Home Nieuws eShop Nieuws Noorse consumentenbond stelt dat Nintendo consumentenrechten schendt

Noorse consumentenbond stelt dat Nintendo consumentenrechten schendt

Moet Nintendo zijn preloadbeleid aanpassen?

De Noorse consumentenbond, de Norwegian Consumer Council, heeft Nintendo beschuldigd van het schenden van consumentenrechten, omdat de gamegigant geen geld terug geeft als je een spel preloadt in de Nintendo eShop. Hiermee overtreedt Nintendo Europese wetgeving, zo stelt de NCC in een brief aan het bedrijf.

Finn Myrstad van de consumentenbond schrijft dat kopers recht hebben om hun reserveringen van digitale games te annuleren en hun geld terug te krijgen als deze games nog niet verschenen zijn. Dit proces mag tevens niet onnodig moeilijk gemaakt worden door Nintendo.

Nintendo heeft nog niet gereageerd op de brief van de NCC. De Noorse consumentenbond gaat ervan uit dat Nintendo zijn beleid aanpast, zodat gamers in de toekomst wel hun preload kunnen annuleren en hun geld terugkrijgen. Voor nu raadt de NCC klanten aan om eerst goed na te denken voordat ze besluiten een game voor de release aan te schaffen.

Bron / Via

3 REACTIES

  1. Gîh! Twee reacties, twee meningen: “consument bezint eer ge begint” en “annuleren kan. Vanzelfsprekend”. Ik zit ook in het vanzelfsprekend kamp. Als consument heb je niet alle informatie en als er nieuwe info uitkomt voordat het spel daadwerkelijk beschikbaar is, moet je kunnen annuleren. Denk maar aan de lootboxes van star wars battlefront II.
    Aan de andere kant is pre orderen iets dat sowieso risicovol is en zou je ook wat verantwoordelijkheid bij de consument kunnen leggen.
    Uiteindelijk vind ik dat electronische distributie voor een aanbieder dusdanig risicoloos is, dat de consument wel wat terug mag krijgen. Zeker als digitaal dezelfde prijs is als fysiek (waar na uitspelen doorverkopen een optie is).