Home Reviews 3DS review Metroid: Samus Returns

[REVIEW] Metroid: Samus Returns

Een paar maanden geleden werd de remake van Metroid II: Return of Samus onthuld. Onder een gewijzigde naam kunnen liefhebbers van de serie en nieuwkomers aan de slag met de actievolle 3DS-game. Zorgt Metroid: Samus Returns daadwerkelijk voor een terugkeer van een van de meest geliefde Nintendo-personages? Je leest het in de review!

De Metroid-serie vertelt het verhaal van Samus Aran, een intergalactische bountyhunter die is opgevoed door de Chozo, een vogelachtige ras. Met dank aan de Chozo heeft zij de Power Suit gekregen, waardoor Samus in het heelal kan overleven. In de verschillende games gaat Samus de strijd aan tegen de uiteenlopende vijanden, met als doel de kwalachtige wezens – Metroids – te vernietigen. Hoewel het verhaal in de meeste games van dezelfde aanpak is, is er de afgelopen jaar flink geëxperimenteerd met de serie. Dit is terug te zien in de gameplay die koerswijzigingen heeft gekend. Denk aan de first person-beleving in Metroid Prime en de co-op titel Federation Force. Het experimenteren heeft geleid tot wisselend succes, maar Metroid: Samus Returns neemt je terug naar de beginselen van de franchise. En dat is op voorhand al een stap in de goede richting.

Eenzaam
Het verhaal van Metroid: Samus Returns speelt zich af op planeet SR388, waar de Space Pirates bezig waren met een net ontdekte levensvorm, genaamd Metroid. De Galactic Federation heeft besloten om niet stil te zitten en heeft verschillende teams gestuurd om de plannen van de vijanden te dwarsbomen. Op voorhand leek dit een goede zet, maar geen enkele team geeft teken van leven. Dit is het moment dat een beroep wordt gedaan op Samus. Het is aan haar om alle Metroids op SR388 uit te roeien en het universum te redden.

Vanaf dat moment krijg je als speler controle over Samus en mag je de eerste stappen zetten op de geteisterde planeet. Op het eerste gezicht lijkt er weinig aan de hand te zijn, maar het tegenovergestelde wordt werkelijkheid zodra je je dieper in de planeet begeeft. Denk aan de geparasiteerde mutaties en uitdagende baasgevechten. Dit zorgt er dan ook voor dat je tijdens het exploreren op je hoede bent, want roekeloos in de rondte lopen wordt vrijwel direct afgestraft.

Buitenom de actievolle gevechten leidt het verkennen van de omgeving tot een gevoel van eenzaamheid. Dit gevoel wordt veroorzaakt doordat je als speler in je eentje wordt gedropt op een onbekende planeet, waarbij je tijdens sommige omgevingen wordt geconfronteerd met lichamelijke overblijfselen van bemanningsleden, maar ook de baasgevechten willen je soms nietig laten voelen. Gelukkig staat Samus haar mannetje om het verhaal naar een goed einde te brengen.

Upgrades
Maar gelukkig sta je er niet alleen voor! De wereld van SR388 zit boordevol upgrades. Dit is te danken aan de Chozo die verschillende upgrades hebben geplaatst waardoor het exploreren van omgevingen en het vechten tegen vijanden net wat makkelijker wordt maakt. Uiteraard zijn de vertrouwde upgrades als Morph Ball van de partij, maar ook gloednieuwe toevoegingen zijn aanwezig, welke gebukt gaan onder de verzamelnaam Aeion. De Aeion-krachten zaten niet in het origineel en hebben unieke eigenschappen, zoals de tijd verlangzamen en het krachtiger maken van je wapen. Ten opzichte van het origineel maken de Aeion-krachten de game toegankelijker voor nieuwkomers, maar blijven voor het overgrote deel optioneel zodat het aan de speler is om deze te gebruiken.

Het bemachtigen van de upgrades zal nieuwe wegen toegankelijk maken, waardoor backtracken een onderdeel is van de gameplay. Het is niet noodzakelijk om alle raket-upgrades te verzamelen, maar wil je de game volledig uitspelen, dan zal je elk hoekje van een level moeten doorzoeken. Dat verlengt zowel de speelduur als -plezier van de game.

Een van de sterkste elementen die Metroid: Samus Returns kent zijn terug te vinden in de graphics. Het leveldesign van de originele game zijn aanwezig in de heruitgave, maar dan volledig gemoderniseerd. Dit houdt in dat de game, logischerwijs, vernieuwde graphics heeft, waarin de 3D-functie sterk wordt benut. De 3D-functie komt met name tot zijn recht bij de levels waarin gewerkt wordt met diepte. Ondanks dat de game volledig in een 2D-wereld begeeft, krijg je door de unieke functie niet het gevoel dat je een 2D-game speelt. En dat is een compliment waard. Dit geldt eveneens voor de kort scenes die tussen de actievolle momenten plaatsvinden.

Net als het grafisch geweld is de soundtrack van hoog niveau. De ambient-achtige muziek versterken de sfeer aanzienlijk en zorgen voor nostalgische gevoelens bij het horen van bekende deuntjes die in voorgaande delen zijn voorgekomen. Hoe rustig de muziek is tijdens het exploreren van de levels, zo hectisch zijn de muziekstukken tijdens de baasgevechten, waardoor de adrenaline in het bloed wordt gepompt.

Metroid: Samus Returns is sfeervol en mag zich meten met een van de beste actiegames voor de Nintendo 3DS. De terugkeer van Samus is dan ook feest voor de fans van de serie, maar is bovendien zeer toegankelijk voor nieuwkomers. De sfeer wordt goed neergezet door mooie graphics, met in het bijzonder de 3D-functie, alsmede door de sterke soundtrack. De game biedt voor het volbrengen van het verhaal ongeveer vijftien uur aan speelplezier, maar mocht je voor de 100% gaan, dan zal dit nog aardig oplopen. Er zijn verder weinig minpunten te vinden in Metroid: Samus Returns, maar krijgen vorm door de amiibo-content, welke in de game voor iedereen beschikbaar had moeten zijn. Desalniettemin heb je met Metroid: Samus Returns een geweldige game in huis.

+ Samus is terug!
+ Exploreren van omgevingen zijn functioneel en leuk om te doen
+ Uitdagend en toegankelijk