Home Speciale Week The Legend of Zelda: Twilight Princess HD

[REVIEW] The Legend of Zelda: Twilight Princess HD

De heldenepos van Link in een strijd tussen licht en schaduw keert terug in HD, maar bevat het genoeg nieuwigheden om interessant te zijn voor spelers die het avontuur eerder hebben beleefd?

The Legend of Zelda: Twilight Princess werd tien jaar geleden uitgebracht voor de Nintendo Gamecube en Wii. Critici en fans waren zeer lovend over deze titel. Met name de gekozen artstijl en gameplay werden geprezen. Nu, 10 jaar later, brengt Nintendo de definitieve editie uit. Doet het zijn naam eer aan of is dit een opvullertje voor de releaselijst geworden? Je leest de beoordeling in de review!

tp

Verhaal

Het verhaal gaat over een strijd tussen licht en schaduw. De wereld van Hyrule wordt overgenomen door het Twilight-wereld en alle inwoners komen in een parallel universum terecht, waarin zij weinig mee krijgen van wat er zich afspeelt in hun omgeving. Dit geldt echter niet voor Link.

Het avontuur van Link begint in een vredig boerendorpje, maar het blijft niet lang rustig. Op een dag gebeurt er iets merkwaardigs. Zijn dorp wordt bestormd door onbekende schurken. Zij ontvoeren de lokale kinderen, maar voordat Link kan ingrijpen heeft hij al een klap te pakken en raakt bewusteloos. Bij zijn ontwaking loopt hij richting een vreemd portaal welke de toegang naar Hyrule blokkeert. Ondanks zijn voorzichtigheid, wordt hij de portaal ingetrokken.

Nadat hij zich aan de andere kant van het portaal bevindt, transformeert Link in een wolf. Echt lang kan Link niet van de transformatie genieten, want kort na de transformatie raakt hij buiten bewustzijn. Nadat Link wakker is geworden in een gevangenis maak je kennis met een vreemd wezen, genaamd Midna, Het zal niet bij een kennismaking blijven. Sterker nog, Midna zal je partner zijn gedurende het spel en vormt een groot onderdeel van het verhaal. Om spoilers te voorkomen, zal het verhaal verder geen uitleg krijgen.

Nadat je de eerste uren achter de rug hebt kan je niet anders concluderen dat Twilight Princess HD opent met een sterk verhaal welke zijn indruk weet achter te laten door memorabele scènes af te spelen.

TP HD

Gameplay

Doordat Link kan transformeren in een wolf brengt dit nieuwe mogelijkheden met zich mee. Zo kan Link net als een echte wolf graven in de grond, is zijn ruikvermogen sterker en kan hij aanvallen als een wolf. Sommige elementen zijn belangrijk om verder te kunnen komen in het spel. Denk aan de tranen van de goden die je moet vinden om het gebied schaduwvrij te maken. De transformatie is echter deels optioneel. Dat houdt in dat je ook met Link in zijn bekende vorm kan spelen.

De gameplay van Twilight Princess is nog altijd sterk. De puzzels zijn goed bedacht, de dungeons zijn door de baasgevechten zeer memorabel en naast het hoofdverhaal valt er nog genoeg te beleven met zijmissies. Denk aan het vangen van gouden insecten of als je behoefte hebt om van de hectiek te ontvluchten, kan je gebruik maken van de verschillende visgebieden.

2_5023416882

Nieuwigheden

Een heruitgave betekent vaak ook nieuwe content. Dit geldt ook voor Twilight Princess HD. De nieuwigheden zijn terug te vinden in een nieuwe modus en amiibo functionaliteiten. De nieuwe modus is te (her)kennen als Hero Mode. Een modus waarin de moeilijkheidsgraad wordt opgeschroefd doordat vijanden meer schade kunnen aanrichten en geen hartjes in het spel vinden zal zijn. Dit zal voor degene die de game te gemakkelijk vinden een verademing zijn. Tevens is deze modus in een gespiegelde versie te spelen, welke we kennen van de Wii-versie.

Bijna elk nieuwe titel ondersteunt amiibo. Dit geldt ook voor Twilight Princess HD. De amiibo die deze titel ondersteunen zijn Link, Toon Link, Ganondorf, Zelda, Sheik en de nieuwe amiibo Wolf-Link. De eerste vijf amiibo voegen direct iets toe aan de gameplay. Denk aan het aanvullen van hartjes en pijlen. De amiibo van Ganondorf zal het je nog lastiger maken door er voor te zorgen dat vijanden nog meer schade kunnen aanrichten. Het meest interessante is de Wolf-Link amiibo die vrijwel direct te gebruiken is. Met deze amiibo krijg je toegang tot de Cave of Shadows. Dit is een grot met verschillende verdiepingen waarin je verschillende vijanden kan verslaan. Dit is vergelijkbaar met de Cave of Ordeals. Het is een leuk extraatje, maar wie geen amiibo wil aanschaffen zal niet iets noodzakelijks missen.

zelda_wolf_amiibo-1200x675

Graphics

Een zorgpunt van Twilight Princess HD bij veel fans zijn  de graphics, maar zij kunnen opgelucht ademhalen. De beelden die je in de trailers zag verbleken bij het eindproduct. De textures zijn flink verbeterd of zijn juist toegevoegd waardoor omgevingen veel beter ogen. Hoewel het niet kan worden voorkomen dat sommige delen van de game gedateerd aanvoelen, zoals een kale Hyrule Field en de houterige bewegingen van Link, oogt het allemaal fris en mooi.

Al het moois wordt ondersteund door nostalgische deuntjes welke, van de eerste keer dat je door de wereld van Twilight Princess liep, herinneringen oproepen. Mocht je de titel niet eerder hebben gespeeld dan zal je weinig nostalgie beleven aan de muziek. De muziek heeft voor een groot gedeelte geen update gehad, maar dit doet geen afbreuk aan het geheel.

zelda_yWvuwcx

Twilight Princess HD weet zijn bestaansrecht te overtuigen door het aanbieden van sterke gameplay, verbeterde graphics en nieuwigheden. De nieuwigheden verbeteren de game, maar vult ook content aan waardoor het net allemaal wat beter voelt dan daarvoor. Toch voelt het soms wat gedateerd aan. Denk aan een kale overworld en houterige bewegingen van Link.  De nieuwe Cave of Shadows zal niet het breekpunt zijn voor wel of geen aanschaf, maar het is een fijne extraatje als je de Wolf-Link amiibo aanschaft.

Twilight Princess HD mag zich met recht de definitieve editie noemen. Fans die de titel eerder hebben gespeeld kunnen met de nieuwigheden en verbeterde aspecten wederom plezier beleven aan deze titel.

+ Graphics zijn sterk verbeterd
+ Gameplay is sterk en tijdloos
+ Nostalgische muziek