Home Multi platform nieuws Ook niet-gewelddadige games zorgen voor agressie

Ook niet-gewelddadige games zorgen voor agressie

gamer agressiveEr heerst al jarenlang een felle discussie over de effecten van gewelddadige videospellen op gamers. In tal van onderzoeken is aangetoond dat spelers inderdaad agressiever worden na het spelen van gewelddadige games. Het gewelddadige karakter van een  game  zou de boosdoener zijn. Nu trekken onderzoekers deze  conclusie echter in twijfel! Volgens hun onderzoek zouden ook vreedzame spellen als Mario en Zelda kunnen zorgen voor agressieve spelers. Hun onderzoek suggereert dat niet het gewelddadige karakter de oorzaak van agressie is, maar de moeilijkheidsgraad van een spel!

Experiment:
Onderzoekers lieten 600 personen deelnemen aan een experiment, waarbij de proefpersonen 25 seconden lang hun hand in ijskoud water moesten houden. Aan de proefpersonen was verteld dat de vorige deelnemer bepaalde hoe lang zij hun hand in het ijskoude pijnlijke water moesten houden. In werkelijkheid was dit niet zo en heeft iedere deelnemer zijn of haar hand even lang in het ijskoude water moeten houden. Na het eerste onderdeel van het experiment was er een leukere opdracht voor de deelnemers. Zij moesten namelijk Tetris gaan spelen. Na het spelen van Tetris was het experiment voorbij en werd aan de deelnemer gevraagd hoelang de volgende deelnemer de hand in het ijskoude water moest houden.
Het addertje onder het gras is dat niet iedere deelnemer dezelfde Tetris versie kreeg. De helft van de deelnemers kreeg een makkelijke versie en de andere helft kreeg een moeilijke versie van Tetris. De deelnemers die de moeilijke versie van Tetris hebben gekregen lieten de volgende deelnemers hun handen gemiddeld 10 seconden langer in het ijskoude water houden.

Niet de inhoud van het spel, maar dus de moeilijkheidsgraad van een spel bepaald de mate van agressie. De onderzoekers stellen dat mensen agressiever worden als competenties onder druk komen te staan, ongeacht of een spel gewelddadig is of niet. Dit betekent dus dat onze vreedzame vertrouwde Mario net zo goed voor agressie kan zorgen als bijvoorbeeld GTA, Call of Duty en Battlefield.

Wat denken jullie? Kan onze vertrouwde Mario zorgen voor agressie?

10 REACTIES

          • Zo ongeveer idd
            Dit is wat er in de manual staat

            One day the kingdom of the peaceful mushroom people was invaded by the Koopa, a tribe of turtles famous for their black magic. The quiet, peace-loving Mushroom People were turned into mere stones, bricks and even field horse-hair plants, and the Mushroom Kingdom fell into ruin.

            The only one who can undo the magic spell on the Mushroom People and return them to their normal selves is the Princess Toadstool, the daughter of the Mushroom King. Unfortunately, she is presently in the hands of the great Koopa turtle king.

            Mario, the hero of the story (maybe) hears about the Mushroom People’s plight and sets out on a quest to free the Mushroom Princess from the evil Koopa and restore the fallen kingdom of the Mushroom People.

            You are Mario! It’s up to you to save the Mushroom People from the black magic of the Koopa!