Home Reviews 3DS review Metroid Prime: Federation Force

[REVIEW] Metroid Prime: Federation Force

Al sinds de onthulling van Federation Force heeft de game voornamelijk negatieve reacties gekregen, vanwege een gebrek aan het Metroid Prime-gevoel. Betekent dat ook dat het spel daadwerkelijk slecht is?

Federation Force is net als andere games in de Prime serie een first-person shooter. Echter aangezien het nieuwste deel zich focust op multiplayer, is de gameplay daar ook op aangepast. De levels laten een stuk minder exploratie toe en missies kunnen meestal in een kwartiertje uitgespeeld worden.

Modi

Een andere vernieuwing is dat Metroid Prime: Federation Force twee hoofdmodi heeft: de verhaalmodus en de trainingmodus met Blast Ball. In de verhalende campagne speel je als een net afgestudeerd lid van de Federatie, welke naar verschillende planeten wordt gestuurd voor diverse missies. Al snel kom je de gevreesde Space Pirates tegen, waarvan gedacht werd dat ze volledig uitgeroeid waren door de bekende Samus Aran. Met elk van de 22 missies kom je dichterbij de onthulling van het plan van de Space Pirates.

metroid-blast-ballIn de trianingmodus kan je zowel gewoon op de schietbaan oefenen met schieten, als door middel van de Blast Ball Mini-game. Als je Blast Ball gaat spelen dan doet dit misschien denken aan een andere game die niet op een Nintendo-platform uitkwam, genaamd Rocket League. De bedoeling in deze minigame is om door middel van te schieten de bal in het doel van je tegenstander te krijgen. Wanneer dat lukt zal het doel van de tegenstander kleiner worden zodat het lastiger wordt om te scoren. Wie het eerst de drie punten heeft bereikt wint. Dit is mogelijk in losse potjes of in de challenge mode, waar het de bedoeling is te kijken hoever je komt tegen een steeds sterker wordende tegenstander. Het is een prima mini-game waar je veel tijd in kwijt kan, maar het is ook enorm handig om je mik- en schiet-skills te verbeteren.

Multiplayer of Single-player

Alle hoofdmodi in Federation Force zijn zowel in single-player als multiplayer te spelen. De verhaalmissies zijn met multiplayer wel een stuk makkelijker dan wanneer je het in single-player speelt; alle monsters zijn namelijk net zo sterk. Het enige wat anders wordt aan de missies is dat je bepaalde deuren met meer tegelijk moet openen. De eerste missies zijn ook als single-player makkelijk doorheen te komen, maar later wordt dat toch lastiger en moet je wat meer tactiek gebruiken.

De Blast Ball modus is wel echt leuker tegen echte personen. In de single-player modus speel je samen met en tegen AI in een los potje Blast Ball of in de challenge mode. Online is echter een stukje leuker. Ook al heb je beperkte kreten je kan toch enigszins met elkaar communiceren voor een plan, iets wat je met AI absoluut niet kan. In de normale versus mode speel je met drie tegen drie echte personen een potje. De challenge mode is ietsje anders. Hier krijg je twee teamgenoten om samen de vijf tegen standers te verslaan. Als je dus een keus moet maken is de multiplayer enorm leuk om te doen en raad ik zeker aan zolang je internet hebt of met vrienden bent multiplayer te spelen boven de single-player.

Besturing

De besturing is in beide modi op zich redelijk simpel. Met L richt je op een vijand, met de Circle Pad loop je en kijk je om je heen,federation-force-preview-spot1 met B spring of zweef je, met Y schiet je speciale munitie en met A schiet je normaal. Het enige lastige aan de besturing is handmatig richten. Als je R indrukt kan je met de gyroscoop om je heen kijken. Mocht je die manier niet fijn vinden is er ook nog de manier om met de Circle Pad naar links of rechts te kijken en met de Circle Pad Pro of de C Stick naar boven of beneden. Afgezien van het vrij richten is de besturing dus enorm simpel, maar wil je vrij richten dan duurt het wel even voor je het goed onder de knie hebt.

Customizen

Federation Force heeft enorm veel aanpasmogelijkheden voor je Mech. Zo heb je pure cosmetische aanpassingen aan je mech, maar ook enorm veel MODs. MODs zijn items die je in levels kan vinden en je Mech van speciale krachten kan voorzien. Dit kan van alles zijn, van het eenmalig repareren als je dood gaat tot extra schade aanrichten met bepaalde wapens. Door het gebruik van MODs kan je dus een beetje een rol aan je Mech geven zoals support of offensief.

federation-force-mod

Mocht je amiibo hebben kan je deze ook hiervoor gebruiken, de meesten geven puur een cosmetische extra, maar Samus en Zero Suit Samus geven je ook een speciale MOD. Verder kan je aan het begin van elk level nog AUX wapens selecteren die je mee neemt. Deze wapens hebben een beperkte munitie, welke wel weer in het level aangevuld kunnen worden. Dit zijn bijvoorbeeld een raketlanceerder, een reparatiemodule, een afleidings-pop van Samus, en vuurballen.

Beeld en geluid

Grafisch is Federation Force niet de beste 3DS-game op de markt, maar alsnog is het prima beeld. De werelden zijn divers en goed vormgegeven en de stijl is dan misschien niet als een standaard Prime-game, maar zeker niet onaangenaam. De muziek is echter wel echt geweldig. De onheilspellende deuntjes tijdens de gevechten en wanneer er verborgen aliens op de loer liggen zijn geweldig en passen goed binnen het Metroid-universum.

Metroid Prime: Federation Force is een geweldige multiplayer-game, die ook prima solo te spelen is mits je het slimfederation-force-screen aanpakt. De game heeft een goed verhaal die zeker in het Prime universum past. Als je het online speelt is het helaas af en toe lastiger te communiceren wat er gedaan moet worden en dat komt door de beperkte keuze aan berichten die gestuurd kunnen worden. De enorme keuze aan MODs en kleurenschema’s voor je mech maakt het ook leuk om in levels alles te onderzoeken om zo alles te verzamelen. Grafisch is de game zeker niet de mooiste 3DS-game die ik heb gespeeld, maar dat haalt niet weg dat het spel er prima uitziet. Door niet alleen een verhaalmodus toe te voegen, maar ook een mini-game die lijkt op Rocket League heeft Federation Force enorm veel content welke je regelmatig kan herspelen. Nee, de game is niet zoals andere delen in de Prime-serie, maar al het gebash vanaf de onthulling is enorm over de top en dit spel is zeker meer waard. De 3DS heeft er weer een sterke multiplayer-game bij.

+ Veel content
+ Veel replaywaarde
+ Veel aanpasmogelijkheden van je Mech