Star Fox Guard werd aangekondigd als een companion titel van Star Fox Zero, maar is dit een strategische zet geweest?
Tijdens E3 2014 maakten we voor het eerst kennis met Project Guard. Een titel waarin je een toren moet beschermen van vijanden, maar sinds de onthulling van de mysterieuze titel trad een langdurende radiostilte op. Dit was het geval tot de eerste Nintendo Direct van 2016 waarin de titel werd omgedoopt tot Star Fox Guard. Hoe dat uitpakt, lees je hier!
Verhaal
Het verhaal van Star Fox Guard speelt zich na de overwinning op Andross in Star Fox Zero af. De rust lijkt wedergekeerd waardoor er ruimte ontstaat voor randzaken. Hier maakt de oom van Slippy, genaamd Grippy, ruimschoots gebruik van en heeft een mijnbedrijf opgezet, maar lang genieten kan hij niet. Gerobotiseerde vijanden vallen zijn mijn aan en doen er alles aan om de mijntoren te vernietigen!
Vrijwel direct na de eerste aanval wordt een beroep gedaan op de speler. Met behulp van gewapende camera’s mag hij of zij zorg dragen voor het beschermen van de mijntoren. Dit lijkt een simpele opdracht, maar schijn bedriegt. De robots zullen vanuit elke hoek aanvallen en kennen een grote variatie in uiterlijk en kracht. Gelukkig sta je er niet alleen voor! Met hulp van Slippy en Grippy zal je planeten verkennen en ontdekken wie er achter het complot zit.
Geclassificeerde robots
Maar voordat je er achter komt wie er achter de aanvallen zit zal je kennis maken met verschillende robots. De robots zijn verdeeld in twee groepen, te kennen als Combat Bots en Chaos Bots. De Combat Bots kunnen de mijntoren vernietigen en de Chaos Bots doen er alles aan om chaos te verspreiden. Om de verdediging van de aanval tot een succes te leiden zal je alle Combat Bots moeten vernietigen, maar het is raadzaam om ook de Chaos Bots te beperken in hun handelingen. De Chaos Bots kunnen de camera’s op verschillende manieren beïnvloeden. Denk aan het creëren van een rookgordijn of het deactiveren van een camera. Hierdoor zal je minder zicht of zelfs helemaal geen zicht meer hebben, waardoor je alsmaar minder overzicht hebt over de situatie.
De flinke variatie van robots in gedrag en kracht zorgen er voor dat het altijd een verrassing is hoe de verdediging zal verlopen. Dit zorgt soms wel eens voor stressvolle momenten waarin de ene na de andere camera uitvalt, maar wanneer het gelukt is om alle Combat Bots te vernietigen voelt het zeer voldaan aan. Dit wordt dan ook beloond met het verkrijgen van gouden metalen. De gouden metalen zorgen ervoor dat je kan stijgen in rank, waardoor missies en upgrades voor je camera vrijgespeeld worden.
Gamepad
Slippy legt na de eerste aanval de besturing van de camera’s uit. Met behulp van de GamePad heb je beschikking over twaalf camera’s. Het beeld van de GamePad vormt zich als een plattegrond en laat zien op welke plaats de camera staat en welke kijkhoek de camera voor zijn rekening neemt. De plaatsen en kijkhoeken zijn vooraf elke aanval te wijzigen, zodat je het kan aanpassen naar je eigen inzicht. Het beeld op de televisie vormt een overzicht van alle camerabeelden. De middelste scherm is de scherm waarover de speler controle heeft en waarmee hij of zij kan schieten.
Het is opvallend te noemen dat de besturing van de gewapende camera geen motion controls bevat. Dat is na het avontuur in Star Fox Zero even wennen, maar het zou ook prettiger aanvoelen in hectische situaties. De analoge besturing voelt soms wat vertraagd aan en zou met motion controls verholpen kunnen worden.
Verder is het gebruik van de GamePad simplistisch maar doeltreffend te noemen. Het laat goed te zien wat de mogelijkheden van de GamePad zijn en lijkt daarmee het doel van de oorspronkelijke titel te hebben behaald. Het is dan wel jammer dat een titel als deze, dat zo goed gebruik maakt van de GamePad, zo laat in de levenscyclus van de Nintendo Wii U verschijnt.
Multiplayer
Star Fox Guard kent geen multiplayerstand, maar toch is het handig om iemand in de buurt te hebben die je helpt om de robots te ontdekken en vervolgens te vernietigen. Doordat de televisiescherm zich dient als een overzicht van alle camerapunten nodigt dit omstanders uit om mee te helpen. Dit kan soms wel tot grappige situaties leiden waarin de speler soms wel verschillende getallen naar zijn hoofd geslingerd krijgt.
Een ander sterk element van Star Fox Guard zijn de onlinemogelijkheden. Het is mogelijk om zelf een aanval op een mijntoren te generen en deze te uploaden. Spelers over de hele wereld kunnen de aanval ervaren en proberen de mijntoren te verdedigen. Afhankelijk van het resultaat zal dit ook invloed hebben op jouw hoeveelheid punten die zichtbaar is op jouw persoonlijke visitekaartje.
Op het visitekaartje staan gegevens van de speler, ranking en aantal punten vermeldt. De hoeveelheid punten hebben betrekking op hoe goed een persoon in Star Fox Guard is. Dit kan zowel voor het verdedigend als aanvallend werk gelden, maar vormt wel een indicatie wat je kan verwachten van de tegenstander. Mocht je liever het werk van een bekende spelen dan is het ook mogelijk om codes uit te wisselen. Dit is vergelijkbaar met het uploaden van levels in Super Mario Maker. Voor wie zijn of haar code wilt delen op Daily Nintendo kan hier terecht!
Herhaling
Star Fox Guard leent de grafische aspecten van Star Fox Zero, maar de sfeer en omgevingen lijken zich moeiteloos te passen in het universum van Star Fox Guard en voelt dan ook niet geforceerd aan. Zo zal je tijdens de verschillende missies van de hoofdmodus de bekende planeten aandoen om de mijntorens van Grippy te beschermen.
Net als de omgevingen kennen ook de missies in Star Fox Guard hun broodnodige variatie. Star Fox Guard kent in totaal honderd verschillende missies en zijn goed voor een kleine tien uur aan speelplezier. Hoewel de aanpak van een missie kan variëren blijft het doel hetzelfde, namelijk het beschermen van de mijntoren. Zo zal je de ene keer te maken krijgen met gelimiteerde munitie en de andere keer zal je het opnemen tegen de eindbazen die Star Fox Guard rijk is. Hoe leuk de missies ook mogen zijn kan het niet worden voorkomen dat het snel herhalend gaat aanvoelen.
De herhalende kenmerk is eigenlijk ook de grootste zwakte en minpunt van de strategische titel. En dat is jammer, want Star Fox Guard heeft in potentie een hoop te bieden, maar doet zich zelf te kort.
Conclusie
Star Fox Guard is een zeer bijzondere titel geworden. De strategische opzet zal wellicht niet iedereen liggen, maar wie hier niet vies van is heeft met Star Fox Guard een van de betere strategietitels voor de Nintendo Wii U in huis.
De grootste minpunt van Star Fox Guard is dat het snel herhalend aanvoelt en voorkomt daarmee ook dat de titel een hoger cijfer kan krijgen. Daarentegen krijg je wel een unieke GamePad-beleving, uitdagende missies en interessante onlinefeatures waardoor de speelduur aanzienlijk wordt verhoogd. En dat is voor een titel dat slechts vijftien euro kost zeker niet verkeerd!
+ Veel content om vrij te spelen
+ Uitdagend
+ Leuke onlinefeatures
+ Maakt goed gebruik van de GamePad
– Repetitief
– Geen optionele keuze in beweging
– Voor korte speelsessies bedoeld
Cijfer: 7.5