Home Reviews Mortal Kombat 11

[REVIEW] Mortal Kombat 11

Bloed, geweld en rondvliegende ledematen waar en wanneer je maar wilt.

De Mortal Kombat-serie behoort tot de oudste vecht-series en kent zijn oorsprong in de jaren ’90. Nu, vele jaren later, verschijnt inmiddels alweer het elfde deel in de serie. Weet deze goed uit te pakken? En geldt dat zelfde ook voor de Nintendo Switch-versie?

Bloed, zweet en…

Voor wie de serie niet kent, allereerst een korte introductie. Mortal Kombat-games zijn vechtspellen, die de reputatie hebben zeer bloederig te zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld speciale finishers aan het eind van een gevecht, waarbij de winnaar letterlijk het hoofd van de ander zijn schouders afrukt, compleet met ruggengraat. In deel elf wordt dit des te meer voortgezet en dus moet je zeker tegen een flinke dosis geweld en bloed kunnen om van de game te genieten. Waar elk personage soms al behoorlijk bizarre aanvallen heeft, wordt het leukste in elk gevecht tot eind bewaard. Ieder van de 24 beschikbare personages heeft verschillende fatalaties (special finishers) en ze zijn allemaal even bloedig en heftig.

De Mortal Kombat-serie staat tevens bekend om een aantal iconische personages zoals Raiden, Scorpion en Sub-Zero. In het nieuwste deel keren veel oude bekende personages terug, maar zijn er ook een aantal nieuwe gezichten toegevoegd. Dit resulteert in een robuust rooster aan personages om mee te vechten, elk met zijn/haar eigen moves en speciale finishers. Op het gebied van stages om in te vechten is er voldoende keus en zijn er tevens stages aanwezig die je wellicht nog wel doen denken aan die uit oudere spellen. Op het gebied van aanwezige personages en stages zit het dus wel snor en kunnen fans van de serie genieten van herkenbare momenten.

Enorm veel content

Wanneer je begint met het doorlopen van de menu’s in Mortal Kombat 11 zal al snel opvallen dat er enorm veel game modi zijn om je mee te vermaken. Van losse gevechten tot toernooien en online matches alsmede een uitgebreide verhaalmodus. Hierin volg je het verhaal dat achter het nieuwste deel schuilgaat. In dit twaalf hoofdstukken-tellende verhaal volg je de strijd tussen goed en kwaad. Kronika, de bewaker van de tijd, is Raiden meer dan zat en verzamelt een grote hoeveelheid vechters om de strijd aan te gaan. De verhaalmodus duurt zo’n zes uur en is erg vermakelijk, mede doordat deze aan elkaar wordt gepraat middels interessante scenes die je het gevoel geven alsof je een film aan het kijken bent. Een indrukwekkende cast met goede voice-overs helpt hier zeker bij.

Ook zijn ook de bekende Towers terug, alsmede de Towers of Time. Die laatste worden telkens vanzelf vervangen door nieuwe torens. Het idee hierachter is door gevechten te winnen, steeds hoger de torens te beklimmen. Door de torens te beklimmen en gevechten aan te gaan kun je nieuwe dingen unlocken, zoals wapens en outfits. Overigens zijn de meeste dingen te unlocken in de Krypt en daarvoor heb je juist weer in-game valuta nodig die je in de andere game modi kunt verdienen.

Tot slot is ook de Krypt terug als game modus en deze verdient het zeker om benoemd te worden. Ontwikkelaar NetherRealm heeft er een prachtige kleine actie-game van gemaakt waarbij je in third-person door de Krypt loopt, een soort stelsel van gangen vol puzzels. Hier kun je velen kisten openen met in-game valuta om zo weer allerlei unlockables te verzamelen.

Er kan met gemak geconcludeerd worden dat Mortal Kombat 11 geweldig scoort op de hoeveelheid content en speelduur. Ook de ondersteuning wat betreft nieuwe content lijkt meer dan goed te zitten, met de belofte van jarenlange updates. Ben je wellicht helemaal nog niet bekend met deze serie? Dan is er een enorm uitgebreide tutorial modus. Zeker wanneer je online de strijd aan gaat is dit een aanrader. Mortal Kombat moet je leren en pas dan kun je gevechten gaan winnen.

Downgrade

Op het gebied van content doet de Switch-versie dus niet onder ten opzichte van de andere versies en hiermee is de Switch in de basis een zeer vermakelijke en bloederige vechter rijker. Op audovisueel gebied is de vergelijking met de andere versies een ietwat ander verhaal. Dit betekent echter niet dat Mortal Kombat 11 er op de Switch lelijk uitziet. Met name op het gebied van lichteffecten, scherpte en textures is er ingeleverd, maar de framerate blijft constant stabiel. Mortal Kombat 11 draait dan ook zeer soepel op de Switch.

Fijn is ook dat online matches soepel lopen met zeer weinig tot vrijwel geen lag. Een positieve noot die ook genoemd mag worden is dat matches snel laden en snel zijn gevonden. De algehele presentatie mag voor Switch-begrippen dan ook goed genoemd worden, al had de downgrade in lichteffecten en textures wellicht net wat minder mogen zijn. Op gebied van geluid klinkt alles vooral lekker herkenbaar en vallen de ingesproken stemmen in positieve zin op.

Mortal Kombat 11 brengt de serie op een zeer positieve manier terug en er kan met zekerheid gezegd worden dat het de meest bloederige editie van allemaal is. Gelukkig werkt ook de besturing erg prettig wat het totaalplaatje afmaakt tot een zeer goede game. Eerlijk is eerlijk, je moet er van houden, maar wat is er nu lekkerder dan je tegenstander met de meest bloederige en gewelddadige moves af te maken?

Eindcijfer 8,2