Home Reviews Godstrike

[Review] Godstrike

Godstrike komt uit de studio van spelontwikkelaar OverPowered Team. Het is een actievolle Boss Rush game waarin je als drager van één van de goddelijke maskers het opneemt tegen verschillende bazen. Het is de vraag of de sterfelijke spelers klaar zijn voor deze moeilijke taak. Wij hebben deze titel alvast voor je uitgetest. Benieuwd naar de bevindingen? Lees het in deze review!

Het verhaal van de zeven maskers

Het verhaal van Godstrike speelt zich af eeuwen nadat een goddelijke macht zich in zeven mysterieuze maskers splitste. Sindsdien heerst er alleen nog chaos. Zes van de zeven maskers worden gedragen door lichamen die Heralds worden genoemd. Al een eeuwigheid vechten deze Heralds onderling met elkaar, terwijl de wereld steeds verder in verval raakt. Het vergeten zevende masker, Talaal genaamd, en zijn nieuwe Herald Yissia, zijn de enigen die de apocalyptische oorlog tussen de maskers kunnen stoppen. Als speler neem jij de controle over Yissia en probeer je de andere machtige Heralds te verslaan met de krachten van Talaal.

Twin stick-god

Godstrike maakt gebruik van twin stick-besturing. Met de linkerpook beweeg je jezelf door de arena’s en met de rechterpook van de Switch richt en vuur je de energiestralen van Talaal af. Voor wie het handig vind kan je ook met de knoppen richten en afvuren, maar de rechterpook werkt beduidend meer intuïtief. Voor elk gevecht bevind je je in een centrale hub. Hier heb je de mogelijkheid om een viertal unieke eigenschappen toe te voegen aan je arsenaal. Elk van deze eigenschappen kan je toewijzen aan de vier schouderknoppen. Zo kan je bijvoorbeeld instellen dat je met L een stukje teleporteert, terwijl je met R een speciale aanval kunt lanceren. Aan het gebruik van deze eigenschappen zitten wel enkele haken en ogen.

Tijd is leven

Het unieke aspect van Godstrike is namelijk dat de gevechten in zekere zin tijdsgebonden zijn. Zodra het vechten tegen een Herald begint gaat er een timer af. Deze timer is geen limiet om de tegenstander te verslaan, maar staat eerder gelijk aan het leven van Yissia en Talaal. Hoewel er tijdens het aftikken van de timer sprake is van een normale health bar zal deze compleet leeg zijn als er geen tijd meer over is. Kortgezegd, één hit is dan genoeg om te sterven. Elke keer dat je geraakt wordt door een aanval of dat je gebruik maakt van één van de speciale eigenschappen of aanvallen zal dit ook tijd kosten. Dit gegeven maakt dat er nog een extra druk op je schouders ligt. Het is namelijk van belang om de Heralds zo snel mogelijk te verslaan, want de tijd die je over hebt neem je mee naar het volgende gevecht. Al gauw leer je spaarzaam om te gaan met de vaardigheden en aanvallen want de extra tijd zal je hard nodig hebben.

Heralds slachten

Godstrike is een zogeheten Boss Rush game. Het is een constante stroom aan baasgevechten zonder standaard levels vooraf of ertussenin. En de bazen in dit spel zijn niet mals. De moeilijkheidsgraad ligt erg hoog. Elke baas kent meerdere fasen die je zult moeten tackelen. Het is van levensbelang om de verschillende patronen echt te bestuderen. Het spervuur aan gigantische schermvullende aanvallen zal in het begin elk beetje zelfvertrouwen in je gameskills afbreken tot niets. Maar wees niet getreurd. Elk moment dat je langer weet te overleven en het patroon van de bazen door begint te krijgen zal ervoor zorgen dat je verder komt in de gevechten. Dit geeft steeds zo een boost dat ik niet verveeld of gefrustreerd raakte, maar juist mezelf erop betrapte steeds opnieuw de Herald te lijf te willen gaan. Het spel kent rond de 10 bazen om te bevechten, maar daar gaan gegarandeerd flink wat tijd en speeluren in zitten. Het is mij nog niet gelukt om alle bazen te verslaan.

Inhoud en vormgeving

Het spel kent een aantal verschillende modi. De arena modus is de spelmodus waar zoals eerder gezegd tijd van belang is. De overgebleven tijd na elk gevecht in de arena modus vormt ook je puntenscore die online gedeeld kan worden in de highscore lijst. Er is ook een story modus. Deze vertelt het verhaal van het spel en speelt meer op een roguelite manier. Hier zal er geen timer lopen, maar versla je de bazen om nieuwe vaardigheden vrij te spelen die je kan gebruiken tegen de volgende. Beide modi zijn verschillend genoeg van elkaar om apart te willen spelen en dragen bij aan een langere speelduur.

Grafisch doet het spel wat het moet doen. Het spel speelt vanuit een topdown-perspectief met zicht op de volledige arena’s. De kleine Yissia met het masker van Talaal is als klein blauw wezentje goed zichtbaar. Het contrast met de vaak gigantische Heralds is groot. De kleurrijke aanvallen van zowel de speler als de bazen schijnen als kekke neonlichten over het scherm. Geluidseffecten van de verschillende aanvallen in combinatie met de epische deuntjes op de achtergrond geven het gevoel echt in een gevecht van leven op dood te zijn beland.

De makers van Godstrike hadden een duidelijke visie met dit spel. Het eindresultaat is een pittige bossrush-game met onder andere een uniek op tijd gebaseerd systeem. Wie houdt van een stevige uitdaging en zich niet uit de weg laat slaan door wat tegenslagen raad ik aan het tegen de Heralds op te nemen. Godstrike is een kwalitatief goed spel met veel snelle actiemomenten. Voor de prijs van €12,49 mag je deze niet laten liggen.

Eindcijfer: 8