Home Reviews Dragon Quest Builders

[REVIEW] Dragon Quest Builders

Wat doe je als niemand meer weet hoe iets gebouwd moet worden? 

Toen Minecraft in 2011 uitkwam nam dit de wereld bij storm. Natuurlijk hadden we al eens eerder survival games gezien waarin je een eigen hutje moest maken, maar de manier waarop Minecraft dit deed bracht een creativiteit met zich mee waarvan we niet eens wisten dat we het nodig hadden. Omdat het zo’n succes was werden dit soort games steeds populairder, tot er zelfs hersenloze clones ontstonden die niets anders deden dan de formule kopiëren om daar snel geld uit te slaan. Het was in 2016 dan ook best verrassend dat een grote RPG franchise, Dragon Quest, aangaf om ook zo’n soort “clone” te maken. Maar is dat wel zo? Of brengt Dragon Quest Builders iets unieks naar het speelveld?

Vierkante werelden.

Het verhaal van Dragon Quest Builders begint onder de grond. Daar wordt je wakker gemaakt door een stem in je hoofd, die aangeeft blij te zijn dat ze je eindelijk gevonden heeft. Jij bent namelijk de enige nog ter wereld die weet hoe dingen gebouwd moeten worden. De rest van de wereld is dit, nadat de geruchte DragonLord “iets” heeft gedaan, plotsklaps vergeten.   Aan jouw de taak om deze wereld weer terug te brengen naar de tijd van majestic kastelen en andere glorieuze bouwwerken! Je pakt de eerste de beste stok die je vind en binnen no-time verzamel je materialen, zet je deze op andere manieren weer in elkaar en help je de wereld een klein stukje beter te maken.

En om maar meteen de olifant in de kamer te benoemen, ja de game heeft in eerste instantie best veel weg van Minecraft. Net zoals daar is het de bedoeling dat je materialen sloopt, bouwt en verzamelt, waarbij de wereld uit blokken bestaat. Deze blokken kun je slaan om materiaal te krijgen of om ze ergens anders weer in blokvorm neer te zetten.  Maar daar houd de vergelijking dan ook wel op. Waar Minecraft namelijk heel duidelijk heeft geprobeerd een reden te verzinnen waarom de wereld vierkant is. (ALLES is vierkant) is het in Dragon Quest vooral gedaan voor de makkelijkheid van het bouwen. De rest is namelijk helemaal niet vierkant. Kasten, kisten, bedden, personages en eigenlijk al het andere ziet er uit zoals je van een normale Dragon Quest game zou verwachten, en binnen de kortste keren zet je dan ook complete dorpen in elkaar, die eruit zien als ieder ander huis. Nou ja, een huis zoals je in een game kunt verwachten dan.

Een unieke kijk op de wereld.

Het grootste verschil met Minecraft is echter de intentie achter de game. In Minecraft wordt je ergens wakker met geen herinneringen en een intens verlangen om bomen te gaan slaan, maar naast dat gegeven hoef je van de game niets te doen. Dragon Quest Builders is echter een heuse RPG. Hoeveel je in het begin niet precies weet wat er aan de hand is, is er duidelijk een groter doel waar je naar toe werkt.  Het verhaal ontrafelt zich langzaam terwijl je speelt, door verlaten kastelen en achtergelaten notities te interpreteren. Het verhaal is de reden voor jouw acties, en het bevechten van monsters en levelen is echt een ding.  Er zitten zelfs heuse boss fights in verstopt! Nu zijn de gevechten op zichzelf misschien niet eens zo heel interessant  (Je drukt op A om het monster te slaan) maar het geeft je naast al het bouwen weer net iets meer om te doen. Leuke toevoeging is wel dat je ook daadwerkelijk je dorp tegen monsters moet beschermen. Die vallen één keer in de zoveel tijd aan, en als je niet voorbereid bent kunnen deze flinke schade toe richten. Gelukkig leer je al snel een goede verdediging en vallen te maken, en daarnaast sta je er niet alleen voor.  Jouw aanwezigheid in de wereld (of in ieder geval de vlag die je plant) verdrijft namelijk de duisternis, en binnen de kortste keren komen daar mensen op af. Deze mensen zullen in het begin niet weten hoe ze dingen moeten bouwen, maar nadat jij het een paar keer voor ze voorgedaan hebt ( door bijvoorbeeld slaapkamers, huizen en andere verzoeken voor ze te bouwen) beginnen ze je te helpen met het rijlen en zeilen binnen het dorp.  Dat betekent niet alleen dat ze in jouw afwezigheid materialen en eten blijven bouwen, maar ook dat ze je helpen met de verdediging van je dorp.

Het leukste van Dragon Quest Builders is dan ook dat je langzaam maar zeker je dorp ziet groeien en dat het in jouw afwezigheid ook gewoon “leeft”. Het is dan ook stiekem best jammer dat Dragon Quest Builders wel echt verhaal gedreven is. Ze hebben de game onderverdeeld in vier hoofdstukken, en elke keer zul je opnieuw  moeten beginnen. En hoewel het super leuk is om elke keer een nieuwe wereld en nieuwe stukjes van het verhaal te verzamelen kun je niet anders dan je een beetje verdrietig voelen om het dorp dat je hebt achtergelaten. Vooral niet als je toch net dat ene huis had gebouwd of die kasteelmuur had neergezet…

Van Ps4 naar Switch.

Grafisch gezien is de game daarnaast prima in orde. De game kwam oorspronkelijk uit op de PS4, maar de kwaliteit is praktisch hetzelfde. Dit komt waarschijnlijk  gedeeltelijk door het hoge cartoon gehalte dat de Dragon Quest franchise bevat. Voor fans van de franchise is het sowieso een feest van herkenning.  Alle bekende (en zelfs niet zo bekende) monsters zul je tegenkomen, en ook de muziek bestaat vooral deuntjes die ook in andere games gebruikt zijn. Ook de typische humor van Dragon Quest  zul je in grote mate kunnen vinden. Dit begint al meteen bij de opening, waar je dus wakker wordt in een soort ondergrondse kerker. De godin die tegen je praat wil je eigenlijk meteen vertellen dat je de uitverkorene bent en de enige die nog weet hoe de wereld te redden valt, maar eigenlijk ben je niet zo aan het opletten. Eerst nog omdat je te zwak bent om op te letten, daarna omdat je honger hebt,  daarna omdat je naar buiten wilt en uiteindelijk val je tijdens haar uitleg gewoon in slaap! Maar ook tijdens de rest van de game kom je dit vaak genoeg tegen. Ik zou af en toe zelfs zweren dat er subtiele schuine grappen gemaakt werden…

Conclusie

Al met al is Dragon Quest Builders een goede game, die dankzij zijn RPG elementen een unieke stempel drukt op het hele Overleef-Verzamel-Bouw genre. Er is daarnaast simpelweg een ton om te doen. Hoewel de game in het begin misschien wat langzaam opbouwt en het tijdens verzoeken van dorpsbewoners niet altijd duidelijk is wat je moet doen, beloont de game je zelfs als als je “gewoon” lekker aan het spelen bent. Het verzamelen van nieuwe materialen zorgt er voor dat je nieuwe bouwformules ontdekt en af en toe kom je zelfs kleine kerkers tegen waar schatten of stukjes verhaal in verborgen liggen. De game zorgt er voor dat je eigenlijk altijd wel iets te doen hebt, waardoor het moeilijk wordt om de game neer te leggen. Dankzij zijn release op de Switch hoeft dat gelukkig dan ook niet meer!

+ Zoveel te doen dat je altijd te weinig tijd hebt.
+ Feest van herkenning voor Dragon Quest fans.
+ Het RPG element voegt enorm veel toe aan het sandbox genre.

– Je begint elk hoofdstuk weer opnieuw
– Het is af en toe niet duidelijk wat er van je verwacht wordt.

Cijfer:  8.7

 

9 REACTIES

  1. Ik ben er druk mee bezig. Ik vind het een hele leuke game en het is inderdaad lastig om er mee te stoppen. Dat je elk hoofdstuk opnieuw moet beginnen vind ik helemaal niet erg want elk hoofdstuk moet je dingen net even anders doen en heb je net weer andere materialen nodig om de dingen te bouwen. Zo is bijvoorbeeld in hoofdstuk 3 hout heel erg schaars. Als je de oude dorpen weer wilt bezoeken kan je gewoon het hoofdstuk met save game laden en daar verder bouwen.

  2. Oke punt 1,
    Los van dit review..
    DIT IS GEEN MINECRAFT CLONE!!!
    Dit is het zelfde als die stupiden die elke RPG een World of Warcraft Clone is.
    Het ergste is dat deze 2 games niet eens het zelfde genre dragen.
    If anything lijkt Dragon Quest Builders meer op Colony Survival
    Maar sinds Dragon Quest langer in development is is het eerder visa versa.

    Ik vind dat dit gezegd moet worden om dat in veel reviews dit terug komt, en dat er steeds verwijst word naar minecraft.
    Dit is een Voxel Map Generated game. Waar minecraft en vele andere games gebruik van maken.
    Alle games met breakable usable chunks is gebruikelijk Voxel Based.

    Buiten dit heeft dit niks weg met minecraft.

    Dit is een City builder. (iets wat je wel in minecraft kan maar geen toevoeging is op de game.
    Minecraft is een survival game.

    Deze game is dat niet Survival is geen aspect zolang jij binnen de veilige muren blijft van de door jou gebouwde stad. Je moet hier questen, builden, en beveiligen.
    Naarmate jou stad groter word komen er meer NPC’s die met zich mee meer quests brengen. Dit kan van alles zijn vaak hebben ze spulletjes nodig die jij moet craften of bouwen. Omdat hun dit niet meer kunnen. Als dank voor wat jij bouwt zullen ze jou helpen behouden van bepaalde facilities.
    Dus zodra jij een bijv. keuken bouwt zullen de npc’s voor jou koken zodat er altijd lekker eten klaar licht voor jou om te eten. Scheelt jou weer werk.

    Heel npc based en heeft niks weg van minecraft behalve dat het een voxel based game is. Dit is geen genre dit is een manier van gamebuilding voor het soort games dat gebruik wil maken van world chunks die ze kunnen graven en plaatsen.

    Deze game is puur gebaseerd op stories ( SPOILER ALERT Binnen deze hakken – zodra de stad die jij gebouwd hebt verder kan ga jij naar een andere locatie om een nieuwe stad op te zetten – END SPOILER)

    In ieder geval is de game heel vermakelijk fantastisch leuk, Zeker een dikke aanrader!!!
    Leuk dat het in de dragonquest wereld zit, herken bare monsters tegen komen is altijd grappig.