In onze rubriek Retro Revisit blikken we terug op spellen van vroeger die het waard zijn om nog eens in de schijnwerpers te worden gezet. Ga mee met ons terug in de tijd en ontdek spellen die je echt eens gespeeld moet hebben.
Dit keer gaan we terug naar het Nintendo 64-tijdperk met Yoshi’s Story. Het was 1998 toen ik als 12-jarige werkelijk dagen lang op mijn kamer achter de Nintendo 64 zat. Ik had Yoshi’s Story gekocht en daar kon ik vrijwel niet mee stoppen tot ik de game uit had.
Yoshi’s Story is een side-scrolling platform game en is gepubliceerd en ontwikkeld door Nintendo voor de N64. In Europa verscheen het spel in 1998. Het is een sequel van de SNES-game Yoshi’s Island, welke velen als één van de beste platformers ooit zien.
Het verhaal
Na zijn avontuur met baby Mario in Yoshi’s Island keert hij terug in Yoshi’s Story, waar wederom een baby hem tot wanhoop drijft. Yoshi’s Story lees je als het ware als een boek, dus begint het verhaal in deze special zoals het voorwoord in een echt boek, een intro, verteld in een filmpje.
De story begint op Yoshi’s Island, alwaar de dino’s erg gelukkig zijn en altijd vrolijk. Dit komt door de Super Happy Tree die vol zit met fruit om de Yoshi’s voor altijd blij te maken. Maar donkere dagen breken aan wanneer de jaloerse Baby Bowser een betovering uitspreekt om voor altijd een eind te maken aan alle vreugde. Hij transformeert het hele eiland in een pop-up storyboek en steelt tot overmaat van ramp ook nog de Happy Tree zodat de Yoshi’s erg treurig worden en tenslotte verdwijnen. Maar gelukkig zijn zes verschillende gekleurde eieren aan de betovering ontsnapt aan Baby Bowsers genadeloze aanval. De baby Yoshi’s worden geboren, maar zij weten gelijk dat er iets niet klopt. En zo gaan de bont gekleurde vriendjes op pad om de treurnis op het eiland te bestrijden met blijdschap door de Happy Tree te zoeken en voor eens en altijd de vreugde op het eiland te herstellen.
De Yoshi’s beginnen hun zoektocht naar Baby Bowsers kasteel, en moeten nu door zes bladzijden van het storyboek gaan om de kleine snoodaard te vinden. Elke bladzijde bestaat uit vier gebieden met veel paden en geheime doorgangen, en de weg naar Baby Bowsers kasteel bestaat uit één weg per bladzijde. Als de Yoshi’s uiteindelijk het kasteel weten te bereiken binden zij de strijd aan met Baby Bowser en verslaan zij tenslotte en worden zij herenigd met de Super Happy Tree. Blijdschap keerde voor altijd terug op het eiland. The end.
Yoshi’s Story kenmerkt zich door een overdaad aan schattigheid in een erg kleurrijke wereld. Het kiddy-gehalte is zo groot dat het glazuur bijna van je tanden springt, aldus gamers die niet van dit genre houden. Zodra je met de game begint, kom je terecht in het story boek met pre-rendered 3D graphics. De wereld lijkt te zijn gemaakt van illustraties die rechtstreeks uit een sprookjesverhaal komen en gemaakt zijn van hout, plastic en cardboards.
Gameplay
In het hoofmenu van Yoshi’s Story kan de speler kiezen tussen Story Mode en Trial mode. In beide modes is het mogelijk een cource te selecteren, uitvogelen welk fruit de Lucky Fruit is, en met welke kleur Yoshi je het parcours wilt afleggen. In de Trial mode kun je gelijk kiezen welke cource je wilt spelen, en in de Story mode moet je eerst de eerste cource voltooien om de volgende cource te ontgrendelen enz.
In elke cource moet je dertig stukken fruit eten om het level te voltooien. Deze zitten overal
verstopt en jij moet dus goed zoeken waar de stukjes fruit verborgen zijn. Sommige stukjes liggen op de grond, anderen vindt je in luchtbellen, en soms heeft een vijand een stuk bij zich. Er zijn ook nog geheime plekjes die wat minder voor de hand liggend zijn. Je kunt het level uitspelen als je dertig stukjes fruit hebt gegeten, maar om je score te verhogen en geheimen te ontdekken kun je beter het hele level grondig onderzoeken. Daardoor komt het puzzel element goed tot zijn recht en het moedigt je aan op een strategische manier jouw score te verhogen.
Er zijn een aantal manieren om je door de courses te verplaatsen. Alle Yoshi’s kunnen lopen, rennen, springen, zwemmen, kisten verplaatsen, op vijanden springen, fruit eten, items verzamelen met hun tong, eieren leggen bij sommige vijanden, eieren gooien, op de grond stampen, ruiken en speciale sprongen maken. Als Yoshi tegen een vijand of scherp obstakel aanloopt valt er een blaadje van de smile Meter. De Smile Meter ziet eruit als een bloem met acht blaadjes en toont Yoshi’s gezondheid en stemming. Als de meter bijna al zijn blaadjes kwijt is kijkt het erg treurig. Maar door vijanden door te slikken of fruit te eten wordt het weer aangevuld met blaadjes en kijkt het weer helemaal blij.
Als Yoshi zes keer achter elkaar hetzelfde stukje fruit eet verschijnt er een aan een parachute hangende Heart Fruit. Als je dit speciale item eet wordt je voor korte tijd super gelukkig en krijg je speciale krachten waardoor je onzichtbaar kunt worden, grotere eieren krijgt, een langere tong hebt en je speciale sprongen kunt verbeteren.
Als de Smile Meter nog maar één blaadje heeft is een aanval van een vijand voldoende voor Game Over voor Yoshi. Als dat gebeurt wordt Yoshi ontvoerd door Toadies en naar Baby Bowsers kasteel gebracht. Maar als een Yoshi gevangen wordt genomen kan hij nog steeds verder spelen als hij een witte Shy Guy vindt en de course voltooit met de Shy Guy.
De zes Yoshi’s die je aan het begin van de game kunt selecteren zijn niet de enige bewoners van het eiland. Daar leven namelijk ook twee andere Yoshi’s, Black en White. Om deze twee te ontgrendelen moet je hun eieren vinden en meedragen door het level. Als dit je lukt komen zij in het Yoshi selectscherm te staan. Je kunt één van de twee Black en White eieren door het level slepen. Vindt je White het eerst wordt deze als eerste zichtbaar in het select-scherm. In tegenstelling tot de andere zes Yoshi’s hebben Black en White speciale mogelijkheden tot hun beschikking. Om te beginnen beschouwen zij al het fruit als hun favourite Fruit, wat natuurlijk jouw score ten gunste beïnvloedt. Zij houden ook van pepers, en slikken vijanden door die de andere Yoshi’s bitter vinden, inclusief de black Shy Guys. Black en White hebben ook veel krachtiger eieren als zij helemaal happy zijn, en kunnen zij veel harder op de grond stampen waardoor de cource op zijn grondvesten kan schudden.
Story Mode & trial mode
De Story Mode is het hoofdgedeelte van het spel. De cources zijn verspreid over de zes pagina’s die elk weer vier levels bevatten. Oplopend van van nummer 1 tot 4, stijgen de levels in moeilijkheidsgraad, en de keus van welke course je moet spelen is voor elke pagina verschillend. Terwijl de eerste pagina altijd vier courses laat zien op het scherm, zie je bij de volgende pagina’s maar één course. Om de rest van de courses te ontgrendelen op de volgende pagina’s, moet je Special Hearts vinden en verzamelen (niet te verwarren met Heart Fruit).
De game wordt automatisch gesaved na het voltooien van een course, zodat je kunt beginnen bij de meest recente pagina, als je de game opnieuw opstart. Natuurlijk wordt dan ook je meest recente score bewaard. Als alle Yoshi’s verliezen tijdens het spelen moet je weer opnieuw beginnen. In de Trial Mode, waar je ontgrendelde courses kunt herbeleven, blijft wel al jouw scores en pagina’s bewaard.
Yoshi’s Story 64 behoort tot de betere 2D-platformers verschenen. Hoe leuk Yoshi’s Woolly World bijvoorbeeld ook was, de game haalde voor mij niet het niveau van Yoshi’s Story 64, een game die ik nooit zal vergeten.
Wat een geweldig spel was dit!
De broer van een maat kreeg yoshi 64 voor zn 18de verjaardag….toen niet zo veel indruk gemaakt. Ben hem later meer gaan waarderen. YWW is in mijn ogen beter geslaagd.
Ik ben nooit zo’n hele grote fan geweest van Yoshi games. YWW vond ik ook een tegenvaller. Alleen de Yoshi’s Island op de SNES vond ik fantastisch.
De game heb ik nog steeds, maar op sommige punten best nog wel pittig.
SPOILERS (en niet een beetje ook)
Niks over het geluid/muziek?
Dat maakte deze game toch zeker 50% blijer dan het al is.