Home X Archief Art Books en Strategy Guides InnerSpace

[REVIEW] InnerSpace

Een vliegend meesterwerk of storten we neer?

Er is iets magisch aan verhaal gecentreerde games.  Niet alleen hebben ze vaak geen traditionele spelelementen, maar de muziek, de rust en de subtiele manier waarop verhalen verteld worden zorgen voor een ervaring die voor ieder uniek is. Deze manier van “gamen” is niet voor iedereen weggelegd, maar voor de mensen die van dit soort games houden is er goed nieuws, want het wordt steeds populairder. Het nieuwste telg in dit soort games is nu ook op de Switch uitgekomen, en heet InnerSpace.

In InnerSpace speel je de rol van een vliegtuigje met een zelfbewustzijn. Het wordt nooit helemaal duidelijk of dit vliegtuig klein is of dat je gewoon ver van het scherm afvliegt, maar je wordt in ieder geval tot leven gewekt door de Archaeologist die zich in een duikboot bevind. Hij legt je uit dat hij je tot leven hebt gewekt om Relics te verzamelen, artifices en herinneringen van een stervende wereld. Aangezien hij zich alleen maar door het water heen kan bewegen heeft hij jou gerepareerd om het luchtruim te ontdekken en je te helpen met de puzzels op te lossen die hem tot nu toe op deze plek gevangen hebben gehouden.

Presentatie

Laten we het eerst over de presentatie van de game hebben. De pastel kleuren, het glinster effect van het water, het ziet er allemaal prachtig uit.  Het universum van InterSpace bestaat uit enorme luchtbellen en grotten onder, of beter gezegd in, het water.  Er bestaat niet zoiets als zwaartekracht in dit universum, en je zult al snel merken dat water en eilanden zich overal om je heen bevinden. De muziek is kalm en begeleid je met rustgevende klanken door het luchtruim en onder water. InnerSpace heeft een geweldige sfeer welke over het algemeen prachtig wordt neergezet. Het is dan ook jammer dat de Switch het eigenlijk niet aan kan. Het beeld stottert vaak en veel, wat al begint op het openingsscherm. In de game zelf gebeurd het gelukkig wat minder, maar ook daar heeft de Switch er moeite mee grote ruimtes goed weer te geven. Gelukkig beïnvloed het niet de gameplay, maar het zorgt wel voor een verbreking van een anderzijds zo mooi uitziende game.

Links is rechts, boven is onder…

De gameplay laat echter een aantal steken vallen. Veel gameplay mechanieken die InnerSpace probeert te implementeren komen niet goed tot zijn recht in een game die zou moeten draaien om verkenning en mysterie.  Zo is er bijvoorbeeld het perspectief. Je speelt InnerSpace vanuit het oogpunt van het vliegtuigje, waarop de camera zit vastgelijmd. Draai je naar links, dan gaat het beeld inclusief vliegtuigje naar links, draai je naar rechts, naar rechts, enz. Dit is verschrikkelijk desoriënterend, omdat je niet vanuit een “rust” punt kunt werken. Door het constante draaien is het ontzettend lastig bij te houden waar boven, onder, links of rechts is, en dit wordt alleen maar bemoeilijkt door het feit dat er niet echt iets is als een boven of onder. Het element van zwaartekracht bestaat niet, water is overal om je heen, dus waar ben je eigenlijk? Was dit het gebouw waar je net in probeerde te vliegen? Was je hier al langs gevlogen? Dit wordt vervolgens verergert door het feit dat het vliegtuigje niet stil kan staan. Je beweegt altijd rechtdoor. Als je dan ook een keer de ingang van een nauwe gang mist zul je moeten omdraaien en hopen dat je tijdens het draaien niet vergeet waar je bent. En oh wee als je de weg kwijt raakt in een kleine ruimte. Meerdere keren ging ik “dood” omdat ik maar tegen wanden aanbleef vliegen, omdat ik geen idee had waar de uitgang was gebleven.

Los het zelf maar op.

Een ander probleempunt is daarnaast hoe de game omgaat met wat je moet doen. Elk gebied heeft een aantal puzzels die je moet oplossen om verder te gaan. Je krijgt hints over hoe deze puzzels opgelost moeten worden, maar deze zijn zo vaag dat het vaak lang duurt voordat je begrijpt wat ze bedoelen. Daarnaast gaat InnerSpace vreemd om met cutscenes. Om een voorbeeld te geven, er is ergens een cutscene waarbij je na het indrukken van een aantal knoppen te zien krijgt hoe twee hendels tevoorschijn komen.  Logischerwijs zul je dan denken dat je deze twee hendels zult moeten overhalen om verder te komen nietwaar? Maar nee, na het omzetten van de hendels blijken er nog drie te zijn verschijnen, die nooit in de cutscene zijn voorgekomen. De game wil vaak nogal specifieke dingen van je, maar verteld nooit wat je moet doen om die specifieke dingen te halen. Dit is erg frustrerend en zorgt er alleen maar voor dat de game langer lijkt dan hij daadwerkelijk is.

Positieve punten

Ondanks dit alles is de game alleen niet slecht. Er zit veel potentie in, vooral op de momenten dat het allemaal goed werkt. Het voelt vredig om door de grote open ruimtes te zweven, en de muziek is perfect aangepast op elke situatie. Maar ook dat je uiteindelijk onder water kunt en de gehele “ruimte” kunt ontdekken geeft iets magisch. Er zitten daarnaast een aantal punten in die de game net iets meer “game” maken dan andere verhalende games, zoals een upgrade systeem voor je vliegtuigje en daadwerkelijke endbosses, die je door middel van puzzels verslaat. De monsters zien er fantastisch uit en geven een stukje historie mee die deze wereld doet leven.

Conclusie:

Persoonlijk heb ik InnerSpace niet uit kunnen spelen. De game duurt in zijn totaal maar zo’n 10 uur, maar de besturing maakt voor zo’n desoriënterende ervaring dat ik geregeld het spel heb moeten wegleggen omdat ik te duizelig was. En dat is jammer, want hoewel deze review grotendeels uit negatieve punten bestaat is het niet per see een slechte game. Het haalt zijn inspiratie uit games als Journey en Grow Home en dat is te zien in deze game waar magische, prachtige omgevingen, rustgevende klanken en mysterieuze verhalen de boventoon voeren. Al deze elementen zijn op zichzelf goed uit gewerkt, maar worden helaas stuk voor stuk teniet gedaan door de gameplay ervaring. Deze bestaat uit teveel elementen die het frustrerend en verwarrend maken. De immersie wordt hierdoor verbroken, waardoor Innerspace helaas lang niet het niveau van zijn idolen haalt.

+  Prachtige muziek die goed bij de situatie past.
+  Mooie grafische stijl.
+  Goed uitgedacht en uitgevoerd verhaal.