Heb je er altijd al van gedroomd om de hoofdrol te spelen in een RPG? In Miitopia gaat jouw Mii-personage met wie je maar wilt op reis om een koninkrijk te redden van een duistere vorst. Te mooi om waar te zijn? Lees het in onze review!
De Mii-personages, you love ‘em or hate ‘em. Door de jaren heen hebben de avatars van Nintendo in ontzettend veel titels de hoofdrol gespeeld, van sporttitels als Wii Sports en Wii Sports Resort, tot de simulatiegame Tomodachi Life. De Mii’s waren overal voor in. Nu zijn ze te vinden in een heuse avonturensetting in Miitopia, een RPG die belooft jou en je vrienden te laten schitteren in een groot avontuur.
Jij bent de verteller
Miitopia was een vredig koninkrijk, tot op een dag een duistere vorst aanviel en de gezichten van de bewoners roofde. Jij, een simpele reiziger, raakt in dit alles verzeild en nu is het aan jou de taak om Miitopia te bevrijden van de duisternis. Het klinkt allemaal niet enorm nieuw of spannend, maar het hoofdverhaal is eigenlijk maar bijzaak in dit spel.
Nu het spel draait om de Mii-personages, betekent het dat elke persoon die je tegenkomt op je reis, door jou of anderen gemaakt is. Op die manier zijn de situaties waarin jij en je team je bevinden zeer uiteenlopend, en meestal enorm lachwekkend. Zo kwam ik op mijn avontuur in aanraking met figuren als Ganondorf, burgemeester van Greenhorne, Prinses Donald Trump en de ondeugende heks Bayonetta. Het spel zelf doet weinig moeite om de personages echt een persoonlijkheid te geven, daar moet je namelijk zelf voor zorgen. Als je bijvoorbeeld je zus tot Duistere Vorst maakt, zal dit veel leuker en intrigerender zijn, dan als je een willekeurige Mii neerzet die van zichzelf geen persoonlijkheid heeft. Door mensen uit mijn omgeving en verschillende andere bekenden te gebruiken heb ik enorm genoten van alle maffe gesprekken en interacties tussen de personages, hoe simpel het allemaal ook is.
Een apart reisgenootschap
In Miitopia reis je van level naar level over een wereldkaart die erg doet denken aan die van de Super Mario Bros.-games. Elk level bestaat uit gevechten, kiezen tussen paden, schatkisten openen en verschillende interacties tussen je teamgenoten bekijken. Deze teamgenoten kies je helemaal zelf uit je eigen Mii Maker, uit je vriendenlijst of online uit een catalogus. Vervolgens kies je een persoonlijkheid voor ze uit, welke in zeer grote mate bepaald hoe ze zich in gevechten gedragen. Elke persoonlijkheid heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Zo zullen voorzichtige Mii’s soms even moeten opwarmen voor een aanval, om vervolgens twee keer zo hard toe te slaan en zullen coole Mii’s zo nu en dan een aanval op zeer stijlvolle manier ontwijken. Als laatste moet elke Mii een klasse krijgen, variërend van dappere ridder en tovenaar, tot minder RPG-achtige praktijken als popster en wetenschapper. Deze klassen zijn ontzettend verschillend en heel leuk om mee te experimenteren in gevechten, waar hieronder meer over te lezen is.
Na elk level zal je team uitrusten in een Inn. Deze Inns doen erg denken aan de appartementen van Tomodachi Life. Je kiest zelf waar elk teamlid slaapt, wat ze ’s ochtends te eten krijgen en of ze nieuwe uitrusting mogen aanschaffen. Als teamgenoten op dezelfde kamer slapen, vergroot dat hun vriendschapsniveau. Dit speelt een grote rol tijdens gevechten, want hoe leuker je Mii’s elkaar vinden, hoe meer ze in gevechten kunnen doen om elkaar te helpen. Het is enorm schattig om te zien hoe twee verliefde Mii’s zich voor elkaar opofferen of dat ze jaloers worden als hun wederhelft met iemand anders gezellig aan het doen is. Het voegt net wat extra dimensie toe aan de personages en gevechten.
Automatische piloot
Het hele gevechtssysteem is dus gebouwd rondom de persoonlijkheid, klasse en vriendschappen van je Mii’s. In gevechten bestuur je echter alleen je eigen Mii, want je teamgenoten worden aangedreven door de AI. Nu zou dit in de meeste RPG’s behoorlijk vervelend zijn, maar door het systeem dat Miitopia hanteert, komt het spel weg met deze automatische piloot. Door zelf als relatiecoach op te treden, zorg jij ervoor dat je overige teamgenoten hun uiterste best doen in gevechten.
De acties van je Mii’s in de gevechten zijn leuk om te bekijken, maar daar blijft het gelukkig niet bij. Zo zijn er speciale vaatjes met onder andere HP en MP die je kan gebruiken als je team in nood is. Daarnaast is er een veilige zone waar je Mii’s kan plaatsen die een beetje verward of ziek zijn. Deze kleine extra’s zorgden ervoor dat ik, ondanks dat ik alleen mijn eigen Mii bestuurde, altijd met mijn aandacht bij de gevechten bleef.
De automatische piloot heeft echter ook een aantal vervelende nadelen. Doordat je veel werk afhandig gemaakt wordt door de game zelf, is het spel een beetje aan de makkelijke kant. Dit geldt ook voor alles buiten de gevechten. Er zijn namelijk maar een zeer beperkt aantal plekken waar je vrij rond kan lopen. In de levels lopen je personages namelijk vanzelf en ben je eigenlijk aan het wachten op een gevecht of een kleine interactie op het speelveld. Ondertussen zullen je Mii-personages wel met elkaar praten, maar dit valt snel in herhaling. Na twintig keer is het niet meer zo heel hilarisch als Marie van de Squid Sisters vraagt of iemand een wind heeft gelaten.
Lust voor oog en oor
Wat me nog het meest verbaasde van Miitopia was de kwaliteit van de audio en graphics. Miitopia zit namelijk vol catchy nummers die al heel snel in mijn hoofd zaten. Het spel ziet er daarnaast erg netjes uit, met kleurrijke graphics die precies passen bij de atmosfeer van de game. Dit is ook goed te zien in de zeer uitgebreide collectie outfits en wapens voor je Mii’s. Mijn persoonlijke favorieten zijn toch wel de verschillende amiibo-outfits, die je echt kunnen helpen je creaties er uit te laten zien als Nintendo-personages.
Conclusie
Miitopia is een simpele RPG met een eenvoudig verhaal. Je moet geen RPG-ervaring verwachten als Dragon Quest of Fire Emblem. Dit is echter ook niet de insteek van Miitopia. De game probeert iets nieuws en slaagt daar – verrassend genoeg – behoorlijk goed in. Door gebruik te maken van familie, vrienden en andere bekenden kom je in de meest fantastische en hilarische situaties terecht. Ook het gevechtssysteem was, ondanks dat veel automatisch gaat, erg innovatief door de verschillende persoonlijkheden, vriendschappen en klassen die je je teamgenoten kon geven. Als je het niet erg vind dat het spel nogal makkelijk is en dat het je hand nogal veel vasthoudt, is dit een zeer vermakelijk en grappige avontuur van ruim 30 uur.
+ Hilarische situaties door de verschillende Mii-personages
+ Innovatief gevechtssysteem
+ Audiovisueel erg netjes verzorgd
– Erg makkelijk
– Je hebt vaak weinig controle; veel automatische piloot
Cijfer: 7,5
Ah, miitopia, wat een geweldige game!
Miitopia was voor mij geen verrassing, omdat ik tomodachi life ookal enorm veel heb gespeeld, dus ik wist wel beetje wat ik kon verwachten ;-). Het verhaal is ontiechelijk leuk, en ik kan soms nooit stoppen met het lachen :D. Mii’s zijn altijd al mijn favoriete avatar karakters gezijn, dus ik kon niet wachten!
Ook de artstyle vond ik echt een pluspunt, het heeft echt de Nintendo charme in zich, geweldig!
@jarnonk
en niet de geweldige soundtrack te vergeten.
de game is niets voor mij, maar (delen van) de soundtrack ga ik zeker eens in mijn vrije tijd beluisteren.
Binnenkort ga ik deze een keer aanschaffen, heb in Miitomo maar iets van 300 uur zitten 😀