Kan Nintendo zich herstellen na de Virtual Boy op het gebied van VR?
Het is bijna een jaar geleden dat Nintendo begon met zijn Nintendo Labo-serie. Het principe is simpel: met behulp van verschillende bouwpakketten worden Toy-Con – speciale accessoires – voor de Switch gemaakt die gebruikt kunnen worden in de bijgeleverde game. Inmiddels zijn al drie pakketten verschenen met allemaal een eigen thema. Het vierde pakket – het VR-pakket – zal vandaag uitgebreid worden besproken. Hoe pakt Nintendo’s visie van de VR-gaming uit? Lees snel verder om daar achter te komen.
Handen uit de mouwen
Net als bij de andere Labo-games zal je eerst een aantal Toy-Con in elkaar moeten knutselen voordat je de wereld van VR kan betreden. Het belangrijkste onderdeel hierbij is de VR-bril, die je nodig zal hebben bij alle andere knutselwerken. Hoewel het VR-pakket wederom voornamelijk karton gebruikt, bevat deze bril wel gewoon een kunststof houder en lenzen.
De verschillende accessoires worden in elkaar gezet onder begeleiding van de bijgeleverde software. De uitleg bestaat uit zowel tekst als een constante grafische weergave van de acties en is altijd zeer duidelijk te volgen. Ik heb geen moment gehad dat het te onduidelijk of ingewikkeld was om in elkaar te zetten, zelfs bij de wat imposantere bijwerkjes. Voor ouders van jonge kinderen is het wel verstandig om mee te helpen met bouwen, vooral als het gaat om het secuur plakken van stickers of het verbinden van elastiek.
De meeste bouwwerkjes zijn binnen één à twee uur in elkaar te zetten. Voor jongere kinderen kan het misschien langer duren, maar je kan op elk moment de game pauzeren en later terugkomen om je werk af te maken. Het bouwen voelde in ieder geval nooit zo lang dat het vervelend of langdradig werd. De zes verschillende accessoires – de VR-bril en de onderdelen die hieraan vast worden gemaakt – nemen in totaal dus wel wat uurtjes in beslag om af te maken, maar vervelend wordt het niet snel. Verder heb je gelukkig nergens een schaar of lijm nodig, waardoor het ook nooit een grote kliederboel wordt.
Bril klaar, spelen maar!
Nadat je de VR-bril in elkaar hebt geknutseld, zullen al een aantal games te spelen zijn in VR-plaza. Hier vind je vooral kleine VR-‘ervaringen’ en deze maken gebruik van een Joy-Con en de VR-bril. Hoewel dit vaak redelijk simpele games zijn, gaven ze al een mooi voorproefje van waar VR op de Nintendo Switch toe in staat is. Er zijn twee opties: échte VR en VR zonder bril. Voor kinderen onder de zeven jaar of mensen die de VR-bril niet goed kunnen verdragen is er dus een optie de games te spelen op de tv of in tafelstijl.
Het echte werk begint echter zodra je je Switch in de VR-bril hebt geschoven en de bril opzet. Je betreedt rechtstreeks in een 3D-landschap, waarbij je met de bril kan rondkijken en met je Joy-Con interactie met de wereld kan hebben. Hoewel de VR-stand zorgt voor een grafische achteruitgang, was ik onder de indruk van de capaciteiten van de Switch op VR-gebied. Alle bewegingen verliepen soepel, de besturing werkte goed en de wereld en alles erin was nog steeds duidelijk te zien.
Vissen, vogels en olifanten
Deze ervaring werd nog beter als je de extra accessoires toevoegt aan de bril, zoals de knaller, het windpedaal en de olifant. Door deze opzetstukken voor de bril te maken, speel je nieuwe VR-games vrij om te spelen. Anders dan de kleinere VR-‘ervaringen’, hebben deze games wat meer vlees op het bot. Elke game is anders en benut het VR-aspect en de accessoires maximaal.
De simpelste games waren die van het Toy-Con-fototoestel. Als eerste kun je onderwater foto’s schieten van vissen en andere objecten op de zeebodem. Door aan de lens te draaien kun je in- en uitzoomen met de camera. Daarnaast kan je met de snorkel een vriend als vis op je scherm laten verschijnen. Vreemd genoeg kan je maar drie foto’s nemen, daarna is de game voorbij. Ditzelfde kan je ook doen in het Toy-Con-huis, bekend uit het eerste Labo-pakket. Ook hier gebeurt niet zo gek veel, maar jongere kinderen zullen hier wel plezier uit kunnen putten.
Als tweede hebben we het Toy-Con-windpedaal. Hierbij kun je door met je voet op een pedaal te drukken een kikker laten springen op je scherm. Hierbij zal de waaier die aan het pedaal vastzit een windvlaag in je gezicht blazen, waardoor de sprong in de echte wereld gesimuleerd wordt. De bedoeling in het spel is om op ballen te springen en zo steeds hoger te klimmen. Soms moet je grotere ballen weg koppen door op tijd te springen. Door de combinatie van de bril en de windvlaag voelen de sprongen best echt aan, wat voor een bijzondere ervaring zorgde. De game heeft een aantal levels die steeds moeilijker worden, maar het algemene doel blijft steeds hetzelfde.
De laatste drie Toy-Con zijn de meest indrukwekkende bouwwerkjes en bieden de meest uitgebreide ervaringen. De olifant bestaat uit een masker en een slurf. In de slurf moet je beide Joy-Con-controllers plaatsen, waardoor de kleinste bewegingen worden geregistreerd. De olifant speelt twee games vrij: een puzzelgame en een 3D-tekenapplicatie. De puzzelgame is simpel, maar erg leuk. Het doel is om objecten in een 3D-omgeving zo te verplaatsen dat een bal door een of meerdere ringen rolt. Door de precisie van de Toy-Con, door de combinatie van motiesensors en de infrarood functie, kan je je cursor in alle richtingen bewegen om zo objecten vast te grijpen, te draaien en vervolgens te verplaatsen. Er zijn een boel levels om te spelen en ze voegen telkens nieuwe objecten toe om alles steeds gecompliceerder te maken. Daarnaast kun je zelf je eigen puzzels maken en door andere mensen laten spelen. De 3D-tekenapplicatie is ook erg bijzonder. Je kunt tekengereedschap vastpakken aan je voeten en vervolgens in een 3D-omgeving tekeningen maken. Deze tekeningen kan je in alle richtingen maken, waardoor het niet onmogelijk is heuse 3D-figuren te creëren. Als je een vriend bij de hand hebt, kun je zelfs ‘raad de tekening’ spelen in een multiplayer modus.
De Toy-Con-vogel laat je een groot eiland verkennen en racen door verschillende parcoursen. In beide games bestuur je een vogel door met de vleugels aan de Toy-Con te wapperen en te kijken in de richting waarheen je wil vliegen. Op het eiland is het de bedoeling dat je pasgeboren vogels eten geeft zodat ze kunnen opgroeien. Dit doe je door specifieke stukken voedsel te verzamelen en af te leveren aan de vogeltjes. Door kaarten op te pakken op verschillende plekken op het eiland speel je meer vrij van de grote landkaart en verkrijg je nieuwe parcoursen voor de tweede modus. Hier moet je à la Pilotwings door hoepels vliegen op verschillende plekken van het eiland om de snelste tijd neer te zetten. Deze meer actievolle aanpak had wel mijn voorkeur, maar kinderen zullen het waarschijnlijk erg leuk vinden om rustig rond het eiland te vliegen en alles te ontdekken.
De laatste Toy-Con is naar mijn mening de meest indrukwekkende: de Toy-Con-knaller. Hij duurt het langst om in elkaar te zetten, maar laat naar mijn mening het beste zien waartoe VR op de Switch in staat is. Door deze Toy-Con af te maken speel je twee games vrij: een game waarin je de aarde moet redden van een alien invasie en een multiplayergame waarbij je nijlpaarden moet voeren en lokken naar jouw kant van de arena. Bij de eerste game moet je zoveel mogelijk aliens verslaan in on-rail shooter-stijl. Je vuurt raketten af door een trekker op de Toy-Con naar achter te halen en deze vervolgens af te schieten met een andere knop. Alles wordt geregeld via de infraroodsensor van de rechter Joy-Con binnen in de knaller. Door de visor aan de zijkant van de Toy-Con omlaag te doen stopt de tijd, waardoor je raketten in de lucht kan klaarzetten en allemaal in een keer kan afvuren. Elke beweging werd perfect geregistreerd, wat zorgde voor een zeer soepele speelervaring. De verschillende levels en eindbazen boden genoeg variatie, maar ik had gehoopt op net wat meer content.
De multiplayerstand was ook erg vermakelijk. Hier moest je om beurten de Toy-Con-knaller gebruiken om fruit op te zuigen en dit richting nijlpaarden te gooien. Als de nijlpaarden het eten in hun mond krijgen, zwemmen ze naar je toe en verdien je punten. Wie uiteindelijk de meeste punten heeft gescoord, wint. Elk stuk fruit heeft zo zijn eigen eigenschappen: bananen hebben een boemerangeffect, meloenen kunnen in de lucht uit elkaar worden geknald en druiven beslaan een groot gebied. Ook kan je proberen nijlpaarden te stelen die al naar je tegenstander zijn gezwommen.
De Labo-vloek
Hoewel ik ontzettend veel plezier heb gehad met de nieuwe Labo-games, heeft ook dit pakket een probleem op het gebied van content. De content die er is, is ontzettend goed in elkaar gezet en maakt fantastisch gebruik van de Toy-Con en VR-mogelijkheden. Het jammere is dat er de hoeveelheid content wederom wat aan de lage kant is. Hierdoor zullen vooral volwassen gamers redelijk snel door alles heen zijn, waarna er weinig reden is alles nog een keer te doen.
Gelukkig heeft dit VR-pakket wederom de Toy-Con Garage, waarin je kan experimenteren en zelf Toy-Con kan maken. Nieuw hierbij is de Toy-Con VR-garage, waarmee je VR-games kan maken. Alle games uit het VR-plaza zijn gemaakt met deze tools. Je kan deze games bekijken in de garage om te zien hoe ze gemaakt zijn, waarna je ze kan bewerken of als inspiratie kan gebruiken om zelf VR-games te maken. Voor de creatievelingen onder ons zullen hier dus veel extra uren speelplezier te vinden zijn. Spelers die liever de games spelen, kunnen de meer dan 60 voorgeïnstalleerde creaties spelen.
Conclusie
Nintendo Labo: VR-pakket heeft mijn verwachtingen overtroffen. Het heeft bewezen dat de Nintendo Switch in staat is virtual reality-games af te spelen in redelijke kwaliteit. Als je je erbij neerlegt dat je geen HD-kwaliteit gaat zien door de bril, kun je alsnog ontzettend veel plezier hebben met de ontzettend creatieve Toy-Con-games. De hoeveelheid content in de hoofdgames had wat groter gemogen. Ik kreeg het gevoel dat ik meer wilde, omdat de meeste games gewoon heel erg leuk zijn. Hoewel je natuurlijk zelf games kan maken met de Toy-Con- en VR-garage, zullen deze vaak niet de kwaliteit van de ‘grotere’ games evenaren.
Nintendo heeft inmiddels aangekondigd dat verschillende games een VR-update zullen krijgen, waaronder Super Mario Odyssey en The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Ik ben benieuwd wat de toekomst van Nintendo-VR nog meer gaat brengen, maar ze hebben in ieder geval aangetoond waartoe de Switch in staat is op dat gebied.
Ik had niet verwacht dat vr zou werken op de switch, maar iedereen is er erg positief over. Best wel indrukwekkend wat Nintendo dus gedaan heeft en het maakt van de switch een nog meer veelzijdig stukje hardware dan dat het al was
Ik vraag me dus nog af of je de bril kan gebruiken zonder hem de hele tijd vast te houden (en dus je handen vrij hebt om een controller vast te houden bijvoorbeeld).
Zo niet dan lijkt het me erg snel vermoeiend worden.
Nu zijn VR games ook niet voor lange speelsessies, maar dit zou het wel erg veel beperken is mijn gevoel.
Dat ze gewoon niet begonnen zijn aan Mario Kart begrijp ik echt niet
Dat snap ik inderdaad ook niet
Een leuke gimmick, maar meer ook niet.
Is dat niet zwaar op den duur, zo’n complete switch in je bril?
Dat valt best wel mee. Alle Toy-Con worden goed ondersteund, dus heb er eigenlijk geen last van gehad
Ik ben vooral benieuwd hoe dit gaat werken bij andere games zoals Super Mario Odyssey. Vooral bij Zelda lijkt het mij erg sterk dat dit goed zal werken, wegens nu al een erg lage framerate.
Kan me niet voorstellen dat de VR headset goed werkt eerlijk gezegd. Misschien enkel voor simpele korte spelletjes, enkel als gimmick. In die zin past het weer wel goed in de ToyCon-serie. Maar complete games? Moet het toch echt eens ergens gaan proberen denk ik 🙂
Ziet er weer leuk uit, maar niks voor mij. Zou niet weten waar ik alle labo creaties zou moeten laten 😛
Als je het ziet als een paar uur bouwplezier en dan een paar uur speelplezier, is het best een prijzige deal. Maar wel uniek. Ik heb inmiddels alle drie eerdere pakketten. Ook de VR kit komt t.z.t. hier in huis, zodra er een leuke aanbieding komt. Die olifant en vogel lijken me hilarisch.
@ruben in hoeverre heb je last van het screendoor effect? Valt het heel erg op?