De game-industrie brengt niet alleen maar spellen met zich mee. Diepe verhaallijnen, fascinerende personages en soms filosofische uitspraken zijn hier voorbeelden van. Maar ook meeslepende muziek is een belangrijke factor in games. De Pokémon games zijn daar geen uitzondering op. Junichi Masuda, gameontwerper en componist, heeft de meeste deuntjes in de games gecomponeerd. Maar naast de muziek in de Pokémon games, zullen we ook naar de anime kijken.
Laten we starten met de componist waar het mee begon; Junichi Masuda heeft de liedjes gecomponeerd voor Pokémon Red, Blue en Green. Hij is geboren op 12 januari 1968 in de ”real life” Kantō-regio, Japan. Masuda was de enige componist voor Red, Blue en Green, waar hij zijn zelfgemaakte muziekprogramma ”Sound Driver” gebruikte voor het maken van de liedjes. Ditzelfde programma werd ook gebruikt voor het maken van de Generation I Pokémon cries. Vele Pokémon games volgden, en steeds was Masuda medeverantwoordelijk voor de muziek.
Liedjes uit de Super Mario en The Legend of Zelda games zijn meestal bekender dan die van de Pokémon-serie. Het bekendste deuntje van de Pokémon games is waarschijnlijk het openingsdeuntje van Red, Green en Blue. Luister maar naar onderstaand fragment.
De muziek in Pokémon-games past zich meestal aan de omgeving of situatie aan. Zo hebben de groene routes een vrolijk deuntje, en de Elite Four spannende achtergrondmuziek. Ook als je Pokémon’s HP laag is, wordt de muziek aangepast. Laten we eens een paar muziekstukjes bekijken, te beginnen met Pallet Town uit Pokémon Red, Blue en Green.
Pallet Town was het eerste stadje in het eerste Pokémon spel. De achtergrondmuziek klinkt als een nieuw begin, een nieuw avontuur. Je bent net een Pokémon Trainer geworden en een groot avontuur staat op het punt te beginnen. Deze muziek past daar dus erg goed bij.
Next up: De Cerulean Cave uit Pokémon FireRed en LeafGreen
De Cerulean Cave is pas bereikbaar nadat je de Pokémon Champion hebt verslagen. In deze donkere grot bevindt de Legendarische Pokémon Mewtwo zich. De muziek is dreigend; het voelt alsof je iets angstaanjagends nadert. Deze muziek werd ook in de schuilplaatsen van Team Rocket gebruikt.
Als laatst bekijken we de muziek die je hoort als een Gym Leader in Generation V nog maar één Pokémon over heeft
Klinkt bekend hè? Na een intense strijd met een Gym Leader, worden onze oren verwend met het originele Pokémon deuntje. Hierdoor krijgt het laatste deel van het gevecht een euforisch gevoel. Zo zie je maar weer dat muziek van grote invloed kan zijn op een situatie. Ook game-ontwikkelaars spelen daarop in.
Last but not least, een korte terugblik op de anime intro’s. Bijna elk nieuw seizoen kreeg een eigen intro, gebaseerd op de avonturen die Ash en zijn vrienden zullen beleven. In deze video zijn de Engelstalige intro’s van Pokémon Indigo League tot en met Rival Destinies samengevoegd.
Mooi artikel, Ruben. Ik had nooit muziek gehoord van Pokémon, maar het is leuker dan ik dacht.
leuk ja!