Wij konden al een flinke tijd aan de slag met Fire Emblem: Three Houses. Lees hier onze eerste impressies van de langverwachte titel.
Na een redelijke uitstel is het dan bijna zover. De nieuwe Fire Emblem-game komt later deze maand uit en hoewel ik door de trailers al erg gefascineerd was door het spel, is het door het uitgebreid te kunnen spelen alleen maar meer geworden. In de preview heb ik verhaalspoilers zo veel mogelijk vermeden. Je zal hier vooral over de gameplay kunnen lezen.
Leven in Garreg Mach
Zoals bekend vanuit eerdere vrijgegeven informatie zal je in Three Houses het leven leiden van een professor aan ‘The Officers Academy’ in Garreg Mach, een klooster van de Church of Seiros. In het begin van het spel begin je met deze functie en krijg je de optie om alle drie de huizen – de Blue Lions, Black Eagles en The Golden Deer – te leren kennen alvorens van eentje het hoofd te worden. Eenmaal gekozen (ik ging voor de Blue Lions) begint het leven in Garreg Mach pas echt. Wat je allemaal doet, is opgedeeld in verschillende maanden, waarin elke week de mogelijkheden net wat anders zijn. Soms heb je namelijk een verjaardag, of een extra mogelijkheid om gebedszang op te voeren in verband met een speciale gelegenheid.
Hoewel ik van te voren niet echt uit keek naar alle dingen die je als docent moet uitvoeren, raakte ik hier al snel aan gewend. Daarnaast kan je alles automatiseren, als je bijvoorbeeld echt even geen zin hebt om je studenten de goede vaardigheden te leren.
Zoals ik al zei heb je elke week een planning met speciale evenementen. Je hebt daarnaast ook vaste taken, zoals het lesgeven op maandagen en je vrije dag op de zondag.
Tijdens het lesgeven krijg je een aantal Activity Points, afhankelijk van hoe hoog je leraarniveau is (hoe dat te verhogen lees je verderop). Voor elke Activity Point kan je één van je studenten zijn vaardigheden in een bepaalde vaardigheid verder helpen. Het slimste is om dat te doen in de vaardigheden die aansluiten bij de wensen van de student, zoals de ‘lance skill’ voor Dimitri. Tevens kan je twee studenten een groepstaak geven die geld, voorwerpen en een betere band tussen de twee studenten oplevert. Het kan zijn dat een student vraagt om zijn gewenste vaardigheden te veranderen wat jou de kans geeft dit te accepteren of niet. Net wat voor jou beter is.
Naast het lesgeven zal de rest van de week eigenlijk achter elkaar verlopen tot er een speciaal evenement is zoals een verjaardag van een personage waarvoor je dan bloemen kan kopen of hem of haar later uit kan nodigen voor thee. Ook dit zorgt voor een betere band met dat personage.
Tenslotte heb je dan je vrije dag. Eindelijk ontspannen denk je. Ja, dat kan met de ‘rust’-optie. Veel nut heeft deze echter niet, aangezien de motivatie van studenten dan enigszins stijgt en een speciaal wapen de kans heeft om wat te herstellen. Andere opties zijn het volgen van een speciale les in seminar, gevechten houden of het verkennen van het klooster.
Het verkennen is verreweg mijn meest gekozen optie. Het verkennen van het klooster is namelijk niet alleen leuk voor voorwerpen, maar je kan tevens quests accepteren die je in het klooster kan behalen of op een andere zondag moet halen met gevechten. Tevens kan je allemaal kleine extra’s doen zoals het terugbrengen van gevonden voorwerpen voor meer motivatie en betere banden, advies geven aan personages, vissen, planten laten groeien noem het maar op. Tevens kan je in ruil voor een Activity Point trainingen volgen voor bepaalde vaardigheden bij andere docenten om jezelf te trainen. Genoeg te doen dus op je vrije dag.
Je professorniveau is de vaardigheid die bepaald hoeveel je kan doen op je vrije dag, of het nou koken is, trainingen volgen of gevechten voeren. Hoe hoger je level, des te meer je kan doen. Je traint je level ook best simpel. Je kan het namelijk verhogen door een maaltijd te delen, te vissen of andere activiteiten te verrichten in het klooster. Tip: Met vissen verspil je geen Activity Points, al gaat het wel sloom.
Gevechten
Natuurlijk is Fire Emblem geen Fire Emblem zonder de turn-based gevechten die je kan voeren. Nu is hier op zich vrij weinig aan veranderd, want het klassensysteem is er nog steeds en ook kan je weer verschillende wapens en voorwerpen gebruiken om jezelf te versterken. Tevens is er weer wapenduurzaamheid, maar geen nood, want je houdt het langer vol dan in het begin van Breath of the Wild.
Nieuw in deze game zijn de bataljons die je kan toevoegen na een tijdje spelen. Deze bataljons zullen je op huurbasis ondersteunen in gevechten. Ze zijn in het bijzonder erg handig voor het doorbreken van schilden van demon beasts. Een ander nieuwigheidje – dat voor spelers van Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia misschien bekend klinkt – is de Divine Pulse. Deze speciale vaardigheid is een beetje vals spelen, want je kan hiermee de klok terugdraaien tot een eerder moment in het gevecht. In het begin kan dit maar drie keer per gevecht, maar dat kan je al snel verhogen. De reden dat het zo oneerlijk voelt, maar wel heel fijn voor een Fire Emblem-casual als mijzelf, is omdat je niet gewoon één ronde terug kan gaan, maar je meteen per activatie alles mag terugdraaien, helemaal tot het begin.
Grafisch en geluid
Grafisch ben ik er nog niet helemaal uit met het spel. De cutscenes zijn geweldig, de artwork ook, maar bij de modellen van de outfits voelt het toch een beetje afgeraffeld. De details op outfits lijken vergeten te zijn terwijl de rest van de game er enorm mooi uitziet. Je merkt dit vooral tijdens de gesprekken met de studenten en andere personages.
Qua muziek, is het ook weer van uitstekende kwaliteit van wat ik heb gehoord en tevens is de game bijna volledig gesproken. Alle hoofdpersonages, behalve je eigen personage praten namelijk al hun tekst.
Tot slot
In de tijd dat ik Fire Emblem: Three Houses heb gespeeld was het lastig om de controller weg te leggen. De game ziet er enorm goed uit – op een paar uitzonderingen na – de muziek is uitstekend en het verhaal spannend genoeg om maar door te willen gaan.