je naar hetzelfde deuntje luisteren. Enerzijds is dit niet erg. Voor korte speelsessies is het niet hinderlijk dat je telkens hetzelfde hoort. Bij langere speelsessies daarentegen zal de muziek na een tijdje een vrij grote irriterende factor vormen. Bij het uitgeven van het spel had Teyon wel even wat meer moeite kunnen steken in het gevarieerde krijgen van het geluid dat je toch heel het spel door hoort. Op veel andere vlakken is het spel prima, maar betreft de soundtrack geld echt: het oor wil ook wel wat. Laat dat oor dus maar wat horen!

De kerst mag dan wel afgelopen zijn, al eventjes, maar dat weerhoud meer dan alleen mij er niet van om nog eventjes deze late ‘kerst-titel’ te spelen. De kracht van het spel ligt vooral in het feit dat het een vrij verslavend maar simpel spelletje is, dat zelfs ondanks zijn winter-thema leuk blijft als kerst allang voorbij is. Bird Mania Christmas is niet de beste eShop-titel die je in de Nintendo eShop zult aantreffen, maar zeker wel één van de betere. Voor de prijs van een flesje frisdank heb je in ieder geval een leuk spelletje in huis waar je toch wel even zoet mee bent. De verhouding tussen prijs en plezier, is bij Bird Mania Christmas dik in orde.