Home Reviews Lost Sphear

[REVIEW] Lost Sphear

Lost Sphear brengt je terug naar de klassieke RPG’s van vroeger. De vraag is of dat voldoende is om een goede indruk te maken.

Tokyo RPG bracht vorig jaar I am Setsuna naar de Nintendo Switch. Een spel dat je terug meeneemt in de tijd van de klassieke JRPG’s. En laat dat nou net zijn waar het bedrijf zo goed in is. Met hun nieuwste titel Lost Sphear doen ze dan ook hetzelfde. Dat betekent dus relatief gedateerde graphics, turn-based combat en een typisch Japans verhaal.

Inderdaad, een typisch verhaal

En het verhaal is inderdaad precies wat je zou verwachten van een klassieke RPG. Mensen en dorpjes blijken namelijk ineens te verdwijnen en te veranderen in witte mist. De held van het verhaal is Kanata en juist hij heeft de kracht om dit alles weer te herstellen. Dit doet hij met behulp van het verzamelen van herinneringen. Tijdens je avontuur zul je dan ook veel op zoek gaan naar herinneringen om delen van de wereld te herstellen naar vroeger. Het bezoeken van dorpjes, het doorlopen van dungeons, het ontmoeten van bijzondere personages en het verslaan van pittige eindbazen ligt hier aan ten grondslag. Het verhaal van het spel is typisch wat je zou verwachten van een JRPG, maar blinkt nergens in uit. Het zit wel goed in elkaar, maar is alles behalve origineel. Eigenlijk net als bij I am Setsuna.

Een bekend turn-based vechtsysteem

Dat Tokyo RPG terug is gegaan naar de jaren ’90 betekent ook dat er gebruik wordt gemaakt van een turn-based gevechtsysteem. Deze is vrij vergelijkbaar met die van I am Setsuna, wel met enkele verbeteringen. Opnieuw kent het spel de zogenaamde ATB meter. Aan deze Active Time Battle meter kun je zien wanneer een bepaald personage aan de beurt is om zijn volgende aanval in te zetten of voorwerpen te gebruiken. Net als in I Am Setsuna kun je, als je ATB meter vol is, er ook voor kiezen om te wachten voordat je je keuze maakt wat je gaat doen. Er is namelijk nog een Momentum meter die vol loopt als je aan de beurt bent om een aanval in te zetten, maar dat nog niet doet. Hiermee kun je tot drie extra mogelijkheden sparen om, als je dan eenmaal aanvalt, deze een stuk sterker te maken. Tot zover lijkt alles vrijwel hetzelfde. Nieuw is dat je nu tijdens het vechten je personages kunt verplaatsen en de op de juiste plek te gaan staan soms meerdere vijanden in een te kunnen raken. Dat gebeurde in I am setsuna ook nog wel eens, maar nu heb je er zelf daadwerkelijk invloed op.

Buiten de gevechten heb je ook weer mogelijkheden om sterkere wapens te kopen of maken, speciale aanvallen te vinden en gebruiken en manieren om je teamleden strategisch te gebruiken. Al met al kan gezegd worden dat het gevecht systeem erg lijkt op dat van I am Setsuna maar dan met enkele verbeteringen. Op zich is dat niet slecht omdat het gevechtssysteem vrij goed was, het verdient zeker niet de originaliteitsprijs.

Veel van hetzelfde

Wanneer je het spel een tijdje speelt krijg je helaas vaak het gevoel dat alles wel erg veel lijkt op I am setsuna. In feite doe je constant hetzelfde, maar nu met andere personages in een ander verhaal. Hierdoor wordt het soms zelfs voorspelbaar wat je volgende doel gaat zijn en dat is jammer. Ook de grafische stijl is overgenomen van I am Setsuna en dus zul je veel herkennen wanneer je deze game hebt gespeeld. Positief is wel dat er dit keer veel meer variatie in de landschappen zit waar je doorheen reist.

Qua opzet, maar ook qua speelduur is Lost Sphear vergelijkbaar met die van I am Setsuna. Van de speeltijd zal dan ook weinig worden afgeweken, want het spel heeft ook dit keer een lineair karakter. Er zijn geen extra missies en het is altijd duidelijk waar je heen moet. Je kan op een gegeven moment wel de gehele wereld rond, maar dat zal je alleen doen om je personages sterker te maken.

Lost Sphear is geen slechte titel geworden en fans van JRPG’s zullen zich zeker met het spel vermaken. Het is echter wel jammer dat de game niet bepaald origineel is en wel heel veel lijkt op I am Setsuna. Regelmatig zul je het gevoel hebben hetzelfde spel te spelen met andere personages in een andere wereld en dat rechtvaardigt niet bepaald de hogere prijs. In de basis is alles in orde, maar toch bekruipt je het gevoel dat hier veel meer uit gehaald dat kunnen worden.

+ Goed en wat verbeterd gevechtsysteem
+ Ode aan de jaren ’90 RPG’s
+ Gevarieerde omgevingen