Deze vreemde en originele game komt volgend jaar naar de Switch. Wij mochten hem al even spelen.
De crew van Daily Nintendo heeft veel games gespeeld tijdens Gamescom. Van de meeste was inmiddels bekend dat ze naar de Switch kwamen: zo was bijvoorbeeld Carrion eerder op E3 aangekondigd, en wisten we ook al een tijdje dat El Hijo in ontwikkeling was voor de Switch. We zijn echter ook een paar keer uitgenodigd om onaangekondigde games te komen spelen. Één daarvan, Eternal Cylinder, was zelfs zo mysterieus dat we op het moment van de afspraak nog steeds niet wisten waar de game over ging. De kamer waar we de afspraak plaatsvond stond vol met posters van vreemde werelden en was behangen met vreemde planten. Voor ons op de computer zagen we het schattigste en vreemdste wezen dat we de afgelopen tijd in een game gezien hadden. De ontwikkelaar lachte. “Welkom bij Eternal Cylinder”
En om maar meteen met de deur in huis te vallen: Eternal Cylinder is de vreemdste game die ik de afgelopen jaren gespeeld heb. Je speelt bijvoorbeeld niet als mens, maar als een Trebhums. Trebhums zijn vreemde bolvormige wezens met twee ogen, een snuit en twee benen, die verdacht veel weghebben van Qburt. De game begint wanneer je geboren wordt, maar tijd om stil te staan heb je niet. De wereld van Eternal Cylinder wordt namelijk geplaagd door een enorme langzaam rollende cilinder die alles in zijn pad platwals. Wanneer jij geboren wordt is de cilinder vlak bij je, en je zult dus ook moeten rennen voor je leven. Achter je hoor je het kraken van alles dat wordt verpletterd, en de game gebruikt dit stressvolle moment om je de belangrijkste onderdelen van de game te leren. Zo loopt je pad op een gegeven moment dood op een stukwaar je niet uit kan springen. Gelukkig hebben Trebhums een speciale kracht: ze kunnen het DNA van wezens en planten gebruiken om spontaan te muteren. Je zuigt dit DNA op via je slurf en hoppa, plots heb je twee sprinkhaan benen waarmee je wel uit het gat kan springen. Niet veel verder vind je vervolgens een halfronde toren, die na activatie de cilinder eindelijk even tijdelijk tegenhoud. Moet je alleen niet vergeten je aan de goede kant van het forcefield te bevinden!
Wanneer de Cilinder gestopt is krijg je te maken met de andere kant van deze vreemde game: het ontdekken van je omgeving en het opbouwen van een familie. De game is een semi-open world game, waarin je, zolang de cilinder stilligt, kunt gaan en staan waar je wilt. Je Trebhum is echter niet op alles voorbereid, en je zult dan ook de juiste DNA moeten vinden om bepaalde gebieden te onderzoeken. Is er bijvoorbeeld een bepaald gas dat schadelijk voor je is? Een bepaald DNA zorgt voor een filter op je slurf waarmee je wel kunt ademen. Wil je zwemmen? Dan zul je het DNA van een vis moeten krijgen. Je hoeft je daarnaast niet aan één mutatie te houden, je kunt er meerdere tegelijk hebben en deze op unieke manieren combineren. De ontwikkelaar liet ons een aantal combinaties zien, en ik verbaasde me over het aantal mogelijkheden dat je kon maken en de unieke manier waarop dit toegepast kon worden. Het werd daarnaast nog interessanter door het feit dat je niet als één Trebhum speelt. Een belangrijk onderdeel van deze game is het thema familie, en jij probeert dan ook je ras levend te houden in een meedogenloze wereld. Je hebt op een gegeven moment dan ook een heel groepje Trebhums bij je, waar je snel tussen kunt wisselen om snel de juiste combinatie van mutaties kan gebruiken.
En eerlijk is eerlijk, Eternal Cylinder intrigeert me enorm. Niet alleen vanwege de originele, creatieve (en soms ronduit nachtmerrie achtige) omgevingen en wezens, maar ook vanwege het verhaal. Het gevoel bekruipt je al snel dat er iets groters aan de hand is, iets dat de game je niet meteen verteld. Een verteller geeft de gedachten van jouw Trebhum weer, en net als hem ga je je al snel afvragen wat de Eternal Cylinder precies is. Waarom verpletterd die alles? Wie (of wat) heeft hem daar geplaatst? Wie heeft de gebouwen gebouwd die de cilinder af en toe tegenhouden, en is hij ook voorgoed te stoppen? In het korte deel dat wij speelden kwam daar natuurlijk niet meteen een antwoordt op, maar na een paar puzzels kwamen we wel een hele oude Trebhum tegen. Deze vertelde ons dat Trebhums vroeger veel meer mutaties hadden en zelfs een zeer geavanceerde beschaving waren. Maar hoe dan? En waarom waren ze dat nu dan niet meer? De Trebhum verteld je echter niet veel meer, maar drukt je wel op het hart om de Trebhums niet uit te laten uitsterven.
Ikzelf kan dan ook niet wachten om meer over deze game te weten te komen. Het is interessant om weer eens een compleet originele game te zien: waar zowel vriend als vijanden er zo abstract uitziet dat je geen idee hebt waar je aan toe bent. Ook het ontdekken van de van de vele mutaties en waar je ze voor kunt gebruiken zorgt voor interessante gameplay. En nog wel het belangrijkste: wat betekent het allemaal?!? Wat doet die cilinder daar? Waarom rolt hij soms snel en soms langzaam? Ik wil het weten! Helaas zullen we tot volgend jaar moeten wachten tot hij op de Switch komt. Ik kan in ieder geval niet wachten.