Home Game Secrets Game mysteries: Bestaat er een Ura Zelda?

Game mysteries: Bestaat er een Ura Zelda?

ura logoWe kennen allemaal ongetwijfeld de wel bekende Legend of Zelda games. Het eerste spel in de reeks, ontwikkeld en bedacht door de grootvader der videogames: Shigeru Miyamoto, kwam uit in 1987 op de NES. Inmiddels telt de succesvolle serie al 17 verschillende delen op verschillende platformen, waarbij het ene deel de andere aftroefde. Hoewel meerdere delen in de serie prijzen hebben gewonnen en smaken verschillen is één deel misschien nog wel het meest besproken deel uit de masterserie: Ocarina of Time.
Ocarina of Time kwam in 1998 uit voor de N64 en wordt nog steeds vaak de beste videogame aller tijden genoemd. Uiteraard is dit niet verrassend voor iedereen die deze game destijds heeft gespeeld. Het is dan ook niet bepaald vreemd dat Nintendo besloot om 13 jaar later een remake uit te brengen op de 3DS. Voor veel 3DS-bezitters zeker de moeite waard, daar het spel verbeterde graphics kende en het avontuur bovendien te spelen was in stereoscopisch 3D. Evenzo was de zogenaamde ‘master quest’ toegevoegd die in Europa en Amerika voor het eerst verscheen op de collectors edition op de Gamecube. Zoals de naam al doet vermoeden (collectors edition) was deze bonusdisk beperkt verkrijgbaar, daar deze enkel is uitgeleverd met de release van de Windwaker. De master quest bevat echter slechts andere (moeilijkere) puzzels in de dungeons.

legend of zelda bonus discHoewel we niet mogen klagen over de huidige versie(s), was Nintendo mogelijk toch meer van plan met het masterpiece Ocarina of Time. Enkele van jullie hebben ongetwijfeld al eens gehoord van ‘Ura zelda’, een fenomeen die vaak wordt uitgelegd als onuitgebrachte, maar mogelijk wel bestaande extra content van Ocarina of Time. Met andere woorden: meerdere dungeons, equipment, items, side-quests, mini-games etc. Toch is het een controversieel onderwerp, daar niet alles even duidelijk is omtrent de mysterieuze Ura Zelda en veel berust op speculaties. Soms wordt zelfs gezegd dat de Master Quest, zoals wij deze kennen uit de collectors edition en 3DS-versie, eigenlijk de mysterieuze Ura Zelda is. Maar wat is Ura Zelda nu eigenlijk? Het klinkt in ieder geval als muziek in de oren. Rede om even dieper in te gaan op deze materie…

Ura Zelda (letterlijk vertaald: Another Zelda), is oorspronkelijk een uitbreiding op het originele spel uit 1998 die uit moest komen op de 64DD, een uitbreidingspoort op de N64 waarmee optische disks gelezen konden worden. Hierdoor was men in staat om games groter dan 64 mb af te spelen.
In het vroege ontwikkelingsstadium van Ocarina of Time (destijds: Zelda64 genoemd) was Nintendo bezig met een tweetal uitbreidingen: Ura Zelda en Zelda Gaiden. Eerstgenoemde was bedoeld als uitbreiding op Ocarina of Time, waarbij er meer speelbare dungeons, vijanden, equipment etc. kwamen. Hiervoor was het dus wel noodzakelijk om een 64DD te hebben. Zelda Gaiden moest echter een compleet nieuw avontuur worden (dus geen echte uitbreiding) in een compleet nieuwe wereld. Maar helaas…

64 dd pngSommige hebben mogelijk nog nooit gehoord van de 64DD, daar deze in Europa nooit is uitgekomen. Deze uitbreiding was namelijk een grote commerciële flop geworden in Japan. Door de beperkte verkochte 64DD’s in Japan is zelfs de gehele productie ervan vroegtijdig stopgezet. In totaal zijn er slechts 9 games verschenen voor de 64DD. Veel games die destijds in ontwikkeling waren (zoals o.a. Ura Zelda)  zijn daarom nooit meer uitgebracht. Ook hebben, door de beperkte cardridge ruimte van 64 mb, veel elementen uit Zelda 64 het niet gered tot de uiteindelijke versie die wij kennen als Ocarina of Time.

Met de komst van de Windwaker op de wel bekende paarse kubus was bij de eerste exemplaren (pre-orders) een bonusdisc bijgevoegd (The collectors edition), waarop o.a. een master quest speelbaar was van Ocarina of Time. Enkele mensen menen dat dit een gedeelte is van het oorspronkelijke Ura Zelda project. Maar was er dan niet meer? Nintendo had het in het vroege ontwikkelingsstadium van Ocarina of Time immers over extra dungeons, extra vijanden, extra equipment etc. In 2002 en 2004 hebben Miyamoto en Aonuma dan ook bevestigd dat Ura Zelda en de Master Quest niet dezelfde games zijn.

Fanatieke fans hebben dan ook in de ROM van de beta versie, in de debug-rom en in de uiteindelijke versie die wij kennen als Ocarina of Time, elke bit en elke centimeter in hyrule afgezocht om materiaal te vinden van Ura Zelda. En met succes…

The Unicorn Fountain:
Een wel bekend fenomeen is de mysterieuze unicorn fountain; een locatie in Hyrule waar de heilige Triforce zou zijn te vinden. De unicorn fountain zou volgens geruchten te vinden zijn in het water in Zora’s Domain. Hier is namelijk iets gevonden wat lijkt op een mogelijke ingang die je als jonge Link niet kan bereiken (omdat het water te diep is), maar ook als volwassen Link niet is te bereiken omdat het water is veranderd in een grote ijsmassa.

unicornVreemd genoeg blijft, nadat je de boss: Morpha hebt verslagen in de Water Temple, toch al het water in Zora’s Domain een grote ijsmassa. Maar zei Ruto dan niet in de Chamer of Sages, dat Zora’s domain uiteindelijk weer terug zal keren naar haar oorspronkelijke staat? Gaat het hier om een fout in het spel? Of is er bewust voor gekozen om Zora’s Domain in de bevroren status te laten? Hoe dan ook… fans hebben toch geprobeerd om, ondanks de ijsmassa, deze geheimzinnige locatie te bereiken. Middels twee verschillende glitches is het, zoals in onderstaand filmpje is te zien, namelijk toch mogelijk om onder de ijslaag van Zora’s Domain te komen en vervolgens een soort gang naar onder te vinden die uiteindelijk dood loopt. Fans speculeren dat hier de ingang zou zijn geweest naar de mysterieuze unicorn fountain. Hoewel er niets spectaculairs is te vinden is het uiteraard wel geheimzinnig dat hier een gang is die in principe niet bereikt kan worden door de blijvende ijsmassa.

Running_Man_2The running man:
Kennen jullie hem nog? De man die door Hyrule Field rende als je speelde als jonge Link en die je uitdaagde in de carpenters tent in Gerudo Valley voor een renwedstrijd als volwassen Link? Iedereen heeft vast wel een keer geprobeerd om deze running man te verslaan, maar gek genoeg was hij, hoe snel je ook was, altijd een seconde sneller bij het eindpunt als jij. Is hij dan niet te verslaan? Middels de Gameshark (een cardridge waarmee je cheats in het spel kan inladen) is dit opnieuw geprobeerd. Middels een cheat hebben ze de gebruikte tijd op 0:00 seconden gezet, maar toch blijft de running man een seconde sneller dan Link. Nintendo heeft uiteindelijk dan ook bevestigd dat de running man niet is te verslaan. Hij zou waarschijnlijk onderdeel zijn van een side quest in Ura Zelda, waarbij je middels een nieuw item, of het anders laten verlopen van de tijd, de running man zou kunnen verslaan. Mogelijk zou de Bunny Hood de oplossing zijn, al heeft deze in Ocarina of Time niet dezelfde kracht als in Majora’s Mask.

Ook vreemd is dat er in Zora’s River een Gossip Stone staat die een hint geeft over het bestaan van de Running Man. Dat Gossip Stones hints geven is op zich niet zo vreemd. Wel is vreemd dat je dan eerst de Mask of Truth moet hebben om de hints te kunnen lezen. Deze kan je pas krijgen, nadat je de Running Man hebt ontmoet; een paradox? Mogelijk een hint voor een side quest uit de Ura Zelda…

Onbekende uitspraken:
Fans hebben in de ROM van Ocarina of Time allerlei teksten of uitspraken gevonden die in het spel zelf niet voorkomen. Enkele voorbeelden hiervan zijn: “Hi! I’m a talking door!”, “The Entrance to the Past”, “The Entrance to the Present”, “The Entrance to the Future”, WHAAAT!? Look at all those flags! Can you figure out which ones are real?”.
Mogelijk zijn deze zinnen onderdeel van side quests of extra dungeons uit Ura Zelda.

Ice medallion & Wind medallion:
In de ROM van Ocarina of Time hebben fans twee plaatjes gevonden die mogelijk aantonen dat er, naast de bekende 5 tempels, nog 2 tempels zijn. In de ROM zijn onderstaande plaatjes gevonden die (vertaald) aangeven dat er een Ice-tempel en een Wind-tempel moet zijn. Jammer genoeg is er in Ocarina of Time niks van deze tempels te vinden, maar mogelijk was dit onderdeel van de mysterieuze Ura Zelda. Een andere mogelijke verklaring is dat de Forest-Tempel oorspronkelijk de Wind-Tempel was en dat de Water-Tempel of Ice-Carvern oorspronkelijk de Ice-Tempel zou zijn.

Tevens zijn er in de ROM twee andere tunics gevonden; een goudkleurige en een witkleurige. De witkleurige zou logischserwijs nodig zijn in de Ice-Tempel, terwijl de goudkleurige mogelijk zou zijn bedoeld voor de Light-Tempel. Hoewel de tunics het nooit hebben gehaald tot de uiteindelijke versie van Ocarina of Time en de krachten onbekend zijn, komen de tunics wel terug in de Super Smash Bros series; de white tunic is terug te zien in Super Smash Bros. (N64) en de golden tunic is terug te zien in Super Smash Bros. Brawl (Wii).
de 2 tunics

 

title scfreen ura zeldaTitle Screen en Ura save file:
Wanneer de Japanse versie van Ocarina of Time in een Japanse 64DD console wordt gestopt, verschijnt er een melding op het scherm, waarin wordt gevraagd om de disc van Ura Zelda in het apparaat te stoppen. Klinkt niet heel interessant, maar is uiteraard wel een direct bewijs voor het bestaan van Ura Zelda. In de debug ROM van Ocarina of Time is door fans bovendien een bijzonder save file gevonden. Een save file van Ura Zelda die echter niet geopend kan worden, omdat men dan eerst de disc van Ura Zelda zal moeten hebben.

debugromshowingurasavefile_zps68854497

airwingAir Wing Easter egg:
Met de Gameshark cardridge is nog iets vreemds mogelijk. Met een code is het mogelijk om een Air Wing uit Starfox te laten verschijnen die Link beschiet met laserstralen. Gek genoeg is deze Air Wing perfect geanimeerd en wanneer Link deze uit de lucht schiet stort deze zelfs neer en explodeert. Hoewel er geruchten gaan dat de developers dit hebben gebruikt als testmodus om de Slingshot te testen, zou het  ook kunnen gaan om een easter egg mode die te spelen was in Ura Zelda.

Ura Zelda Restoration Project:
Hoewel niet alles per definitie kan worden toegeschreven aan Ura Zelda en veel nog steeds giswerk is, lijkt het in ieder geval duidelijk dat Ura Zelda meer was dan de bekende master quest op de paarse kubus en de 3DS. Hoewel fans al jaren vragen naar meer duidelijkheid of zelfs een remake van Ura Zelda, heeft Nintendo daar mogelijk minder interesse in. Ondanks dat veel elementen van Ura Zelda later waarschijnlijk zijn gebruikt in andere delen, heeft Miyamoto ooit in een interview verteld dat de game wel af is en dat deze misschien ooit in de toekomst als uitgebreide remake uit komt. Maar helaas… Buiten de master quest hebben wij nooit mogen proeven van deze uitgebreidere versie van Ocarina of Time.
Fans hebben toen maar het hef in eigen handen genomen door zelf de uitgebreidere versie van het spel te gaan maken; The Ura Zelda restoration project.
Hoewel het project de naam van Ura Zelda draagt, draait het hier niet om de werkelijke Ura Zelda elementen. Fans hebben zelf nieuwe dungeons, maps, vijanden, equipment en zelfs muziek ontworpen, om toch tot een extended versie van Ocarine of Time te komen. Hoewel er al veel materiaal van dit project op het internet is te vinden, zullen wij het eindresultaat waarschijnlijk nooit gaan zien. Het project is namelijk geannuleerd. Hieronder zijn wat beelden van het Ura Zelda Restoration Project te zien.

Wat denken jullie? Zou Nintendo ooit overwegen om een uitgebreide versie van Ocarina of Time uit te brengen? Zou Ura Zelda ooit speelbaar zijn voor het publiek?

6 REACTIES