Home Speciale Week The Legend of Zelda: A Link To The Past

[REVIEW] The Legend of Zelda: A Link To The Past

A Link To The Past, een van de meest belangrijkste titels uit de The Legend of Zelda-serie is te vinden in de Virtual Console voor de Wii U. Kunnen we spreken van een tijdloze klassieker of heeft deze titel zijn glans verloren?

Oorspronkelijk is A Link To The Past voor de SNES uitgebracht en is wellicht belangrijker voor de serie geweest dan Ocarina of Time. Hoewel dit een discutabele suggestie is, zegt dit wel iets over de staat van dienst van deze titel. Het is ook niet voor niets dan veel fans deze titel roemen als de beste Zelda-titel aller tijden, maar wat maakt A Link To The Past zo goed?

maxresdefault

Verhaal

Het verhaal van A Link To The Past is sterk aanwezig en kent voldoende plotwendingen om het voor de speler fris te houden. Bij het opstarten van de game word je vrijwel in het diepe gegooid. Het is slecht weer en het is aan Link om Princess Zelda te bevrijden. Middels telepathie krijg je hints om de ingang van het kasteel van Hyrule te vinden, waardoor je uiteindelijk de prinses bereikt en bevrijdt. Hoewel het redden van de prinses vaak het einde van het verhaal betekent, is dit echter niet het geval in A Link To The Past. Integendeel zelfs, het verhaal is nog maar net begonnen.

Vrijwel direct kom je erachter dat een krachtige tovenaar, genaamd Agahnim, achter de wandaden zit. Om hem tegen te houden zal je verschillende dungeons en baasjes moeten trotseren om wapens en items te bemachtigen om uiteindelijk het zwaard te bemachtigen die het kwaad kan verdrijven. Om spoilers te voorkomen, zal het verhaal verder geen uitleg krijgen.

Tijdens het avontuur zal je in verschillende gebieden terecht komen met elk een eigen thema. Denk aan omgevingen als het moeras, woud en woestijn. De gebieden introduceren naast nieuwe vijanden ook nieuwe personages welke je voorzien van kleine opdrachten en andere interacties. Door de talloze personages en gebieden zal je ervaren dat Hyrule zeer levendig is, waardoor jouw avontuurlijke gevoelens worden uitgenodigd om gebieden te ontdekken en verkennen.

Link To The Past

Vijfentwintig jaar na de release staat de gameplay van deze Zelda-titel nog steeds als een huis. Dit houdt in dat je datgene kan verwachten wat je van een Zelda-titel mag verwachten, namelijk sterke puzzels en gave baasgevechten.

Een van de sterkste eigenschappen van A Link To The Past is dat het elementen uit voorgaande titels van de serie perfectioneert. Bovenal kunnen we jaren na de release concluderen dat de titel zelf innoverend, maar vooral onmisbaar is geweest in de evolutie van de serie. Denk aan items als hartstukjes en lege flesjes die in dit deel zijn geïntroduceerd, maar daar blijft het niet bij! Het transporteren naar de Dark World en het gebruik van wapens als de Hookshot en The Master Sword kennen in dit deel hun oorsprong. Door de bovenstaande elementen voelt A Link To The Past zeer vertrouwd aan en is dan nog altijd zeer toegankelijk voor spelers die deze titel niet eerder hebben gespeeld.

Het is niet alleen de gameplay die ondanks de verstreken jaren niet heeft ingeboet op kwaliteit. Dit geldt namelijk ook voor de muziek en de graphics. De 2D-sprites zien er nog steeds goed uit en de deuntjes die voor nostalgische gevoelens kunnen zorgen, worden nog steeds gebruikt in een hedendaagse Zelda-titel.  Het zijn dan ook de bovenstaande elementen die er voor zorgen dat A Link To The Past zowel tijdloos als geweldig aanvoelt.

Link To The Past

Virtual Console

Doordat de titel beschikbaar is gemaakt voor de Virtual Console bevat het daardoor een aantal handige opties. Hierbij kun je denken aan off-tv play en de mogelijkheid om op alle mogelijke plekken te saven. Dit zijn voor degene die regelmatig VC-titels spelen een bekend fenomeen, maar het bevordert het speelplezier aanzienlijk. Met name als je vast zit in een dungeon, is het fijn om op een plek te saven en later met frisse moed naar dezelfde plek terug te keren.

A Link To The Past is ongetwijfeld een van de beste titels uit de serie. Het verhaal, de gameplay en de vormgeving zijn zeer sterk vertegenwoordigd.  Alles is met veel zorg bedacht en ontwikkeld, waardoor het een genot is om als speler gebieden te ontdekken en te verkennen. Het is bijzonder dat een titel als deze nog steeds de basis vormt voor titels die daarop volgden. Denk aan wapens en items die in de serie regelmatig terugkeren, maar ook elementen in het verhaal en puzzels vormt vaak nog een blauwdruk voor een nieuwe titel in de serie.

Wie The Legend of Zelda: A Link To The Past niet eerder heeft gespeeld, doet zichzelf tekort door deze kans niet te pakken. Voor een klein bedrag, heb je een meesterlijk avontuur in huis. Een must have!

+ Gameplay nog altijd even sterk en ver voor zijn tijd.
+ Audiovisueel zeer sterk!
+ Sterke puzzels en interessante baas-gevechten