Ever Oasis is een nieuwe titel uitgebracht onder leiding van Koichi Ishii, beter bekend van titels als Final Fantasy en de Mana-series. Dat klinkt alvast indrukwekkend, maar is Ever Oasis dat ook?
Ever Oasis heeft een verhaal dat niet veel afwijkt van andere RPG’s. In het begin is er namelijk vaak een dorp, waar het leven momenteel niet vrediger zou kunnen zijn. In dit geval word dit dorp gerepresenteerd door een oase, waar jij en je broer in vrede leven met een heleboel andere rassen. In een tutorial wordt de wereld aan je voorgesteld, waarin je onder andere te weten komt dat de rest van de wereld praktisch één grote woestijn is en dat jullie geen mensen zijn, maar een ras genaamd Seedlings. Seedlings zijn wezens die zaadjes in hun hart hebben, die onder de juiste omstandigheden kunnen uitbloeien tot plantgerelateerde krachten, gehele huizen of winkeltjes. Net zoals het een echte RPG betaamt sta jij daar natuurlijk weer een stap boven, want in plaats van alleen een vreemde kracht kunnen jij en je broer samen met een watergeest een complete oase laten bloeien. De oase waarin je nu woont is dan ook van hem, en hij verteld je dan ook dat het ooit jouw taak wordt om een nieuwe oase te laten bloeien. Maar nu nog niet. Toch?
Hij heeft het natuurlijk nog niet gezegd of de oase wordt aangevallen door “Chaos”, een mysterieuze, paarse kracht die zich manifesteert in wezens en planten. De oase van je broer is hier niet tegen opgewassen en met zijn laatste kracht brengt hij jou in veiligheid, met de missie een nieuwe oase te maken. Gelukkig vind je al snel een vriendelijke eenzame watergeest, en samen beginnen jullie een oase om onderdak te kunnen bieden aan de vele wezens die dit land rijk is.
Hoewel het verhaal in een unieke setting geplaatst is, voelt het niet aan als iets nieuws. De opbouw voelt vertrouwd aan en deelt ideeën met eerder werk van Koichi Ishii. De rest van Ever Oasis verrast echter wel. Na bovenstaande introductie begint de game namelijk pas echt en kom je er snel achter dat verschillende RPG-aspecten zijn gecombineerd tot een aparte – maar interessante – ervaring. Eigenlijk kun je deze game nog het best opdelen in twee onderdelen: De wereld binnen je oase en de wereld buiten de oase.
De wereld buiten de oase
Allereerst zul je de meeste RPG-onderdelen terugvinden buiten de oase. Dit is waar de monsters zich bevinden, waar je gebieden verkent, waar je naar goederen zoekt en waar je op iemands verzoek een kerker doorloopt. De gameplay doet daarbij nog het meest denken aan The Legend of Zelda: Tri Force Heroes. Het is namelijk een party-based game, waarbij je telkens tussen teamleden wisselt om de juiste krachten of wapens te kunnen gebruiken. Elk personage heeft namelijk maar één kracht die hij kan leren en vaak maar één wapen dat hij kan gebruiken. Om puzzels op te lossen ben je dus telkens aan het wisselen, dan weer om zand weg te blazen, dan weer om met iemand anders een grote steen kapot te slaan. Je mag daarnaast altijd maar twee teamleden meenemen. Niet alleen moet je hierdoor goed nadenken wie je wilt meenemen, maar wordt het ook interessant om gebieden nogmaals door te lopen. Want welk geheim zat er achter dat ene stukje waar je een teamlid met de kracht “graven” voor nodig had?
Het daadwerkelijke vechten dat je doet is simpel, maar effectief. Je hebt twee aanvallen, “light attack” en “heavy attack”. Je maakt hiermee combo’s en de algemene regel is dat hoe hoger het level, hoe meer combo’s. Daarnaast heeft iedereen een eigen magische aanval. Voor een optimaal gevecht wissel je dus ook hier telkens van teamlid om met de juiste wapens schade te kunnen doen of om de juiste magische aanvallen te kunnen gebruiken. Het vechten op deze manier is even wennen, maar het wisselen tussen teamleden gaat erg soepel en voelt zelfs al snel makkelijk aan. Gelukkig worden de monsters steeds lastiger en hoe verder je komt, hoe lastiger het wordt om aanvallen van de monsters te ontwijken of om de zwakke plek te raken. Vooral de bazen die je tegenkomt kunnen nog verdraaid lastig zijn, vooral als je net even niet het goede teamlid bij je hebt.
De wereld binnen je oase
Teamleden zijn dan ook een zeer belangrijk onderdeel van Ever Oasis. Maar waar haal je die dan precies vandaan? Nou, daar komt het hele “oase” gedeelte van Ever Oasis om de hoek kijken. Naast een leuke RPG is Ever Oasis stiekem ook een “town managment”-game. Het doel van je oase is om te groeien en zo om een stukje vrede en bescherming te bieden aan de bewoners van deze wereld. Reizigers komen dan ook al snel naar jouw nieuwe oase kijken, en als ze deze goed genoeg vinden, komen ze er wonen. Seedlings openen daarbij vaak een winkeltje, waarbij jij een gedeelte van de inkomsten krijgt. Andere rassen kunnen dat niet, maar dragen hun steentje bij door op expeditie gestuurd te kunnen worden of door tuinen bij te houden waar je groenten en fruit verbouwd. Want ja, dat doe je ook nog. Je hoeft gelukkig niet je gehele oase van eten te voorzien, maar je zult wel de materialen moeten leveren die de Seedlings willen verkopen in hun winkels. Je mag daarnaast alle inwoners meenemen op avontuur, maar de meeste zullen niet meer om het lijf hebben dan een standaard uitrusting. Als je ze wilt meenemen op gevaarlijke avonturen, zul je dus ook materialen moeten verzamelen om goede wapens en kleding te kunnen maken. Oh, en iedereen heeft zijn eigen statistieken en unieke combinatie van eigenschappen. Je probeert dus al snel zoveel mogelijk inwoners te verzamelen en het uitzoeken wie je mee wilt nemen op avontuur en wie je in de tuin wil hebben staan voelt daarbij als een game op zich.
Zo veel te doen, zo veel tijd
Dit voelt als een hele uitgebreide game, en eerlijk, dat is het ook. Zo heb ik het bijvoorbeeld nog niet eens gehad over de dag en nacht cyclus, de manier van “levelen” of de speciale kerkers die je kunt bezoeken. Gelukkig doet Ever Oasis er alles aan om het stapsgewijs aan je te introduceren. Het begin voelt hierdoor zelfs iets vervelend aan, omdat je al snel puzzels tegenkomt die je nog niet kan halen omdat je een bepaald personage nog niet hebt. In een later stadium kan dat weer wat overweldigend aanvoelen, maar Ever Oasis doet er ook alles aan om niets verplicht te maken. Zo staat het geluk van je inwoners bijvoorbeeld gekoppeld aan hoeveel leven jij hebt als je in de woestijn rondloopt, maar dit wordt alleen maar berekend op het moment dat je de oase in of uit gaat. Je hoeft dus tijdens je avonturen geen rekening te houden met wat zich in de oase afspeelt. Mocht je dat wel willen doen, dan is er een functie waarmee je linea recta naar de oase terug kan keren, zonder extra omwegen of kosten. Vervolgens kun je ook weer terug naar de plek waar je gebleven was!
Het enige vervelende aan de game is het wachten dat je af en toe zult moeten doen. Niet alleen is het onduidelijk waar sommige materialen gehaald kunnen worden, soms zijn er minder in een gebied aanwezig dan je nodig hebt om een verzoek in te willigen. Het enige wat je dan kunt doen is teruggaan naar de oase en wachten op de volgende dag. Ook zul je af en toe moeten wachten op personen of totdat je groenten gegroeid zijn. Misschien heb je groenten die pas na twee dagen volgroeid zijn nodig om een verzoek in te willigen, of heb je een persoon nodig die nog niet in je oase woont en maar eens per week langskomt.
Conclusie
Ever Oasis wil een heleboel dingen zijn. Naast een RPG met een degelijk verhaal ben je bezig een oase te onderhouden, materialen te vinden en te zoeken, verzoeken in te willigen, winkels gevuld te houden en groenten en fruit te verbouwen. Gelukkig is het allemaal goed op elkaar afgestemd, en terwijl het nergens dringend voelt heb je wel het idee dat het allemaal met elkaar in verbinding staat. Hoewel het zich opbouwt als een standaard RPG, gaat het al snel aan de haal met een heleboel ideeën en dingen die je kunt doen, die het tot een zeer uitgebreide, zeer vermakelijke en ietwat aparte RPG maken. De kleurrijke stijl is daarnaast een feest voor het oog en zorgt ervoor dat het niet snel verveeld.
+ Zo, zo veel te doen
+ Maar je hoeft niet niet alles bij te houden
+ Puzzels en vechtsysteem zitten goed in elkaar
+ Alles wordt één voor één geïntroduceerd
– Onduidelijk waar je sommige materialen vandaan haalt
– Kan overweldigend overkomen
Cijfer: 8.0
Klinkt als een leuke game!