De voormalig Nintendo-president ziet wel brood in dit medium.
Het streamen van games staat nog in zijn kinderschoenen, maar de ontwikkelingen zitten in een stroomversnelling. Google heeft vorige maand Google Stadia uitgebracht en Microsoft is bezig met zijn Project xCloud. Game streaming is verder hier en daar te ontdekken, zoals met Resident Evil 7: Biohazerd en Assassin’s Creed: Odessy in Japan op de Nintendo Switch. Hierbij download je slechts een klein programma op je systeem, die de volledige game via het internet afspeelt.
Reggie Fils-Aime, voormalig president van Nintendo van Amerika, werd door Hollywood Reporter gevraagd hoe hij de toekomst van game streamen ziet. Hij vertelde het volgende:
“Naarmate de technologie van cloud gaming zich ontwikkelt, en naarmate de downloadsnelheid toeneemt, betekent dit dat je elk spel op elk apparaat en op elk gewenst moment kunt spelen. Dit zal het komende decennium gebeuren en iets zijn dat echt zinvol is voor spelers.”
Dit denk ik ook. Streaming in gaming is het nu nog wat te vroeg voor vind ik, gezien hoe Stadia eigenlijk nog niet echt goed werkt. Maar uiteindelijk gaat het wel die kant op.
De CEO van Ubisoft, Yves Guillemot, deed een tijd geleden al een voorspelling dat de volgende generatie
spelcomputers (PlayStation 5, X box series X) de laatste normale generatie word, daarna wordt het streamen heel groot
“With time, I think streaming will become more accessible to many players and make it not necessary to have big hardware at home. There will be one more console generation and then after that, we will be streaming, all of us.”
Ik hoop wel dat er van te voren nagedacht wordt over het bewaren en beschikbaar maken van games als cultureel erfgoed. Wat je bijvoorbeeld nu al ziet met digitale fotografie is dat historici zich zorgen maken dat beelden niet bewaard blijven voor het nageslacht. Oorzaak digitale fotografie. Een digitale foto, blijkt uit onderzoek, wordt makkelijker weggegooid of raakt sneller kwijt dan een fysieke foto.
Zo is dat ook met games. Ten eerste zit je met de apparatuur die verouderd en qua beschikbaarheid afneemt. Ten tweede kunnen (digitale) kopieën ook zoek/beschadigd raken. neem als voorbeeld Bladerunner die door gog.com vanuit allerlei bronnen herbouwd is. Deze game is gered, maar hoeveel games worden niet gered.
Tenslotte is retrogaming (uit ervaring weet ik dat het plezier hierin toeneemt naarmate je ouder wordt) ook niet gediend is met tijdelijke beschikbaarheid van games. Als een platform stopt of besluit de game niet meer aan te bieden wat dan?
Het zou mooi zijn als de gamebranche zichzelf serieus genoeg neemt om te erkennen dat games, net als muziek, films, kunst, enz cultureel erfgoed is.